• miiniihopp

    Är det verkligen så jobbigt som alla säger?!

    Jag jobbar i dagsläget som barnskötare. Älskar mitt yrkesval och har börja gå i tankarna att utbilda mig vidare till förskolelärare.
    Innan jag söker in till universitetet så måste jag plugga upp 4 ämnen och det är precis det jag gör i dagsläget. Men det skrämmer mig att söka till universitetet.
    Varför?! Jo för att jag hört hur jobbigt det tydligen ska vara då jag känner folk som just nu pluggar detta och även folk som hoppat av pga att det blev för mycket. 

    Så min fråga är precis som rubriken lyder, är det verkligen så jobbigt som alla säger? Kommer man orka plugga på universitetet när man dessutom är småbarnsförälder? Hinner man med familjelivet eller kommer all tid ligga på studier? 

    Hjälp en förvirrad själ!  

  • Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt som alla säger?!
  • Anonym (Beror på)

    Behöver det inte vara. Du får ju ha barnen på fsk medan du pluggar och de måste inte börja 7 eller 8 på morgonen. Däremot kan det bli svårt att få godkänt att ha dem där mer än 40 h/vecka + luncher + transporttid om du skulle vilja det, då får du plugga när de sover också om du behöver mer tid.

    Så när barnen är hemma för dagen är det vanligt familjeliv egentligen. Och du kanske inte behöver 8 h/dag att plugga, det kanske räcker med 6 h för dig och då kan du hämta barnen tidigare och ni hinner göra roliga saker tillsammans ändå.

  • Anonym (sss)
    miiniihopp skrev 2021-08-04 08:19:48 följande:

    Jag jobbar i dagsläget som barnskötare. Älskar mitt yrkesval och har börja gå i tankarna att utbilda mig vidare till förskolelärare.
    Innan jag söker in till universitetet så måste jag plugga upp 4 ämnen och det är precis det jag gör i dagsläget. Men det skrämmer mig att söka till universitetet.
    Varför?! Jo för att jag hört hur jobbigt det tydligen ska vara då jag känner folk som just nu pluggar detta och även folk som hoppat av pga att det blev för mycket. 

    Så min fråga är precis som rubriken lyder, är det verkligen så jobbigt som alla säger? Kommer man orka plugga på universitetet när man dessutom är småbarnsförälder? Hinner man med familjelivet eller kommer all tid ligga på studier? 

    Hjälp en förvirrad själ!  


    Ingen kan svara på hur jobbigt just du kommer uppleva det. Det handlar om hur man är som person. Hur ivrig man är på att plugga. Hur lång tid det tar för dig att läsa böcker, vilken studieteknik du har osv. Jag läste nyligen en utbildning på avancerad nivå på universitet, jag har bra studieteknik och det fungerade väldigt bra. Hade dock studiekamrater som hoppade av efter hand (tog paus ett år och kom tillbaka sen), eller som fick mycket att komplettera på inlämningsuppgifter, som tyckte det var jobbigt när vi fick engelska böcker att läsa osv. För mig flöt det mesta på bra hela tiden. Ibland var det mycket att läsa så man fick skynda på lite, men över lag hade jag väl en bra planering. 

    Visst tar det av din tid, men det gör du ju om du jobbar också? Du får tänka att plugget = jobb och så får du försöka styra över dina tider så att du även hinner med vardagen. Just förskollärarutbildningen är nog inte så krävande. Jag känner många som gått den och klarat av den. Det som möjligen känts lite krävande är när man varit ute på VFU-perioder, för då får man ju arbetstider man måste sköta. Eftersom du är van att jobba så bör ju inte just det vara något problem för dig. 
    Det kanske också går att studera på halvfart? 
  • Anonym (Go)
    miiniihopp skrev 2021-08-04 08:19:48 följande:

    Jag jobbar i dagsläget som barnskötare. Älskar mitt yrkesval och har börja gå i tankarna att utbilda mig vidare till förskolelärare.

    Innan jag söker in till universitetet så måste jag plugga upp 4 ämnen och det är precis det jag gör i dagsläget. Men det skrämmer mig att söka till universitetet.

    Varför?! Jo för att jag hört hur jobbigt det tydligen ska vara då jag känner folk som just nu pluggar detta och även folk som hoppat av pga att det blev för mycket. 

