• Wed 4 Aug 2021 09:40
    1010 visningar
    2 svar
    2
    1010

    Bebis sparkar neråt

    Hej alla!

    Jag är gravid med första barnet i vecka 25, (24+0) idag. Sedan ungefär vecka 20 har jag känt smått flimmer/sparkar av bebis. Jag har min moderkaka i framvägg (i vecka 19 låg den ganska långt ned och nyligen fick jag veta att den ligger i navel höjd) Jag har upplevt bebis väldigt aktiv om kvällarna och nätterna. Känner sparkar till och från under dagarna. I början tyckte jag att bebisen sparkade lite överallt, allt från neråt till ofta sidan på magen. Om jag låg ner så kunde man tydligt se på vänster sidan att bebis sparkar, utanpå magen och även känna de. Men de senaste två veckorna har hon sparkat så otroligt mycket neråt mot underlivet eller väldigt långt ner under naveln. Lika aktiv som vanligt, men känns som att hon ligger i annorlunda läge nu senaste veckorna. Eftersom hon är så aktiv som hon brukar vara (vilket jag är så glad för!) så har jag inte ringt in till mödravård/förlossning då jag inte är orolig angående minskade foster rörelser. Men det börjar bli så påfrestande att få alla sparkar neråt hela tiden då det inte är de skönaste.

    Kan det bara vara en period eller är det troligtvis såhär hon kommer vara placerad nu?

  • Svar på tråden Bebis sparkar neråt
  • Wed 4 Aug 2021 09:51
    #1

    Som jag förstått det flyttar dom runt sig och kan ha en favoritposition ett tag. Min, också första, lade sig inåt mot ryggen ett tag misstänker jag, för alla små rörelser försvann och jag kände bara dom större. Hon sparkar gärna neråt också, inatt vaknade jag av en rejäl spark mot urinblåsan så jag kunde ha kissat på mig. :'D 

  • Wed 4 Aug 2021 09:57
    #2

    Nej, i vecka 25 har de fortfarande plats att snurra runt, men de kan såklart ha ett favoritläge.

    Jag håller med om att sparkarna neråt var jobbiga. Det kändes som om det skulle komma ut en fot ibland... Du får glädja dig åt att när barnet växer och det blir trängre så har de inte lika mycket plats att få till de där karatesparkarna utan det blir ner buffande. I vecka 32-34-nånting brukar de flesta barn lägga sig med huvudet neråt. Då kändes det som att mitt barn krafsade mig nere vid ljumskarna, det var heller inte särskilt skönt.

Svar på tråden Bebis sparkar neråt