• Lillafiskens

    4 missfall men inget fel

    Hej.

    Söker med ljus o lykta efter andra med solskenshistoria och isåfall vad de gjort annorlunda efter 4 missfall och inga tidigare barn. Är 37 år försökt bli med barn i 3 år

    Ingen av regionens genomförda fertilitetsutredningar och habituella abortutredningsr visar något "fel".

    Senaste missfallet var efter 7 veckor (egentligen 8 enligt mensberäkning) där vi en dag såg hjärtljud varpå två dagar senare fick missfall. Tacksam för alla tips.

    Undrar var jag ska vända mig, regionen hjälper inte. Ej aktuellt med ivf ens enligt de..

  • Svar på tråden 4 missfall men inget fel
  • Jag är bara jag

    Efter 3 m.f skulle jag vilja säga att det alltid är nåt fel- om kvinnan inte är en bra bit över 40 då. Jag hade 4 m.f före jag fick barn. Både med egna ägg och efter ÄD så det var så uppenbart att felet inte var mina ägg utan min kropp. Jag lyckades få barn när de höjde dosen Prednisolon. Den medicinen dämpar immunförsvaret så fostret inte stöts bort. Ett annat fel kan vara anlag för blodproppar. Eller för högt tsh. Eller lite lågt progesteron. Så progesteron och Trombyl- eller Fragmin- och kanske Levaxin är ju nåt man åtminstone borde få testa. Tyvärr är det oerhört få svenska läkare som tror på immunförsvaret som orsak till m.f och därför svårt att få Prednisolon utskrivet. men de finns! Privata läkare då. 

  • Lillafiskens

    Tack för svar. Hur visste du att du skulle börja med prednisolon?

    Vilka undersökningar gör man för att få reda på det?

  • Jag är bara jag
    Lillafiskens skrev 2021-08-05 17:03:32 följande:
    Tack för svar. Hur visste du att du skulle börja med prednisolon?
    Vilka undersökningar gör man för att få reda på det?
    Jag gjorde ED och då får man alltid Prednisolon. Dosen räckte dock inte för mig, jag fick 2 m.f ändå. Då höjdes dosen och jag fick äntligen barn. Så ett tydligt samband!
  • Jenniepennie031

    Jag är i exakt samma sits. 4 missfall på två år - ingen förklaring ännu (dock inte fått svar på utredning ännu). Är snart 35 år. Blir galen på det här - vet liksom inte vad man ska göra eller vart man ska vända sig om läkarna inte hittar någon förklaring. IVF blir väl inte aktuellt så länge man blir gravid - och då blir ju även prednisolon mer eller mindre omöjligt att få utskrivet om jag har förstått det rätt. Har iaf fått trombyl och progesteron att testa nästa graviditet, men ingen aning om det hjälper. Vart i landet bor du?

  • Annanathalia

    Har också fått 4 missfall i rad. Vid 2 av dem har jag haft progrestrone, trombyl och prednislone men låga doser så kommer höja rejält om jag blir gravid igen. Även tagit kontakt med klinik för äggdonation, känner att det räcker nu, orkar inte fler missfall, mer sorg och mer uppgivenhet.

  • Jenniepennie031

    Ja man blir uppgiven :( Varför äggdonation? Har du fått någon indikation på att det skulle kunna hjälpa? Är det spontana graviditeter eller IVF?

  • nnnnnnnn

    Har skrivit förr om den s.k. mirakelkuren som fungerat för väldigt många och det är helt ofarligt att testa så det gör inget om man kör denna under tiden man står i kö för utredning eller andra metoder. Kopierar in från gammal tråd ( så det är inte 3 par jag vet längre utan 7 par och priserna gäller säkert inte längre, men jag orkar inte redigera). Kuren gäller både mannen och kvinnan enligt:

    Båda tar solvezink varje dag. 1 tablett i 30 dagar och därefter 1/2 tablett per dag.
    Båda tar Emgesan varje dag. 1 tablett varje dag. Dela gärna i halvor och tag 1 halva morgon och 1 halva på kvällen.

    Man tar 3 mån före man försöker och sen tar båda tills en frisk grav. konstaterats tex via RUL. Sen kan mannen sluta ta. Kvinnan tar hela grav. fast slutar med Emgesan när det är 3-4 veckor kvar till BF.

    Det är absolut inget som skadar och min gissning är att det fungerade, då vi fick 2 friska barn utan mf/ma emellan, efter vi började med detta.

    Har även tipsat andra som haft svårt att bli gravida och de 3 par som testat har alla blivit gravida snabbt och fått friska barn.

    Husläkaren eller gynläkare kan skriva ut dessa tillskott på recept så blir det mycket, mycket billigare än om man köper motsvarande receptfritt.

    Det var överläkaren på KK som skrev ut detta till mej/oss.

    Istället för Emgesan (receptbelagt) så kan man såklart köpa egna receptfria alternativ som inte är så dyrt nuförtiden. Ett alternativ är dessa som också är 250 mg precis som Emgesan och kostar bara 61 kr för 100 tabletter = 50 dagar för 2 pers.

    www.apotea.se/ledins-magnesium-250-mg-100-tabletter

    Istället för Solvezink kan man ta 2 st av dessa, de innehåller bara hälften av vad solvezink innehåller så man måste ta 2 st i början och sedan 1 st/dag så dessa 150 tabletter för 64 kr räcker i lite mer än 1 månad för 2 pers. Så det blir mindre än 60 kr/mån för både mamman och pappan tillsammans, det är lätt värt dessa pengar att öka oddsen!

    www.apotea.se/zink-150-tabletter

  • NatMar005

    Kvinna här, snart 34 år gammal och inga barn sen tidigare. Har fler kemiska graviditeter bakom mig än vad jag kan räkna till samt 5mf, 2ma och 1 utomkveds. Missfallsutredning visade inget avvikande och jag är nu spontant gravid I v17. Jag är en solskenshistoria men jag tror inte ett dugg på att inget skulle vara fel. Personligen tror jag på överaktiv immunförsvar men som någon ovan skrev så är det väldigt få läkare i Sverige som antingen tror på det som orsak eller som har kunskap om det trots att det är standard i många andra länder..

Svar på tråden 4 missfall men inget fel