• Anonym (,,,)

Rimligt be om bensinpengar?

Jag, min sambo och en kompis åkte på utflykt i två dagar. Vi hyrde bil och det skulle vi gjort ändå. Men vi tänkte be henne dela på bensinpengarna, inte bilhyran, känns det rimligt?

Hon har bättre ekonomi än vi har och ett av utflyktsmålen var ett hon ville till.

Hon har inte erbjudit sig att betala nåt, kanske för att hon tänkte att vi ändå skulle hyra bil.

Känns jobbigt att be om pengar men vi har det knapert.

• Svar på tråden Rimligt be om bensinpengar?
  • minst

Nu är jag snål som fan men jag hade inte bett om pengar i efterhand. Det är jätteviktigt att göra upp sånt här i förväg så att ingen blir besviken, Hade jag blivit erbjuden att åka med mina vänner så hade jag erbjudit mig redan innan att få vara med och betala kostnad för bil och bensin men om vännerna hade sagt nej till det så hade jag istället bjudit på mat vid något/några tillfällen.  Hur långt åkte ni enligt vännens önskemål?

• Anonym (,,,)

Tja, det var väl lite så vi också tyckte men hon bjöd verkligen inte på nåt.

Vi var väl borta i tio timmar, vet inte exakt hur många mil...

• Anonym (Samåka)

Personligen hade jag erbjudit mig att betala för bensin, men samtidigt hade jag tackat nej till pengar om jag hyrt bil och låtit en kompis hänga med.

Låter en kompis ha del av mitt Viaplay/netflix/Prime/HBO utan att tycka att hon ska betala, vilket hon erbjudit sig att göra.

Jag har ändå tänkt nyttja de tjänsterna.

Om kompisen ej följt med, hade ni åkt ändå?

Hur många utflyktsmål var ni på och hur stor omväg fick ni ta för att komma dit kompisen ville?

Hade ni tillsammans bestämt utflyktsmålen?

För hade ni tänkt åka ändå och kompisen bara bestämde ett mål och det inte innebar någon stor omväg så tycker jag ni kan släppa det, för isf hade ni ju ändå tänkt göra det.

Sen spelar inte kamratens ekonomi roll i detta.

• minst
    Anonym (,,,) skrev 2021-08-06 00:20:46 följande:

Anonym (,,,) skrev 2021-08-06 00:20:46 följande:

Att ni var borta i 10 timmar är ju inte ett mått på hur mycket bensin som gick åt. Körde ni bil i 10 timmar så kan ni ha kört 100 mil men det känns ju helt galet att köra för en utflykt,

• Anonym (,,,)

Vet att sambon konstaterade att bensinen totalt gick på ca 900 kr iaf.

Åh så svårt. Hon skulle nog inte erbjuda sig att betala för bensin, hon är ganska snål (men bra på andra sätt). Samtidigt skulle jag nog inte haft hjärta att be om det om hon t ex varit student, men vet ju att hon har råd och mer därtill. Hade troligen inte åkt alls så långt om hon inte velat åka dit, just för att vi har en begränsad budget att förhålla oss till. Hon visste ju att hon inte kunde ta sig till utflyktsmålet utan bil och hon kör inte själv bil.

• Bastardised

Nej skit i det eftersom denne inte själv har erbjudit att stötta ekonomiskt och känner till att ni kanske har det lite knapert. Låt inte vederbörande åka med någon mer gång då det tycks saknas förstånd och uppfostran. 

• Anonym (,,,)

Vill ju dock gärna att hon ska kunna åka med, hon är en av mina vänner.

Känns bara dumt att vi alltid är så måna om att göra rätt för oss och ha hyfs, men så tänker andra inte på det.

Hur tar man ens upp det innan en resa? För mig hade det varit självklart att fråga, men eftersom det inte är det för den här personen tydligen?

• Bastardised

Alltså, för mig är det inte så självklart då jag vet att de flesta jag känner har det rätt hyfsat ekonomiskt och att de också resonerar enligt gungan och karusellen. Om jag eller någon av de jag känner nära skulle behöva nyttja en person vars svajiga ekonomi är känd är de så uppfostrade att man erbjuder kompensation av något slag. Kalla det bonnförnuft eller god uppfostran, det är så det ska fungera.

Hon kanske inte vet att ni har det taskigt ekonomiskt eller kanske anser sig leverera andra saker till er i motsvarande kompensation?

• Anonym (,,,)

Jag berättade för henne samma dag hur knapert vi har det, så hon visste.

Hon levererar inget nej. Hon är inte en generös person, men rolig och snäll annars.

Hon bor hos oss några ggr per år och vi bjuder på allt, men hon ger inte tillbaka nåt. En gång bad jag faktiskt henne att handla middag och laga då hon stannade lite längre. Men inget sker självmant. Hon är alltså så snål att hon tjuvåker för att spara pengar, fast hon har flera hundratusen på banken.

Men jag gillar henne och jag trodde nog det var rätt självklart att hon skulle kompensera på nåt sätt vid en bilresa (detta var vår första), men icke.

• Bastardised
    Anonym (,,,) skrev 2021-08-06 01:25:18 följande:

Jag berättade för henne samma dag hur knapert vi har det, så hon visste.

Hon levererar inget nej. Hon är inte en generös person, men rolig och snäll annars.

Hon bor hos oss några ggr per år och vi bjuder på allt, men hon ger inte tillbaka nåt. En gång bad jag faktiskt henne att handla middag och laga då hon stannade lite längre. Men inget sker självmant. Hon är alltså så snål att hon tjuvåker för att spara pengar, fast hon har flera hundratusen på banken.

Men jag gillar henne och jag trodde nog det var rätt självklart att hon skulle kompensera på nåt sätt vid en bilresa (detta var vår första), men icke.

Rent krasst blir det ju en person ni betalar för att vara kul tillsammans med er, så fungerar inte vänskap. 

Svar på tråden Rimligt be om bensinpengar?