• Anonym (Jobbhataren)

Du som planerar checka ut från arbetslivet tidigare...

Nu när det är dags att gå tillbaka till jobbet efter semestern så inser jag hur mycket jag hatar mitt välbetalda meningslösa jobb. Börjar därför fundera på om det skulle vara möjligt att checka ut tidigare och gå i pension på nåt vis. Är idag 45 år och tänker mig att 10 år till kanske jag kan bita ihop. Jag har 300 tkr i aktier och fonder. Kan det vara nån idé att läsa på lite där för att försöka öka på vinsterna eller är det för lite? Funderar även på saker som att om jag byter boende nån gång kanske skaffa ett boende som delvis kan hyras ut för att få extra inkomst.

Tänker mig att jag skulle kunna vara nöjd om jag har mina katter, en tomt att pyssla med, träna, rida två ggr i veckan, kanske ta några universitetskurser för skoj skull, träffa kompisar. Visst rida kommer kosta säkert 3500-4000 kronor i månaden men övrigt är rätt billigt. Eller kommer man bli less på det livet och sen kolla avundsjukt på alla som har ett jobb att gå till och mer pengar och bara vänta in tills när ens kompisar också går i pension?

Hur resonerar ni andra som vill checka ut tidigt? Har ni nån bra plan? Hur ser era prioriteringar ut?

• Svar på tråden Du som planerar checka ut från arbetslivet tidigare...
  • Anonym (Pelle)

Jag har fått ihop 3 miljoner i besparingar på 10 år. Allt kommer att gå in i ett nybygge. Plus att jag kommer att bli belånad på 2,5 miljoner.

Så jag räknar med att det dröjer 15-20 år till innan jag har betalat av huslånet och har 3 miljoner igen i besparingar.

Då kommer jag att bo billigt men 3 miljoner är ändå lite för att leva på avkastningen. Så man kommer nog iaf att vilja ha minst 5 miljoner. Så jag räknar med pension först om 25 år. Lite tidigare än en normal pension blir det iaf men inte mycket...

Jag hoppas att det ska gå snabbare. Men man måste vara realistisk också...

Skulle jag inte lägga så mycket på boende skulle jag kunna gå i pension tidigare. Men jag prioriterar boendet högt . Det påverkar ens välbefinnande i hög grad.

• Tow2Mater

10 år är lång tid, vore det inte lättare att försöka hitta ett annat jobb du kan trivas med istället? En kortare utbildning?
    Sitter själv med ett jobb jag inte gillar, och önskar jag kunde följa mitt eget råd, men skulle få gå ner i både lön, förmåner och semstertid, så jag vet det inte är helt lätt heller.

• Anonym (…)

Jag tror du har lite väl lite pengar. Det beror också på hur mycket du kan spara och vad du vill kunna få ut i ?pension?. Jag har lite mer än du och är 43 för tillfället. Vi la just om huslånet så det blir avbetalt om 15 år. Vi satsar på att spara så mycket vi kan i aktier och indexfonder. Mitt mål är att spara ca 600000/år (ungefär halva vår inkomst efter skatt). Om det går vägen de närmaste 15 åren så borde det gå att gå i pension vid 58 eventuellt. Alternativt gå ner i tid lite.

• Anonym (Jobbhataren)

Gav väl inte riktigt hela bilden i mitt fösta inlägg för jag var mest intresserad av vad ni andra har för smarta planer som jag kunde lära mig av. Kan tillägga att maken och jag har ett hus värt 6-7 mkr med lån under 2.5 mkr som vi amorterar på med 5 tkr/mån. Sparas även till barnen 5 tkr/mån. Gemensamt har vi också ca 1.2 mkr i fonder/aktier. Tror jag har ca 900 tkr i tjänstepension och har blivit betydligt mer aktiv med den sista månaderna så den har börjat öka bra samt löneväxlar 1500 kr/mån men har bara gjort det ett par år.

