• Entjejskonto

    Har jag graviditetsdiabetes eller inte?

    Förstår inte om jag har diabetes eller ej. Är gravid i v 27... Fått göra glukosbelastning som va lite hög (om gränsen var 5.1 låg mitt på 5.2 efter glukosen.

    Har mätt de senaste dagarna (60 min efter mat)

    Fredag

    Kl 07: Fastevärde: 4.8

    Kl 09: 5.7

    Kl 16: 7.2 (blev sen lunch)

    Kl 19: 5.6

    Innan läggdags kl 23. 5.1

    Söndag

    Kl 07: Fastevärde: 5.4

    Kl 09: 5.0

    Kl 19: 5.7 (lunch ute, glömde mäta när jag åt runt kl 13)

    Innan läggdags kl 23. 5.7

    Idag:

    Kl 07: Fastevärde: 5.2

    Kl 09: 4.7

    Kl 13: 8.0

    Ska även mäta efter middag samt innan läggdags

  • Svar på tråden Har jag graviditetsdiabetes eller inte?
  • Anonym (E)

    Enligt 1177 verkar det iaf inte så. www.1177.se/behandling--hjalpmedel/undersokningar-och-provtagning/provtagning-och-matningar/blodprov/blodprov-p-glukos---blodsocker/


    Referensintervallet för fastevärden för P-Glukos anges ofta till 4,0 till 6,0 mmol/L. Om du inte har fastat kan det vara normalt med värden upp till 8,7 mmol/L.


    Om du har fastat och ditt P-Glukos är 7,0 mmol/L eller högre flera gånger kan det bero på att du har diabetes. Om du inte har fastat och ditt P-Glukos är 12,2 mmol/L eller högre är det sannolikt att du har diabetes.

  • Anonym (LenaLamm)

    Gränsen för graviditetsdiabetes varierar mellan regionerna beroende på analysmetod på labb, så har du fått höra av din vårdgivare att du har grav.diabetes så har du det.

    Dina blodsockervärden ser ju väldigt bra ut, så du har möjligtvis en "mild" variant och med lite tur så kanske det räcker att ha koll på kosten och dina värden, och du slipper mediciner. Ligget dina blodsockernivåer bra, så är risken för stort barn vid födsel liten.

  • Entjejskonto
    Anonym (LenaLamm) skrev 2021-08-04 16:32:51 följande:

    Gränsen för graviditetsdiabetes varierar mellan regionerna beroende på analysmetod på labb, så har du fått höra av din vårdgivare att du har grav.diabetes så har du det.

    Dina blodsockervärden ser ju väldigt bra ut, så du har möjligtvis en "mild" variant och med lite tur så kanske det räcker att ha koll på kosten och dina värden, och du slipper mediciner. Ligget dina blodsockernivåer bra, så är risken för stort barn vid födsel liten.


    Tack för svar, barnet är redan stort (i övre spannet, sa barnmorskan) men de va min 3åriga dotter också, även lång. Så detta barn lär också bli stort!
Svar på tråden Har jag graviditetsdiabetes eller inte?