• Tue 3 Aug 2021 14:47
    2213 visningar
    11 svar
    11
    2213

    Tips på kall lunch till 13-åring

    Skolmaten i min sons skola är så usel att han kräkts fyra gånger efter att ha ätit den och nu vägrar han att äta av den så jag har börjat skicka med matlåda för att han ska orka med hela skoldagen. Tyvärr finns ingen möjlighet att värma maten så det blir extremt mycket pastasallad. Har även gjort omelettrulle med lite grönsaker och korv. Tips mottages tacksamt då det blir väldigt ensidigt ????.

  • Svar på tråden Tips på kall lunch till 13-åring
  • LFF
    Tue 3 Aug 2021 15:03
    #1
    +1
    Jessica132 skrev 2021-08-03 14:47:08 följande:

    Skolmaten i min sons skola är så usel att han kräkts fyra gånger efter att ha ätit den och nu vägrar han att äta av den så jag har börjat skicka med matlåda för att han ska orka med hela skoldagen. Tyvärr finns ingen möjlighet att värma maten så det blir extremt mycket pastasallad. Har även gjort omelettrulle med lite grönsaker och korv. Tips mottages tacksamt då det blir väldigt ensidigt ????.


    Några länkar när jag sökte på "kall lunch" på Google:

    www.arla.se/recept/kall/lunch/

    www.ica.se/recept/kall/huvudratt/

    www.ica.se/recept/kall/middag/

    www.elle.se/mat-och-vin/10-kalla-matratter-till-vardag-och-fest/4860322

    www.xn--matlda-lua.se/kall-mat-i-matladan

    www.aftonbladet.se/matdryck/a/70WqzW/basta-tipsen-for-sommarlunch-och-picknick&utm_medium=sem&utm_campaign=amaker21&gclid=CjwKCAjw0qOIBhBhEiwAyvVcf1FroaRJkX1-PVxmQhKwUb-R-y8SNuJrpprsM-BKDU_mClPcvOKplRoCjswQAvD_BwE

    Du kan ju även skaffa en mattermos på tex ICA för att ha varm soppa i. 
  • Tue 3 Aug 2021 15:07
    #2

    Piroger, pizzabullar, pannkakor i olika varianter (banan-, ugns- amerikanska etc), variera salladerna med ris eller bönor om han äter det, tunnbrödsrullar, köttbullasmackor, tacorester...

    Mattermos kan vara en idé. Och givetvis ska du klaga till kommunen.

  • Jonnyn­ilsson
    Tue 3 Aug 2021 15:33
    #3
    +1
    Jessica132 skrev 2021-08-03 14:47:08 följande:

    Skolmaten i min sons skola är så usel att han kräkts fyra gånger efter att ha ätit den och nu vägrar han att äta av den så jag har börjat skicka med matlåda för att han ska orka med hela skoldagen. Tyvärr finns ingen möjlighet att värma maten så det blir extremt mycket pastasallad. Har även gjort omelettrulle med lite grönsaker och korv. Tips mottages tacksamt då det blir väldigt ensidigt ????.


    Ja att maten kan vara sämre i skolorna än i fängelserna är väl inget nytt. När jag gick i skolan för jättemånga år sedan var skolmaten riktigt dålig.

    Men när jag med jämna mellanrum besökt mina barns skola har maten varit riktigt god och vällagad. Det fans till och med salladsbuffé ! Nu är ju det några år sedan så det kanske har blivit sämre igen.

    Du/vi betalar för maten så se till att klaga både direkt i skolan och till utbildningsförvaltningen i din kommun. När du ändå håller på så finns det dessutom en politisk nämnd som du kan bjuda in till skolan så får politikerna både se och smaka av maten.
  • Tue 3 Aug 2021 15:35
    #4

    Kokta ägg, jordnötssmörgåsar med sylt, äppelmos/morötter/frukt bredvid.

  • Kusine­n
    Tue 3 Aug 2021 15:40
    #5
    Tow2Mater skrev 2021-08-03 15:35:04 följande:

    Kokta ägg, jordnötssmörgåsar med sylt, äppelmos/morötter/frukt bredvid.


    Jornötter får man ej ha med sig till en svensk skola (eller produkter som innehåller jordnötter).
  • Tue 3 Aug 2021 15:48
    #6

    Tack för tipsen. Ska kolla upp mattermos! Pannkakor vill jag helst inte skicka med eftersom han lätt går upp i vikt av mycket kolhydrater. Jag har sett bilder på maten och den ser fruktansvärt oaptitlig ut. Friskola så kommunen kan nog inte göra så mycket tyvärr. Matkostnaderna hålls nere på det här viset eftersom de inte behöver beställa så många portioner. När det är god mat som tex pannkakor får de ta två stycken för att det ska räcka till alla. Inte mycket mat för högstadieelever som tränar och växer mycket? Fantastisk skola i övrigt men ska prata med ledningen om maten.

  • Tue 3 Aug 2021 15:49
    #7
    Kusinen skrev 2021-08-03 15:40:06 följande:

    Jornötter får man ej ha med sig till en svensk skola (eller produkter som innehåller jordnötter).


