VUL i v. 6+1 såg inget - oro för utomkvedshavandeskap (igen)
Hej bästa familjelivsmedlemmar!
Jag är så orolig och har hittat flera hjälpsamma trådar här som påminner om min situation, men söker nu fler perspektiv och berättelser - har någon varit i samma sits? Hur blev utfallet?
Jag plussade med glädje svagt på ett "testa tidigt"-test den 17/7 (negativt 15/7). BIM ca 18-20/7 - har regelbunden mens med någon dag hit & dit. Start på senaste mens: 18/6.
- Borde enligt beräkning ha varit i vecka 6+1 när jag i tisdags (3/8) gick på VUL. Anledningen till att jag gick på VUL så tidigt var att jag tidigare haft ett utomkvedshavandeskap och opererat bort höger äggledare. Läkaren såg ingenting förutom att slemhinnan tjocknat. Möjligen en "antydan till uppklarning men svårbedömt". Alltså ingen hinnsäck eller gulsäck.
- Första läkaren på VC sa att det omöjligen kan vara vecka 6, snarare vecka 4, vilket ju inte går ihop med när jag plussade. Detta verkar inte som en normal graviditet, sa hen.
- Eftersom jag dessutom haft lite molande smärta sedan 30/7 (inget överdrivet, har ej tagit smärtstillande) på vänster sida fick jag en remiss till gynakuten.
- Samma besked på VUL på gyn - tog även blodprov som visade ett Hcg på 899, vilket ju motsvarar vecka 5.
- Min vänstra äggledare och äggstock gick ej att se - de har gömt sig när jag gjort VUL förr också (vid operationen för x 2018 samt vid ett missfall 2019). Under operationen 2018 såg de iaf att de såg fina ut.
- Jag har INTE haft någon blödning eller ovanliga flytningar öht.
Nu ska jag ta ytterligare ett blodprov idag och imorgon få besked om hur Hcg:t utvecklats (långa dagar, som ni förstår...). Är framför allt orolig för utomkvedshavandeskap igen, men även missfall, såklart.
Dela gärna era berättelser som liknar min och vad utfallet blev. Kanske kan det hjälpa fler som hittar till tråden <3
Har även en fundering:
- Läkaren och jag räknade ut att det kan stämma att jag istället är i vecka 5 då ägget ju kan tagit lite extra tid på sig att vandra. Eftersom det inte gick att se någon hinnsäck fanns det inget att mäta. Finns det någon mer som varit med om att det endast syns en antydan till uppklarning i vecka 5+ (med positivt utfall)?
Kram och tack på förhand!