• Tue 3 Aug 2021 20:26
    526 visningar
    1 svar
    1
    526

    Föräldrarpenning (deltidsjobb + 60 veckor akassa)

    Hej,

    Jag får inte rätt på det gällande föräldrapenningen.

    Vi försöker bli gravida och jag har varit arbetslös sedan oktober 2020,jag börjar en ny tjänst 1 September på 75% och jag får 25% ersättning från akassan i 60 veckor.

    Om jag inte får mertid under min graviditet, räknas akassan med ändå? Så det blir 100% jag får ut i föräldrapenning?

    Eller kommer försäkringskassan räkna 80% av mitt deltidsjobb på 75%?

    Någon som har erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Föräldrarpenning (deltidsjobb + 60 veckor akassa)
  • S23
    Tue 3 Aug 2021 20:31
    #1

    Förstår jag rätt att du innan din arbetslöshet arbetat heltid minst 6 månader? Du har inget glapp mellan förra arbetet och inskrivning hos arbetsförmedlingen?

    När du är aktivt arbetssökande så är din sgi skyddad.

    Det betyder att om du har en sgi sedan innan din arbetslöshet så har du skyddar den genom detta.

    Du börjar arbeta 75% första september. Så länge du fortsätter vara aktivt arbetssökande så skall din sgi vara skyddad. Så. Om du är fortsatt inskriven hos arbetsförmedlingen under rätt kodning så skall det inte vara några problem. Jag vill dock ändå råda fig att ringa försäkringskassan och kontrollera detta.

    Ett tips om det skulle visa sig att din sgi för de resterande 25% inte blir skyddade (inte troligt) är att du söker urbildbibg på 50% på distans (kurser med sen anmälan) då hela din sgi är skyddad om du studerar halvtid

Svar på tråden Föräldrarpenning (deltidsjobb + 60 veckor akassa)