• QueenV

    Bränt mig i solen, igen. Hudcancer?

    Hej! Behöver hjälp.

    Jag är expert på att sola för mycket då jag älskar att vara brun. Samtidigt som jag är fruktansvärt rädd för att få hudcancer.

    Jag har ganska lätt för att bli brun men lyckas bränna mig i alla fall minst en gång om året. Som jag gjort idag.

    Samt att när jag var mindre så solade jag heeeela dagarna utan solskydd. Jag var alltid jättebrun. Så jag undrar om det är kört för mig :?D

    Är det någon kunnig här som vet hur stor risk det är att få hudcancer i framtiden om man bränner sig varje år?

    Vet att man kan få hudcancer utan att bränna sig också.

    Får man alltid hudcancer om man alltid bränner sig och varit helt tokig i solning i yngre dagar?

    Skriv allt ni VET. Inga gissningar :)

  • Svar på tråden Bränt mig i solen, igen. Hudcancer?
  • Jag är bara jag

    Nej, det är inte garanterat att man får hudcancer fast man bränt sig. Riskfaktorer är att bränna sig mycket som barn, de riktigt ljushyade som aldrig blir bruna och rödhåriga med fräknar. Men man kan ju som sagt få cancer ändå. Tiden får utvisa. 

  • Maac

    Du kan få cancer även av att exponera dig för solen, du behöver inte bränna dig för att risken ska öka.

    Det bästa du kan göra är att sluta sola. Hyn blir mindre sliten och rynkig också. Jämför insida underarm med utsidan. Insidan får mindre sol och huden för är ofta blekare men också jämnare, fräschare och med färre pigmentfläckar.

  • QueenV

    Precis!

    Hade vart intressant att veta hur stor risken är procentmässigt för nån som solat mycket.

    Svårt att förklara. Men typ om vi har 100 pers, hur många av dem drabbas.

    Går inte att läsa nån stans.

    Visst vet man att det är farligt. Men är det 2 som drabbas eller är det 95 som drabbas. :p

  • Maac

    Över 8000 personer fick hudcancer i Sverige 2019. Vet inte hur det ser ut nu, men fallen ökar.

    Det enda du ska fokusera på nu är väl att inte sola mer? Rätt enkelt. Jag känner sex personer med hudcancer, två av dem har inte gått att bota:

    -en dog då cancern spred sig i kroppen. Han bodde vid kusten och var alltid riktigt riktigt brun.

    -en har levt med hudcancer länge och opererat bort hud efterhand. Nu har den spridit sig och går inte längre att bota. Han har haft arbete utomhus i hela sitt liv, och exponerats mycket för sol

  • QueenV

    Maac, beklagar. Vad är åldern på dessa 5 personer?

    Som du säger, ska verkligen börja tänka mig för.

    Tack för svar!

  • Maac
    QueenV skrev 2021-08-05 22:54:37 följande:

    Maac, beklagar. Vad är åldern på dessa 5 personer?

    Som du säger, ska verkligen börja tänka mig för.

    Tack för svar!


    Han som gick bort var 50+

    Han som har levt med hudcancer i måååånga år fick det runt 50 och är nu 65. Alldeles för ung för att dö.

    Av de andra har en en hudcancer på näsan. En stor bit hud är bortopererad. Det var inte ofarlig cancer, men inte heller malingt melanom. Minns inte vad det heter. Hon ska få en operation för att stänga igen näsan för den blev inte så vacker efter operationen. Ena näsborren är liksom dubbelt så stor där de tagit bort. Även hon är 50+

    En av dem som är friska idag hade malignt melanom men som lyckligtvis inte spred sig! Det är bortopererat. Men hon går på kontroller hela tiden och är lika nervös varje gång. Det tär verkligen att hela tiden veta att det kan komma tillbaka

    Hon har strikta order om att inte sola mer såklart, hon är 40 år nu. 38 när cancern upptäcktes.

    De två sista är 70+

    Den ena har haft i ansiktet i många år. Växer och ser inte klokt ut, men det sprider sig inte in i kroppen i alla fall.

    Den andra har på smalbenen och hon har fått operera bort i omgångar. De har då tagit hud från ryggen eller låren (minns inte) och typ hyvlat av ett tunt lager för att sen transplantera och täcka området som opererats bort. Hon har haft fruktansvärt ont i samband med operation och läkning
  • Anonym (T)

    Vet inte angående cancern men varför inte bara använda brun utan sol, eller liknande? Förutom cancerrisken så blir ju huden föråldrad i förtid av mycket solexponering, ser verkligen inga fördelar när det faktiskt finns andra sätt att bli brun på.

  • Anonym (Elin)

    Rekommendationerna ör väl att man ska undvika solen mitt på dagen, helst täcka sig med kläder och där det ej går med solskyddsfaktor 30 eller mer i rikligt lager samt försöka hålla koll på sina födelsemärken.

    Jag har själv haft malingt melnaom, men det hittades så tidigt pch var så tunt att det gick att enkelt skära bort. Så viktigt att försöka ha koll på märkena.

Svar på tråden Bränt mig i solen, igen. Hudcancer?