• Anonym (Fettot)

    Gå ner i vikt efter graviditet

    Jag fick barn för tio månader sedan. Gick upp 20 kg under graviditeten. Jag gick ner hälften ganska snabbt, men resterande 10 kg är fortfarande kvar på kroppen. Hur ska jag göra för att gå ner i vikt? Sonen ammar bara två gånger om dagen nu, annars får han vanlig mat.

    Jag hinner inte med att träna, men såhär ser min mat ut under dagen:

    Frukost: en skål yoghurt, ibland te och en ostmacka

    Lunch: färdig sallad eller liknande från butiken (hinner inte laga mat till mig för sonen tar all tid)

    Middag: vanlig middag typ fläskkarré och potatis eller så. Vanlig portion, tar aldrig mer än en gång.

    Jag dricker bara vatten förutom någon kopp te om jag hinner. Inga mellanmål men eventuellt lite fikabröd om någon kommer och hälsar på.

    Jag mår jättedåligt över att jag är så stor. Får inte på mig några av mina gamla kläder alls och skäms när jag tittar mig i spegeln/på bilder. Har ni något tips till mig hur jag ska kunna gå ner? Vikten är ju inte det viktigaste, men just plufsigheten skäms jag så mycket över.

  • Svar på tråden Gå ner i vikt efter graviditet
  • Kråkungen
    Anonym (Fettot) skrev 2021-08-04 13:31:11 följande:

    Jag fick barn för tio månader sedan. Gick upp 20 kg under graviditeten. Jag gick ner hälften ganska snabbt, men resterande 10 kg är fortfarande kvar på kroppen. Hur ska jag göra för att gå ner i vikt? Sonen ammar bara två gånger om dagen nu, annars får han vanlig mat.

    Jag hinner inte med att träna, men såhär ser min mat ut under dagen:

    Frukost: en skål yoghurt, ibland te och en ostmacka

    Lunch: färdig sallad eller liknande från butiken (hinner inte laga mat till mig för sonen tar all tid)

    Middag: vanlig middag typ fläskkarré och potatis eller så. Vanlig portion, tar aldrig mer än en gång.

    Jag dricker bara vatten förutom någon kopp te om jag hinner. Inga mellanmål men eventuellt lite fikabröd om någon kommer och hälsar på.

    Jag mår jättedåligt över att jag är så stor. Får inte på mig några av mina gamla kläder alls och skäms när jag tittar mig i spegeln/på bilder. Har ni något tips till mig hur jag ska kunna gå ner? Vikten är ju inte det viktigaste, men just plufsigheten skäms jag så mycket över.


    Fattar verkligen att det måste kännas jättejobbigt! 

    Några kommentarer off the top of my head:

    1) Träning är jättebra för att må bra fysiskt och psykiskt, men för att just gå ned i vikt är det klart överskattat. Du måste träna mycket och hårt för att det ska göra nåt märkbart åt vikten. Dessutom har senaste årens forskning visat att kroppen vänjer sig vid träning efter ett litet tag, så om man tränar regelbundet ställer kroppen in sin förbränning utifrån det, vilket alltså gör det mer eller mindre helt meningslöst att försöka gå ned i vikt med hjälp av träning. Med detta sagt är det ju som sagt ändå bra att hålla kroppen i form! Jag fattar att du inte hinner gå på gym eller liknande, men det finns ju massor av bra träning du kan göra även med bebis - promenader/löpning med bebis i vagnen t ex, för att inte tala om alla roliga saker du kan göra aktivt med din bebis som "träningsredskap", som han också kan ha glädje av. Varför inte t ex sätta på favoritmusiken på högsta volym och dansa som en galning med bebis i famnen :)

    2) Så som du beskriver din mat låter det som att du äter rätt lite - rent spontant känns det ju som att du borde gå ned i vikt på det. Men, det beror ju helt på hur mycket du tar av allt, och vad det är för sorts råvaror. Om jag vore du skulle jag sätta upp ett tydligt matschema med mått-/viktangivelser på allt, och utgå ifrån det. 

    Hinner inte skriva mer nu, men vill du ha hjälp med att lägga upp ett matschema och med att räkna ut hur mycket du bör kunna gå ned i vikt/vecka utifrån matschemat så pm:a mig - jag är (på gott och ont) väldigt bra på allt som har med vikt och viktnedgång att göra...
  • Anonym (App)

    Vet av egen erfarenhet att det är jättesvårt att värdera vad/hur mkt man äter. Det som funkde för mig var att skaffa en app (tex Lifesum eller något liknande) och skriva upp precis allt du äter. Man anger själv viktmål, startvikt, ev amning och träning så får man veta hur mkt man får (inom citationstecken) äta och hur det ska fördelas över dagen. Jag märkte tex att jag åt alldeles för mycket ost och nötter (som ju ska vara nyttigt ;) och det blev lättare att styra vad som var ett rimligt matintag. Jag hade tex mått väldigt illa under grav och ätit Massor med kolhydrater pga det så min känsla för vad som var en normal måltid vad helt skev. Nu efter 12 månader börjar jag kunna lita på min egen känsla/aptit igen.