    Precis. Inga nötter får maten innehålla.
  • Tue 3 Aug 2021 16:28
    #8
    +1
    Jessica132 skrev 2021-08-03 15:48:31 följande:

    Tack för tipsen. Ska kolla upp mattermos! Pannkakor vill jag helst inte skicka med eftersom han lätt går upp i vikt av mycket kolhydrater.


    Man kan blanda allt möjligt i pannkakssmeten för att göra dem matigare. Mosade vita bönor, mixade kikärtor, rivna rotfrukter, spenat, fiberhavregryn, bitar av bacon, extra ägg....
  • Wed 4 Aug 2021 00:54
    #9

    Vi gör många utflykter och kör mycket kall mat, där man måste kunna hålla sig hela dagen. (Vi har dock en mjuk minikylväska - som egentligen är gjord för två frysklampar och två 33 cl läskburkar) men tanken är att det ska vara riktigt compact i en sådan kylväska. Favoriter här hemma är:

    - kalla burgare med hamburgerbröd/fralla med antingen: falukorv, pannbiff, fiskpinnar, stekt torsk, halloumi, falafel eller skivad kycklingfilé tillsammans med grönsaker. Om man tycker att det blir för blött med sås till, så kan man ha det i en separat liten burk/miniflaska och hälla på när det är dags att äta.

    - wraps/tunnbrödsrulle. (Ingen gillar tonfisk, men de här rullarna gillar alla, vilket är sjukt konstigt): tonfisk blandad med lite gräddfil och salt, peppar och rödlök. Man måste plasta in den och lägga den i kylen dagen efter, för då försvinner tydligen tonfisksmaken. (Min man som är närmare 50 år kräks av tonfisk och har under flera år trott att jag har någonting helt annat i dessa rullar. Likadant med vårt barn.)

    - Det finns färdiga små, örtkryddade kulpotatisar i alluminumform i de flesta större matbutiker (man kan säkert göra dessa godare själv om man hittar minipotatisar) som vi vid utflykter tar till kvällsmat dagen innan. Dessa värms i ugn, sedan sätts de på spett till dagen efter tillsammans med vad man nu vill ha: svamp, kött, kyckling, korv etc (företrädesvis gårdagens rester) och sedan fyller man på med enkelspetsade grönsaker som babytomater, paprika, stekt lök etc. Min man och son äter dessa som de är. Jag doppar gärna i en liten klick barbequsås eller vitlökssås. Ketchup kanske funkar?


    - Kall potatis i SMÅ bitar som blandas med fetaost, olivolja, kryddor och strimlor av soltorkade tomater tillsammans med små bitar av kassler.

    Säg till om du behöver fler tips! Mat behöver verkligen inte vara äcklig bara för att den är kall!

  • Wed 4 Aug 2021 00:55
    #10
    +1
    Hyllemor skrev 2021-08-04 00:54:09 följande:

    Vi gör många utflykter och kör mycket kall mat, där man måste kunna hålla sig hela dagen. (Vi har dock en mjuk minikylväska - som egentligen är gjord för två frysklampar och två 33 cl läskburkar) men tanken är att det ska vara riktigt compact i en sådan kylväska. Favoriter här hemma är:

    - kalla burgare med hamburgerbröd/fralla med antingen: falukorv, pannbiff, fiskpinnar, stekt torsk, halloumi, falafel eller skivad kycklingfilé tillsammans med grönsaker. Om man tycker att det blir för blött med sås till, så kan man ha det i en separat liten burk/miniflaska och hälla på när det är dags att äta.

    - wraps/tunnbrödsrulle. (Ingen gillar tonfisk, men de här rullarna gillar alla, vilket är sjukt konstigt): tonfisk blandad med lite gräddfil och salt, peppar och rödlök. Man måste plasta in den och lägga den i kylen dagen efter, för då försvinner tydligen tonfisksmaken. (Min man som är närmare 50 år kräks av tonfisk och har under flera år trott att jag har någonting helt annat i dessa rullar. Likadant med vårt barn.)

    - Det finns färdiga små, örtkryddade kulpotatisar i alluminumform i de flesta större matbutiker (man kan säkert göra dessa godare själv om man hittar minipotatisar) som vi vid utflykter tar till kvällsmat dagen innan. Dessa värms i ugn, sedan sätts de på spett till dagen efter tillsammans med vad man nu vill ha: svamp, kött, kyckling, korv etc (företrädesvis gårdagens rester) och sedan fyller man på med enkelspetsade grönsaker som babytomater, paprika, stekt lök etc. Min man och son äter dessa som de är. Jag doppar gärna i en liten klick barbequsås eller vitlökssås. Ketchup kanske funkar?


    - Kall potatis i SMÅ bitar som blandas med fetaost, olivolja, kryddor och strimlor av soltorkade tomater tillsammans med små bitar av kassler.

    Säg till om du behöver fler tips! Mat behöver verkligen inte vara äcklig bara för att den är kall!


    Oj! Vad gäller tonfiskrullen så menade jag givetvis att man måste lägga den i kylen dagen INNAN och inte efter. Jag ber så hemst mycket om ursäkt för det.
  • Wed 4 Aug 2021 00:57
    #11

    Jag glömde en sak: Finns det någonting godare än kalla kycklinglår? Kanske inte! Och en sallad till, förstås!

Svar på tråden Tips på kall lunch till 13-åring