• Hmathildasj

    Gå över tiden!

    Jag har nu passerat bf med 4 dagar.

    De är mitt tredje barn och mitt första kom i v.39 och andra i v.36. Så jag gick på samtal om min oro att föda för tidigt igen och trodde verkligen jag skulle föda innan bf.

    Nu när jag har passerat några dagar har jag blivit så deprimerad och ledsen. Vet inte hur jag ska sysselsätta mig om dagarna. Mina barn leker med kompisar varje dag och min man jobbar hela dagarna och kommer hem på kvällen.

    Känner mig ensam och har inget att göra, har även ont i kroppen så kan inte röra på mig som jag vill.

    Fler som har det lika jobbigt och hur sysselsätter ni er?

  • Svar på tråden Gå över tiden!
  • Frenja07

    Du har inte direkt gått över tiden. En normal graviditet är upp till 42+0. Därefter är du överburen. Eller det kanske inte var det du menade?

    Varför har du gått i samtal pga oro att föda för tidigt när du fött ett barn i normal tid och ett väldigt lite prematurt?

    Det är väldigt lätt att bli uttråkad om man har siktet inställt på att inte vara gravid efter bf. Man får försöka sysselsätta sig/vila så gott det går.

  • S23
    Frenja07 skrev 2021-08-04 18:39:13 följande:

    Du har inte direkt gått över tiden. En normal graviditet är upp till 42+0. Därefter är du överburen. Eller det kanske inte var det du menade?

    Varför har du gått i samtal pga oro att föda för tidigt när du fött ett barn i normal tid och ett väldigt lite prematurt?

    Det är väldigt lätt att bli uttråkad om man har siktet inställt på att inte vara gravid efter bf. Man får försöka sysselsätta sig/vila så gott det går.


    De allra flesta säger ?gå över tiden? när man passerat bf. Handlar mer om hur man uttrycker sig än att man tror att det är onormalt att passera bf .

    Jag tycker inte heller det är rimligt att ifrågasätta att ts behövt terapi pga att barnen kommit för tidigt.

    Vi vet inget om hur det barn som föddes i vecka 36 mådde eller hur ts mådde och hur förlossningen gick. Det är fullt rimligt att behöva hjälp efter förlossningen även om man inte fött för tidigt
  • Hmathildasj
    Frenja07 skrev 2021-08-04 18:39:13 följande:

    Du har inte direkt gått över tiden. En normal graviditet är upp till 42+0. Därefter är du överburen. Eller det kanske inte var det du menade?

    Varför har du gått i samtal pga oro att föda för tidigt när du fött ett barn i normal tid och ett väldigt lite prematurt?

    Det är väldigt lätt att bli uttråkad om man har siktet inställt på att inte vara gravid efter bf. Man får försöka sysselsätta sig/vila så gott det går.


    Din kommentar gör de inte precis lättare i dessa tider.

    Jag ville ha tips och råd hur man sysselsätter sig och om nån känner likadant, inte bli kritiserad hur jag känner mig under min graviditet.

    Jag gick i samtal för att jag just behövde de. Fantastiskt att få hjälp när man behöver de.
  • Piff

    Vad gör du i vanliga fall en ledig helg?

    Småplocka hemma, baka en kaka, laga mat/diska. Läsa en bok, se en serie, lägg patiens, ring en vän, handla mat, måla naglarna, korsord, kika på bilder på dina barn från deras första tid. Slumra i en solstol.

    Kanske finns nåt att förbereda inför bebisen, sorterakläder, kika på online-rean, frysa in matlådor/fika.

  • Gasellen87

    Jag har gått över bf med alla min tre barn. Bf +10, bf+15 och bf+13. Vet precis hur det är och hur det känns. Jag försökte göra sådant som jag tänkte att detta kommer jag inte ha tid med sen på ett tag. Läsa böcker, kolla serier, sova/vila. Laga matlådor att frysa in, baka bullar osv. Sen beror de ju på orken såklart och hur man mår i kroppen men försök att planera in något/några saker varje dag.

    Jag tänkte oxå att varje minut som passerar är en minut närmare bebis. Lycka till när det väl är dags.

  • PelloBello

    Åh. Jag drog ner persiennerna och hittade en bra serie jag streckkollade på. Tänkte att det va skönt att passa på att bara ligga i soffan och lata sig sista tiden innan bebis kom.

    Annars starta ett projekt, nåt litet enkelt du klarar av, då lär bebis vilja komma ut dessutom :)

Svar på tråden Gå över tiden!