  • Anonym (App)

    Ska också tillägga att jag helt uteslöt vitt socker och mjöl under en tvåveckorsperiod för att komma på banan igen. En del biverkningar (hungrig, huvudvärk, kissade jämt...) men helt klart värt det. Det hjälpte mig att komma ur snabba-kolhydrater-snurran som fick mig att rota i skåpen på kvällarna, aldrig bli mätt och alltid sugen på något. Nu äter jag tex bröd igen men med måtta.

  • Anonym (Det kommer)

    Hej!

    Bra jobbat att du gått ner hälften, det är på gång. Rekommenderar långa promenader. Hör och häpna, jag gick upp 43 kg under min graviditet, normalvik innan, och nej svullande inte extremt mycket. Bebis är snart 7 mån och jag har 8 kg kvar till min startvikt. Svälter inte, går däremot långa promenader när jag kan och bär bebis ibland u bärsele. Bebis väger ju en del nu så blir som ett stryke pass om man går en bra bit. Allas kroppar fungerar olika men tycker inte du ska vara så hård mot dig själv, ser att du skrivit "fetto" i din signatur. Din kropp har skapat liv, var snäll mot dig själv. Jag vet att man vantrivs i sina extra kilon, jag blev så stor att människor jag kände inte kände igen mig alltid när jag gick förbi dem ute.... Men med tiden om du har en sund livsstil så kommer kroppen hitta tillbaka. Styrke kram!

  • Anonym (Fettot)

    Tack för alla svar! Vad glad jag blir av att ni tar er tid att svara och så bra kommentarer dessutom.

    Kråkungen: Jag får ju mycket mer vardagsmotion nu med sonen än jag hade innan - tar långa promenader och kan nästan aldrig sitta still förutom när han väl sover. :) men den ?riktiga? träningen på gym hinner jag inte med (och prioriterar bort på kvällarna eftersom jag behöver lite återhämtning och kvalitetstid med sambon). Men det var bra förslag på hur jag kan träna med sonen också. Då blir det ju lek för honom men träning för mig. Ska definitivt testa det!

    Anonym (App): En app låter bra, tycker att det är lite jobbigt att hålla på och fylla i hela tiden men jag vill ju ha en förändring så det är väl bara att kavla upp ärmarna och komma igång. Det tar egentligen inte så mycket tid heller och är ju perfekt när jag inte behöver tänka själv hur mycket jag får i mig utan att den gör det åt mig. Ska se till att ladda ner en direkt efter att jag svarat er. :)

    Anonym (Det kommer): Otroligt imponerande att gå ner så mycket på så kort tid! Tänk vad olika allas kroppar är, vissa går knappt upp någonting och andra väldigt mycket. Tack så mycket för din peppning!

  • Anonym (Q)

    Har själv en liten på 7 månader snart så jag vet hur det är med tid och hur svårt det är att få till träningspass om man har en liten söt klängapa sittandes på höfterna. Hur ser det ut med sovstunder? Det finns jättebra gratis-videos med superbra träning, där man mestadels använder sig av kroppsvikt alt. lättare vikter. Jag själv tränar framför Tv:en med Fitnessblender. Funkar superbra. Kanske funkar att klämma in 15 min här och där?

    Jag själv kan ibland se mig själv i spegeln och tänka negativt om min kropp. Jag rasade i vikt efter förlossningen och har helammat fram tills nyligen vilket gjort att jag förlorade mycket vikt, men tyvärr var det mycket muskelmassa. Här står jag nu med en kropp jag inte är riktigt bekväm i. Jag har alltid varit en kvinna med lite större lårmuskler och rumpa och nu står jag här med en rätt platt rumpa. Men varje gång jag står framför spegeln och ser alla skavanker efter graviditeten och förlossningen och känner en sorgens liten klump i bröstet så tänker jag att denna kropp skapade det finaste jag någonsin haft. Att det är värt det. Jag försöker lyfta mig själv. För det gör det enklare att ta tag i saker; när man tänker positivt och lyfter sig själv!

  • jonsi

    Alla har tid att träna. Det gäller bara att veta hur man ska göra och när. Du kan börja med att göra kroppsövningar hemma. Armhävningar, crunches, rodd i romerska ringar, pullups, dips osv.

    Träningen i sig påverkar inte vikten speciellt mycket men den kommer göra dig mer fokuserad och motiverad att sköta kosten.

  • Anonym (13)

    Min son är tretton månader. Jag väger nu 15 kg mindre än innan jag blev gravid. Ingen motion alls, mer än promenader. Och Viktväktarna.

  • Anonym (App)

    De flesta appar kommer ihåg dina tidigare loggningar så det är mest arbete första två v innan du lagt in det du brukar äta, sedan går det som en dans. Mycket svårare att ta de där extra sakerna när man får svart på vitt hur mycket av kaloribudgeten man gör av med ;)

  • Anonym (Fettot)

    Jag har laddat ner Lifesum och än så länge tycker jag att den funkar bra! Kul att se hur mycket kcal jag har kvar och hur mycket det springer iväg ibland, men även hur lite kcal vissa varor innehåller som jag trodde var mycket värre.

