• DrChocolate

    Barn som aldrig träffat sin pappa

    Hej!

    Strax efter att jag blev gravid lämnade min nuvarande ex-man samt barnets pappa mig för en annan kvinna. Han har sedan dess inte velat ha någon kontakt och han bor i Australien. Min dotter är nu 4 år och har börjat fråga mig om varför hon inte har en pappa och ibland säger hon pappa till hennes morfar. Hur ska man hantera det? Känns som att jag behöver prata med henne om det, vad och hur mkt ska jag säga tycker ni? Ngn annan i liknande situation?

  • Svar på tråden Barn som aldrig träffat sin pappa
  • Kusinen

    Om ni var gifta och så gissar jag att du har foton på pappan? I så fall tycker jag att du ska visa bild på pappan, kanske ha en bild framme/i ett albun som flickan kan bläddra själv i. Du kan ju också berätta lite om pappan, saker han tyckte om att göra osv. Också bra om flickan vet var han bor och vad han jobbar med. Andra barn kan fråga och då kan det vara skönt att kunna svara "Min pappa är snickare och bor i Australien" istället för"jag vet inte"? Det skapar ju mer trygghet att känna att man vet.

    Har nikontakt med farmoroch farfar? Om inte tycker jag att du kan kontakta dem och fråga om de vill ha kontakt. Det kan också vara bra om det är möjligt.

  • Spucks

    Säger du till henne att hon inte har någon pappa? Det stämmer ju inte - varenda människa ha en pappa! Jag föreslår därför att du börjar där: med sanningen! Hon HAR en pappa, precis som alla andra, men hon känner honom inte.

  • Mortiscia80

    Säg sanningen, att hon så klart har en pappa men han bor på andra sidan jorden och att du faktiskt inte vet varför han inte har kontakt med er. Och så klart ska hon säga morfar till morfar och inget annat. Hon kanske blandar ihop det för att du säger pappa till honom.

  • Jagäterkeso

    Min mamma berättade när jag var 18 vem min pappa är. Han visste inte om att jag fanns innan det.

    Anledningen var att det var stor åldersskillnad mellan mamma och pappa och mamma ville väldigt gärna ha barn men inte att "förstöra livet" för pappa.

    Så när jag sökte upp pappa blev det jobbigt. Han och hans fru väntade sitt första barn fast han hade redan ett barn på 18. Men det gick bra. Har bra kontakt med min pappa idag.

  • Magical
    Butikbongo skrev 2021-08-06 09:26:37 följande:

    Kommer med all säkerhet få anknytningsproblem och bli ett klassiskt problembarn med psykiskt dåligt mående. Du kan ju förbereda dig på det, läsa om hur går till på bup etc


    vad är ditt problem? 
Svar på tråden Barn som aldrig träffat sin pappa