• Anonym (Mamma)

Praktik m. datorbyggande för 15-åring

Jag har en son som börjar 8:an inom kort och då ska dom göra praktik. Han är ganska omogen av sig och har noll koll på läxor och prov MEN nåt han han är intresserad av är datorer. Jag undrar därför om nån vet om det överhuvudtaget är möjligt att få praktik på nåt ställe där dom typ bygger ihop datorer? Tänker mig ställen som Webhallen, Inet, Komplett eller liknande.

• Svar på tråden Praktik m. datorbyggande för 15-åring
  • asdfgh

Det skadar väl inte att fråga, misstänker dock att de säger nej med tanke på Corona. Känner ni någon där? Då blir det lättare för det tar rätt mycket tid med praktikanter.

• Anonym (B)

Seriöst? Jag har inte kunnat gå till jobbet på 1.5 år. Men barn ska fortfarande ha praktik. 
    Som ett slag i ansiktet. 

• Anonym (Mamma)

Praktiken är inte NU. Tror den ligger på vårterminen.

Känner tyvärr ingen som jobbar på nåt sånt ställe.

• Anonym (sss)

Du får börja med att fråga skolan hur de gör med detta. I min kommun får ungarna inte välja platser själva utan skolorna har en lista på ställen som de får välja på. Är det en friskola kanske det fungerar annorlunda.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (sss) skrev 2021-08-07 12:06:09 följande:

Du får börja med att fråga skolan hur de gör med detta. I min kommun får ungarna inte välja platser själva utan skolorna har en lista på ställen som de får välja på. Är det en friskola kanske det fungerar annorlunda.

Dottern har redan gjort sin praktik för ett par år sedan och jag tvivlar på att dom ändrat sina rutiner. Skolan fixar plats till dom som inte hittar själv så det är fritt fram att hitta nåt intressant ställe.
  • Glinda från Oz

Bygger de datorer på t.ex Webbhallen? Jag trodde det bara var en butikskedja.

Det är mycket möjligt att han får praktik på ett sådant ställe men jag tvivlar starkt på att de låter praktikanter bygga med datorer. 

Jag tycker att han ska gå dit och fråga om de tar emot praktikanter sen ta det därifrån. Troligtvis är det lättare att få en praktikplats på ett mindre privatägt företag eller en kedja där varje ställe har en egen ägare. Då kan de göra upp direkt på plats. 

• Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2021-08-06 21:57:40 följande:

Jag har en son som börjar 8:an inom kort och då ska dom göra praktik. Han är ganska omogen av sig och har noll koll på läxor och prov MEN nåt han han är intresserad av är datorer. Jag undrar därför om nån vet om det överhuvudtaget är möjligt att få praktik på nåt ställe där dom typ bygger ihop datorer? Tänker mig ställen som Webhallen, Inet, Komplett eller liknande.

Det finns några företag som reparerar, renoverar och säljer begagnade datorer, det vore kanske något för honom.
Svar på tråden Praktik m. datorbyggande för 15-åring