• Emelierein

Svenska män och deras syn på ensamstående mammor

En fråga. Varför är svenska män försiktiga och rädda att inleda ett förhållande med en kvinna som har barn sen tidigare?

• Svar på tråden Svenska män och deras syn på ensamstående mammor
  • Anonym (Sara)

Finns nog många anledningar. En sådan kan vara att en del kvinnor tycker att den nya mannen ska betala för deras barn.

• Jag är bara jag

Av flera skäl. De vill inte ha barn, de vill inte ha en annan man inblandad (barnens pappa alltså), de tycker barn komplicerar, de får inte komma först jämt. Och många fler skäl. Trots det är det ju många ensamstående mammor med barn som faktiskt hittar nån.

• Anonym (Har dejtat mammor)

Hej!

Jag är en sån där sällsynt mammaknullare.

Skämt åsido, jag har dejtat tre ensamstående mammor. Jag är däremot inte normen. Män är territoriella så av den enkla anledningen ser de ensamstående som redan märkta. När man ingår i förhållande med singelmammor så blir det betydligt mer komplicerat. Alla är inte bekvämma med att vara styvfar. Beror väl till största del på vad för män det är du är intresserad av. Du kanske behöver sänka kraven en aning? Prince perfect kommer aldrig välja en singelmamma framför en ung barnlös töa. Tyvärr.

• Anonym (Johanna)

Det har jag faktiskt aldrig upplevt att det skulle vara ett problem..

Men det kan nog ibland bero på killarnas egen ålder och om de själva har barn eller inte. Är killarna 25-30 är det förmodligen singelmän som kanske inte ens funderat över huruvida de vill ha barn eller inte och då kan det ju vara svårt förstås för en ensamstående mamma på 25 år med två mindre barn...

Jag har ju dejtat och haft relation med män som själva är pappor och i regel några år äldre än mig så vi har liksom mötts på lika villkor där.

• Anonym (-)

Det gäller nog bara vissa män, långt ifrån alla män. Vet flera män som träffat ensamstående mammor.

Sedan finns vi som inte alls har något emot ensamstående mammor men de vill inte ha oss.

Så att män inte vill ha ensamstående mammor stämmer på sin höjd delvis.

• Anonym (Grannfrun)

Många har barn och män kanske inte vill vara ensamma när dom har träffat en underbar kvinna.

• Anonym (För att man känner sig som andrahandsval)

För att man känner sig som ett andrahandsval. Som jag dög inte att skaffa barn med, men jag duger åt att ta hand om det?

Som att barnets pappa fick den bästa versionen av kvinnan och jag det som blev över. Som att jag skall städa efter honom.

• Anonym (Ilse)
    Anonym (Har dejtat mammor) skrev 2021-08-06 21:10:24 följande:

Hej!

Jag är en sån där sällsynt mammaknullare.

Skämt åsido, jag har dejtat tre ensamstående mammor. Jag är däremot inte normen. Män är territoriella så av den enkla anledningen ser de ensamstående som redan märkta. När man ingår i förhållande med singelmammor så blir det betydligt mer komplicerat. Alla är inte bekvämma med att vara styvfar. Beror väl till största del på vad för män det är du är intresserad av. Du kanske behöver sänka kraven en aning? Prince perfect kommer aldrig välja en singelmamma framför en ung barnlös töa. Tyvärr.

Självklart kan princ perfect välja en singelmamma framför en barnlös tös, ingen kan väl styra över vem man blir förälskad i? Det är hjärtat som älskar, inte hjärnan
  • Anonym (Hasse)

Tror inte det finns något specifikt hos svenska män här. Är nog ganska individuellt hur de ser på det.

Jag kan bara svara för mig själv. Jag skulle aldrig dejta en kvinna med barn. Det har främst med att jag inte tycker om barn och inte vill ha barn i mitt liv. Det är inte heller så lockande att leva i ett förhållande där kvinnans ex-kille ständigt behöver vara en del av det hela, exempelvis vid överlämning av barn och liknande.

Det är ju min åsikt, men jag vet många andra män, både svenska och utländska som tänker annorlunda.

• Anonym (Räkan)

Beror på vilken ålder.

Jag tror att det är många män som är 25-30 inte känner sig så redo att skaffa barn utan vill leva ungdomens liv ett tag till. Att då ha ett förhållande med en ensamstående mamma blir ju liksom att raketstarta familjelivet.

Om jag nu vid skulle bli singel efter 18 år och två tonårsbarn. Då skulle jag nog föredra en singel mamma, av två anledningar dels eftersom det blir på likq villor samt att jag inte har någon vilja att börja om med barn igen.

Svar på tråden Svenska män och deras syn på ensamstående mammor