    Så min fråga är precis som rubriken lyder, är det verkligen så jobbigt som alla säger? Kommer man orka plugga på universitetet när man dessutom är småbarnsförälder? Hinner man med familjelivet eller kommer all tid ligga på studier? 

    Hjälp en förvirrad själ!  


    Om du vill bli förskollärare ska du självklart stasa på det. Allt som skapar långvarigt välmående är jobbigt. Det är så livet är och man bygger självförtroende genom att ta sig igenom trots att det är jobbigt.

    Lycka till! Jobba på och ta dig igenom. Dina barn, din man och ditt framtida jag kommer att tacka dig.
  • miiniihopp
    Drottningen1970 skrev 2021-08-04 08:34:34 följande:

    Universitet är sällan lika jobbigt som att du plugga upp tråkämnen som man måste på komvux.


    Ja så är de säkert Glad blev bara så skrämd av det upplägget på kurser som en av mina närmare vänner hade innan hon hoppa av.
  • miiniihopp
    Anonym (Beror på) skrev 2021-08-04 08:36:00 följande:

    Behöver det inte vara. Du får ju ha barnen på fsk medan du pluggar och de måste inte börja 7 eller 8 på morgonen. Däremot kan det bli svårt att få godkänt att ha dem där mer än 40 h/vecka + luncher + transporttid om du skulle vilja det, då får du plugga när de sover också om du behöver mer tid.

    Så när barnen är hemma för dagen är det vanligt familjeliv egentligen. Och du kanske inte behöver 8 h/dag att plugga, det kanske räcker med 6 h för dig och då kan du hämta barnen tidigare och ni hinner göra roliga saker tillsammans ändå.


    Ja men så är det ju. Har ju barnen på förskolan mellan 5-8 timmar om dagen i nuläget då jag både studerar och jobbar så just förskolan för barnen är inga som helst problem. Har en så himla bra förskola till mina barn så det går alltid att konversera med dom angående behov av dom osv.

    Känns skönt att höra att man åtminstone kan leva lite "normalt" trots studierna. Har fått höra att studierna kommer ta upp all min tid så blev mer rädd av att inte få tid till familjen.
  • miiniihopp
    Anonym (sss) skrev 2021-08-04 08:37:40 följande:
    Ingen kan svara på hur jobbigt just du kommer uppleva det. Det handlar om hur man är som person. Hur ivrig man är på att plugga. Hur lång tid det tar för dig att läsa böcker, vilken studieteknik du har osv. Jag läste nyligen en utbildning på avancerad nivå på universitet, jag har bra studieteknik och det fungerade väldigt bra. Hade dock studiekamrater som hoppade av efter hand (tog paus ett år och kom tillbaka sen), eller som fick mycket att komplettera på inlämningsuppgifter, som tyckte det var jobbigt när vi fick engelska böcker att läsa osv. För mig flöt det mesta på bra hela tiden. Ibland var det mycket att läsa så man fick skynda på lite, men över lag hade jag väl en bra planering. 

    Visst tar det av din tid, men det gör du ju om du jobbar också? Du får tänka att plugget = jobb och så får du försöka styra över dina tider så att du även hinner med vardagen. Just förskollärarutbildningen är nog inte så krävande. Jag känner många som gått den och klarat av den. Det som möjligen känts lite krävande är när man varit ute på VFU-perioder, för då får man ju arbetstider man måste sköta. Eftersom du är van att jobba så bör ju inte just det vara något problem för dig. 
    Det kanske också går att studera på halvfart? 
    Jo men precis så är det ju, allting är ju individuellt. Har alltid tyckt att vanliga ämnen i typ högstadiet och gymnasiet är långtråkiga men har alltid blivit mer än godkänd trots det så är väl inte orolig så egentligen. 
    Har du några tips kring studietekniker och upplägg? Och läser man alla kurser samtidigt? 

    Antar att VFU är ungefär samma sak som praktik Skrattande just den biten bör inte vara några problem då jag ändå är inbiten i vanliga arbetstider och rutiner, jobbar redan på förskola så det blir nog inga större problem.
  • miiniihopp
    Anonym (Go) skrev 2021-08-04 08:40:48 följande:
    Om du vill bli förskollärare ska du självklart stasa på det. Allt som skapar långvarigt välmående är jobbigt. Det är så livet är och man bygger självförtroende genom att ta sig igenom trots att det är jobbigt.

