• Anonym (???)

Bodelning

Hej

Jag och min man ska skilja oss. Jag flyttade in i hans hus och är inte inskriven i huset. I och med att vi ändå är gifta så har jag väl rättigheter? Är det någon som har koll på detta? Om jag har rätt till halva huset även om huset inte var mitt från början.

Jag funderar på detta i och med att jag betalat mycket, nästan alla möbler i huset och även alla renoveringar...Känns surt och lämna helt tomhänt

• Svar på tråden Bodelning
  • Sockerikaffet

Du har inte rätt till själva huset men ni ska tillsammans dela på alla tillgångar och skulder som ni har och där ingår husets värde.

• Yrla2

Finns det några äktenskapsförord?

• ride the lightning

Eftersom ni är gifta ingår huset i giftorättsgodset, dvs ni ska dela på det (under förutsättning att ni inte avtalat att det ska vara hans enskilda egendom). 

• Anonym (Vänster är ett skällsord)
    ride the lightning skrev 2021-08-03 21:48:52 följande:

Eftersom ni är gifta ingår huset i giftorättsgodset, dvs ni ska dela på det (under förutsättning att ni inte avtalat att det ska vara hans enskilda egendom). 

Anonym (Hund) skrev 2021-08-03 20:45:58 följande:

Om ni varit sammanboende 5 år eller mindre kan din man begära jämkning, dvs att ni INTE delar allt 50/50.

lawline.se/answers/kan-man-franga-regeln-om-halftendelning-vid-skilsmassa-efter-kortare-aktenskap

Längden på äktenskapet har som sagt betydelse.

Man måste stå ut med att dela säng i minst 5år innan man kan ställa sig o gapa om att man "ska ha hälften!!!!! Det har jag rätt till!!!!"
  • Anonym (???)

Vi har varit gifta i 2,5 år. Så då har jag inte rätt till halva huset?

• LFF
    Anonym (???) skrev 2021-08-04 14:08:03 följande:

Hur länge har ni bott ihop? Både som sambos och gifta.
  • Anonym (Hund)

Det spelar också roll hur länge ni har bott tillsammans. Fem år i gemensamt boende verkar vara praxis.

Men om din man får huset för att han har betalt det kanske du kan få del av värdeökningen pga renoveringar som du har betalat och möblerna som du har köpt. Nu gissar jag, så hör efter med en jurist!

Tanken med lagen är att man inte ska kunna lura en förmögen person att gifta sig med en för att sedan direkt skilja sig och håva in pengarna. (Jag förstår dock att det inte är vad du gjort!)!
  • Anonym (Besserwisser)

Har ni varit sambo innan så räknas den tiden också. Är det sammanlagt mindre än 5 år så sker en jämkning. Jag vet inte om man räknar halva år, så 2.5 år skulle kunna räknas som 2 år, och då får du 2/5 av vad du skulle fått efter 5 år, dvs 20% i stället för 50%.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2021-08-04 14:16:09 följande:
    Har ni varit sambo innan så räknas den tiden också. Är det sammanlagt mindre än 5 år så sker en jämkning. Jag vet inte om man räknar halva år, så 2.5 år skulle kunna räknas som 2 år, och då får du 2/5 av vad du skulle fått efter 5 år, dvs 20% i stället för 50%.
    2,5 år skulle ge ts 25 % 
  • Pope Joan II

Du kan läsa om skevdelningsregeln i äktenskapsbalken.
    Shit for brains k + E
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Som andra redan sagt, tiden innan äktenskapet när vi levde under "äktenskapliga förhållanden" räknas också in.

Men jag gillar inte din formulering alls, du har aldrig "rätt till halva huset".

Det du har rätt till efter 5år är hälften av era sammanlagda tillgångar, efter att skulderna räknats bort.
Svar på tråden Bodelning