Eftersom 10 år är en väldigt lång tid vill jag inte kallt räkna in maken i min pensionsplan för det finns inget som garanterar att man verkligen är ihop då och det är många kvinnor som gjort misstaget att förlita sig på sin mans ekonomi. Kommer en dag även ärva min pappa så klart och då trillar 4-6 miljoner in men jag hoppas att det dröjer ett bra tag. Om 10 år är han dock närmare 90 år.

Tänker mig att ett bra extra tillskott är just att hyra ut boende till folk. Så skulle jag sitta ensam i huset så skulle jag den dag barnen inte bor hemma kunna hyra ut 1-2 rum till studenter. Bor jag inte kvar hade det varit fördelaktigt att skaffa ett boende som också möjliggör uthyrning såsom en attefallare på tomten alternativt lägenhet med 2 ingångar. Vill hur som helst ha tomt då jag ser lägenhetsliv utan tomt som mindre kvalitativt och jag vill bo kvar i närområdet även framåt så jag kan inte flytta ut på landet och bo billigt.

• Anonym (Jobbhataren)
    Tow2Mater skrev 2021-08-05 01:37:55 följande:

10 år är lång tid, vore det inte lättare att försöka hitta ett annat jobb du kan trivas med istället? En kortare utbildning?

Sitter själv med ett jobb jag inte gillar, och önskar jag kunde följa mitt eget råd, men skulle få gå ner i både lön, förmåner och semstertid, så jag vet det inte är helt lätt heller.

Det är en trevlig tanke men också väldigt riskabelt och man börjar om på botten med låg lön och konkurrerar mot hungriga 20-åringar (som i joförsig byter jobb väldigt ofta). Dessutom har vi rätt bra åldersdiskriminering just vad gäller jobb i det här landet. Kan tycka UX vore rätt kul att lära sig mer om och gick nån liten gratiskurs i det men vette tusan om det ändå skulle vara värt det. Men skulle jag få sparken skulle jag definitivt fundera på sån utbildning på allvar. Har du några bra idéer på utbildningar där man lätt får jobb efteråt?
  • Anonym (Bengt)

Om tre år fyller jag 55, och då vill jag ha möjlighet att sluta jobba. För några år sedan organiserades det om på mitt jobb, och jag tyckte att jag blev dåligt behandlad. Jag hade gärna sagt upp mig redan då, men bestämde mig för att kämpa på några år till för att nå full ekonomisk frihet. Min plan är att ha 12 milj placerade på börsen, och en buffert på 1 milj på bankkonto. Då kan jag ta ut 3% per år (främst i form av utdelningar), och få ut 30 000 kr/mån. Bufferten skulle vara en trygghet för ekonomiska kriser när börsen går dåligt.

• Anonym (En annan synvinkel)

Jag hade bytt jobb. Fy tusan för att lägga 8 timmar om dagen på något som känns meningslöst. Jag hade inte heller stått ut. Även om du slutar jobba relativt ung har du ju kastat bort massor med tid på skit. Hemsk känsla.

Ett bra jobb berikar istället ditt liv. Själv ser jag fram emot att börja jobba nästa vecka.

Och så tror jag att det skulle bli ensamt att sluta jobba. De flesta andra är ju på jobbet. Minns när jag var arbetslös. Så trist att inte ha någon att umgås med på dagarna.

...och har man råd att sluta jobba helt har man väl råd att ta ett jobb med lägre lön?

• Anonym (F)
    Anonym (Bengt) skrev 2021-08-05 08:17:40 följande:

Om tre år fyller jag 55, och då vill jag ha möjlighet att sluta jobba. För några år sedan organiserades det om på mitt jobb, och jag tyckte att jag blev dåligt behandlad. Jag hade gärna sagt upp mig redan då, men bestämde mig för att kämpa på några år till för att nå full ekonomisk frihet. Min plan är att ha 12 milj placerade på börsen, och en buffert på 1 milj på bankkonto. Då kan jag ta ut 3% per år (främst i form av utdelningar), och få ut 30 000 kr/mån. Bufferten skulle vara en trygghet för ekonomiska kriser när börsen går dåligt.

Men en hygglig tjänstepension på det borde du klara dig mer än bra.
Svar på tråden Du som planerar checka ut från arbetslivet tidigare...