Du som planerar checka ut från arbetslivet tidigare...
Nu när det är dags att gå tillbaka till jobbet efter semestern så inser jag hur mycket jag hatar mitt välbetalda meningslösa jobb. Börjar därför fundera på om det skulle vara möjligt att checka ut tidigare och gå i pension på nåt vis. Är idag 45 år och tänker mig att 10 år till kanske jag kan bita ihop. Jag har 300 tkr i aktier och fonder. Kan det vara nån idé att läsa på lite där för att försöka öka på vinsterna eller är det för lite? Funderar även på saker som att om jag byter boende nån gång kanske skaffa ett boende som delvis kan hyras ut för att få extra inkomst.
Tänker mig att jag skulle kunna vara nöjd om jag har mina katter, en tomt att pyssla med, träna, rida två ggr i veckan, kanske ta några universitetskurser för skoj skull, träffa kompisar. Visst rida kommer kosta säkert 3500-4000 kronor i månaden men övrigt är rätt billigt. Eller kommer man bli less på det livet och sen kolla avundsjukt på alla som har ett jobb att gå till och mer pengar och bara vänta in tills när ens kompisar också går i pension?
Hur resonerar ni andra som vill checka ut tidigt? Har ni nån bra plan? Hur ser era prioriteringar ut?