    Anonym (Q): sonen sover i princip bara på mig, så jag sitter lite fast när han sover. På nätterna kan han sova i egen säng, men då orkar jag inte träna?

    jonsi: absolut, träna vill jag mest göra för att bygga upp kroppen igen och orka med allt. Jag vet att jag egentligen borde hinna, men när jag väl känner att jag gör det så prioriterar jag hellre annat. Idiotiskt egentligen men jag behöver varva ner lite.

    Anonym (13): imponerande med din viktnedgång! Jag har dock hört rätt mycket dåligt om ViktVäktarna från flera år tillbaka så det är inget jag kommer prova. Vill dessutom bara gå ner till min vikt innan graviditeten, annars riskerar jag att bli underviktig istället. Men som sagt, viktigast är inte siffran på vågen utan att jag ska kunna ha på mig några kläder sedan innan graviditeten?

  • Kråkungen
    Anonym (Fettot) skrev 2021-08-04 21:21:00 följande:

    Jag har laddat ner Lifesum och än så länge tycker jag att den funkar bra! Kul att se hur mycket kcal jag har kvar och hur mycket det springer iväg ibland, men även hur lite kcal vissa varor innehåller som jag trodde var mycket värre.

    Anonym (Q): sonen sover i princip bara på mig, så jag sitter lite fast när han sover. På nätterna kan han sova i egen säng, men då orkar jag inte träna?

    jonsi: absolut, träna vill jag mest göra för att bygga upp kroppen igen och orka med allt. Jag vet att jag egentligen borde hinna, men när jag väl känner att jag gör det så prioriterar jag hellre annat. Idiotiskt egentligen men jag behöver varva ner lite.

    Anonym (13): imponerande med din viktnedgång! Jag har dock hört rätt mycket dåligt om ViktVäktarna från flera år tillbaka så det är inget jag kommer prova. Vill dessutom bara gå ner till min vikt innan graviditeten, annars riskerar jag att bli underviktig istället. Men som sagt, viktigast är inte siffran på vågen utan att jag ska kunna ha på mig några kläder sedan innan graviditeten?


    Nu när du tar tag i att ha bättre koll på ditt kaloriintag tror jag att det kommer att gå strålande! Det är faktiskt just där problemet ligger för de allra flesta som har svårt att gå ned i vikt: att de tror sig ha ok koll på vad de stoppar i sig, när de i själva verket inte alls har koll.

    Önskar dig all lycka till nu! Glad {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Fettot)

    Jag har loggat min mat och ?träning? (promenader) i appen i två dagar nu. Har inte ändrat något alls utan äter och dricker precis som vanligt. Jag ligger runt 200 kcal under mitt dagsintag både igår och idag. Kan det vara så att min kropp är inne i ett ?svält-mode? eller liknande? Jag borde ju gå ner eftersom jag tydligen äter för lite? Ligger dock några kcal över på fett, några kcal under på protein och över hundra kcal under på kolhydrater.

  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Fettot) skrev 2021-08-05 22:02:18 följande:

    Jag har loggat min mat och ?träning? (promenader) i appen i två dagar nu. Har inte ändrat något alls utan äter och dricker precis som vanligt. Jag ligger runt 200 kcal under mitt dagsintag både igår och idag. Kan det vara så att min kropp är inne i ett ?svält-mode? eller liknande? Jag borde ju gå ner eftersom jag tydligen äter för lite? Ligger dock några kcal över på fett, några kcal under på protein och över hundra kcal under på kolhydrater.


    Man brukar säga att ett kilo viktnedgång motsvarar 7000 kalorier i underskott. Så det tar tid (tyvärr) :)
  • Anonym (Fettot)

    Jag menar såklart inte att det är konstigt att jag inte gått ner i vikt på två dagar med lite kaloriunderskott. Jag är inte helt efter. :) men de första 10 kg gick jag ner inom en månad efter förlossningen, och de sista 10 kg vägrar försvinna sedan dess trots att det nu gått 10 månader sedan sonen föddes. Så under dessa 10 månader har jag ätit precis som jag loggat i appen, vilket då är ca 200 kcal under vad jag behöver för att gå ner 0,5 kg i veckan som jag valt att sätta som mål. Men ändå inte gått ner något.

  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Fettot) skrev 2021-08-06 11:55:46 följande:

    Jag menar såklart inte att det är konstigt att jag inte gått ner i vikt på två dagar med lite kaloriunderskott. Jag är inte helt efter. :) men de första 10 kg gick jag ner inom en månad efter förlossningen, och de sista 10 kg vägrar försvinna sedan dess trots att det nu gått 10 månader sedan sonen föddes. Så under dessa 10 månader har jag ätit precis som jag loggat i appen, vilket då är ca 200 kcal under vad jag behöver för att gå ner 0,5 kg i veckan som jag valt att sätta som mål. Men ändå inte gått ner något.


    Aha sorry :) Jag förstår. Har tyvärr ingen koll på graviditet men kan tänka mig att det påverkar kroppen mycket. Vad jobbigt, det känns ju som att du borde gått ner! Kollar du midjemått något?
Svar på tråden Gå ner i vikt efter graviditet