• 2kids

    Karriärbyte från skolan…

    Hej!

    Några lärare/pedagoger här som bytt karriärsbana?

    Vad har ni hittat på? Kunnat nyttja er utbildning i annat område eller omskolat er?

  • Svar på tråden Karriärbyte från skolan…
  • OupaOupa

    Jag gick en YH-utbildning och arbetar numera med kontorsjobb i ett kommunalt bolag. Aldrig ångrat mig en dag att jag lämnade läraryrket.

    Mest användning för lärarutbildningen har jag haft när jag ska förklara processer och när jag ska hålla i möten och presentationer för publik.

  • 2kids
    OupaOupa skrev 2021-08-06 10:29:20 följande:

    Jag gick en YH-utbildning och arbetar numera med kontorsjobb i ett kommunalt bolag. Aldrig ångrat mig en dag att jag lämnade läraryrket.

    Mest användning för lärarutbildningen har jag haft när jag ska förklara processer och när jag ska hålla i möten och presentationer för publik.


    Spännande! Ja jag känner att det är dags för det oxå. Men upplever att det är svårt att gå vidare med en lärarutbildning i något annat.
  • TehusetAugustimånen

    Jag är gymnasielärare i svenska och svenska som andraspråk, men arbetar idag inom Svenska kyrkans diakoni. Det är ett karriärsbyte jag är mycket tacksam över, men som tog många år att få till stånd. Det var svårt att få in en fot i andra branscher och jag blev inte ens kallad till intervju när jag sökte tjänster som utlysts på exempelvis Platsbanken.

    Upplever nu dagligen att jag kan använda mina erfarenheter som pedagog i möten och samtal med församlingsbor och när verksamhet ska planeras. Det är en fördel att vara van att möta många olika slags personligheter samt att leda grupper vilket är vanligt i kyrkan. I min tjänst ingår även att arbeta med texter - alltifrån att skriva i församlingstidningen, skicka brev och hälsningar samt förbereda andakter, och här har jag gott stöd av min bakgrund som svensklärare.

Svar på tråden Karriärbyte från skolan…