    Lycka till! Jobba på och ta dig igenom. Dina barn, din man och ditt framtida jag kommer att tacka dig.
    Tack för peppande ord! Glad
  • Tow2Mater

    De som hoppar av pga att det blir för mycket är väl ofta de som tror de kan läsa heltid samtidigt som de tar hand om sina små barn utan fsk och även jobbar var tredje helg for lite extra pengar. Planerar man sin tid realistiskt, dvs disciplinerat behandlar studierna som ett heltidsjobb är det oftast inga problem for de flesta, fast det ju finns undantag.

  • gråfågel

    Jag tycker bara det är roligt att studera på universitetet. jag har även jobbat och studerat samtidigt. Men det beror säkert på inriktning, vad ska du plugga?

    Jag har nästan bara läst saker som jag är väldigt intresserad av, då känns det ju bara intressant att gå på föreläsningar och läsa om ämnet :)

    Hade också barn medan jag pluggade, det var inga problem alls.

  • gråfågel

    Det enda jag inledningsvis tyckte var lite jobbigt var att lära sig skriva på rätt sätt. Jag studerade för evigheter sedan på gymnasiet, och vi fick inte lära oss att referera korrekt osv. Men jag lärde mig snabbt. 

  • Anonym (sss)
    miiniihopp skrev 2021-08-04 09:09:20 följande:
    Jo men precis så är det ju, allting är ju individuellt. Har alltid tyckt att vanliga ämnen i typ högstadiet och gymnasiet är långtråkiga men har alltid blivit mer än godkänd trots det så är väl inte orolig så egentligen. 
    Har du några tips kring studietekniker och upplägg? Och läser man alla kurser samtidigt? 

    Antar att VFU är ungefär samma sak som praktik Skrattande just den biten bör inte vara några problem då jag ändå är inbiten i vanliga arbetstider och rutiner, jobbar redan på förskola så det blir nog inga större problem.
    Man brukar läsa en kurs i taget, eller möjligen att någon kurs rullar samtidigt som VFU:n för att man har uppgifter som passar in både på VFU och en annan kurs, men det är bra bra om det är så. 

    Studieteknik finns många olika saker så kanske bäst att du googlar själv och försöker läsa på om sånt som intresserar dig.
    Jag har läst en utbildning där det verkligen var massor att skriva, så jag läste och tog rätt noggranna anteckningar ur böckerna/från föreläsningarna. Sedan när det var dags att göra uppgifterna så behövs jag oftast bara läsa i mina anteckningar och inte leta desperat i böckerna efter olika delar. Det tog lite tid att anteckna men det kändes som att det ändå sparande tid i slutet och jag tror att jag minns bättre när jag antecknar ganska noggrant. 

    Annars handlar studieteknik om struktur, hur du planerar din tid samt hur man läser. Om det är mycket att läsa så rekommenderar jag att du söker på studieteknik/ lästekniker och funderar över om det är något där som du kan träna upp bättre än du kan idag. 
  • Anonym (J)

    Jag pluggar på 150 % och det är väldigt roligt. Tycker inte alls det är så svårt. Eller jo, men det gäller att planera. Jag ligger alltid steget före, så när något är svårt har jag gott om tid.

  • Tow2Mater
    Anonym (J) skrev 2021-08-04 18:40:17 följande:

    Jag pluggar på 150 % och det är väldigt roligt. Tycker inte alls det är så svårt. Eller jo, men det gäller att planera. Jag ligger alltid steget före, så när något är svårt har jag gott om tid.


    Hinner du med småbarnen och familjelivet?
  • Anfield12

    Plugga vidare! Det är en fantastisk idé!

    Jag har fyra barn, pluggar på heltid och jobbar ungefär 20 timmar i veckan och det går utmärkt. Planering är nyckelordet: gör scheman, se till att göra storkok på flera rätter när du har tid (att ha i reserv i frysen) och sov middag så ofta du hinner. Då löser det sig.

Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt som alla säger?!