• Hundfamiljen

    "Nya" ägg?

    Jag har en fråga som kanske är lite knepig att förstå sig på men jag provar ????

    Jag genomgick behandling mot cancer och då sa man att det givetvis kunde påverka min fertilitet. Trots detta blev jag sen gravid. Betyder det att mina ägg ÖVERLEVDE cellgifterna, eller betyder detta att min "ägg-produktion" kickade igång igen?

    Jag vet att man föds med de ägg man har resten av livet men får inte ihop om det utvecklas nya per månad som vilat eller hur det funkar. Undrar för att jag var tvungen att ta bort barnet som blev men vill ha barn i framtiden. Och förstår inte min ägg situation ????

  • Svar på tråden "Nya" ägg?
  • Jag är bara jag

    Alla ägg man har bildas i fosterstadiet. När man sen får mens och därmed äl lossnar 1-2 ägg per menscykel. Man har däremot fler äggblåsor på g varje cykel, men de mognar inte och släpper alltså inga ägg. Gör man VUL i början av menscykeln kan man räkna hur många blåsor man har. Är man normalfertil ligger de på minst 6 stycken, uppåt 30 om man har PCO. Vid IVF får man alla äggblåsor man har en cykel att mogna och sen plockas äggen ut.

    Så dina äggblåsor överlevde uppenbarligen. Och uppenbarligen skadades inte kvaliteten på alla ägg heller. Hur pass fertil du är går inte säga förrän du gjort en adekvat utredning. 

  • Anonym (E)

    Det stämmer att man föds med alla ägg man har. Inga nya bildas. De ligger dock omogna och pyttesmå i äggstockarna. Varje månad börjar några mogna, 1 av dem (i vanliga fall, kan ju hända ibland att det släpps fler än 1 ägg) tar över mognadsprocessen och resterande som börjat mogna försvinner bort. Den utvalda är det gg som släpps vid ägglossningen. Nästa månad börjar processen om. Även som barn när man inte gått igenom puberteten och när man är gravid/tar preventivmedel som får ägglossningen att utebli etc så förlorar man ägg hela tiden. Så ju äldre man blir desto färre har man kvar. Så ja, äggen har uppenbarligen överlevt behandlingen annars skulle du inte kunnat bli gravid. Om mängden av dem eller kvaliteten på dem minskat vet jag inte dock.

Svar på tråden "Nya" ägg?