• Emmmasx

Gå hem pga corona

Jag har som säkert många andra läst att gravida är i riskgrupp och att socialstyrelsen bedömer att man efter vecka 20 ska få möjlighet att få ersättning i form av graviditetspenning om arbetsgivaren inte kan ge en andra uppgifter eller arbete hemifrån ..

Jag arbetar i butik på ett större köpcentrum och vi har inte ens fått skydd vid kassan som nästan alla andra fått..

har nu för andra gången påpekat att jag vill ha det

(Ingen vet att jag är gravid än, är i vecka 12)

Men nu till frågan. Mitt jobb om något borde ju räknas in bland riskfyllda jobb där man kan utsättas för corona.

Folk har ingen respekt för oss i butik, ingen håller avstånd, de hostar och nyser rakt ut och jag tycker att det är så jobbigt..

Jag utsätts ju verkligen för alla möjliga människor hela dagarna.

Är det någon mer som arbetar i butik och tänker samma??

• Svar på tråden Gå hem pga corona
  • S23

Din arbetsgivare är den som skall göra arbetsmiljöutredningen för att bedöma om du utsätts för risk att smittas av Corona (eller andra risker i arbetsmiljön).

Jag vill råda dig att informera din arbetsgivare om din graviditet nu så att de får möjlighet att utreda detta redan nu och har tid att ta in vikarie.

Jag vill också nämna att det inte är självklart att man kommer fortsätta få gravpenning efter sista september.

Det finns ingenting som säger att din arbetsgivare måste omplacera dig eller stänga av dig. Detta avgör arbetsgivaren helt själv.

De kan anse att det räcker att du förses med skyddsutrustning.

Men förhoppningsvis har du en rimlig arbetsgivare som tar sitt ansvar och stänger av dig. Gör de inte det så ta kontakt med facket för hjälp (gå med direkt om du inte är det redan).

Det finns personer både inom handel och förskola som arbetar med skyddsutrustning för att arbetsgivaren anser det som tillräcklogt skydd. Och samtidigt de som stängs av.

På min arbetsplats stängs alla som inte kan arbeta hemifrån av.

Det är alltså helt upp till arbetsgivaren och vi får hoppas att du har en vettig sådan

• moaguuun

varför Är du inte vaccinerad . Alla ska ju ha blivit erbjudna vaccin nu

• Emmmasx

Men om man stängs av innan sista september kan de då ta tillbaka det sen och man tvingas gå tillbaka till jobb igen?

Vet man varför det kan ändras i september?

• Emmmasx

Har inte fått vaccinera mig ännu, när det kom tider för min ålder var jag redan gravid och de sa åt mig att vänta till efter vecka 12-13

Får veta mer exakt vilken vecka jag är i efter kubtestet nästa vecka.

• S23
    Emmmasx skrev 2021-08-05 17:57:52 följande:

Men om man stängs av innan sista september kan de då ta tillbaka det sen och man tvingas gå tillbaka till jobb igen?

Vet man varför det kan ändras i september?

Det är lite oklart hur länge det gäller. Ersättning för andra riskgrupper gäller till sista september,

Vravpenninhen för Corona bygger dock på att smittan är klasssad som grad 3 hos Arbetsmiljöverket ovh att gravida anses vara riskgrupp av socialstyrelsen. Så skulle något av dessa två ändrad (kanske anser man inte gravida vara i riskgrupp när tillräckligt många är vaccinerade) så kommer man inte kunna få gavpenning för detta längre. Min gissning är att om man inom en snar framtid planerar ta bort gravida som riskgrupp så kan detta absolut ske i samband med att ersättningar för andra riskgrupper eventuellt försvinner sista september (om detta inte ändras).

Du kommer precis vara i vecka 20+0 då och kommer isf inte hinna bli avstängd. Men ingen vet ju vad som händer så ingen kan svara på om gravpenning kommer försvinna då eller inte.

Säg nu att det inte sker då och att du blir avstängd men gracpemmingen tas bort för Corona i november.

Då kommer beslutet hos försäkringskassan ligga kvar och de kommer inte tvinga dig tillbaka till arbetet.

Däremot kan din arbetsgivare ta bort din avstängning så att du måste tillbaka i arbete. (Jag vet detta då jag varit i kontakt med fk och frågat)
Svar på tråden Gå hem pga corona