• askyfullofstars

    Hur ska jag klä bebis denna hösten/vintern?

    Hej!

    Fick barn nu i juni vilket innebär att bebis snart blir 2 månader gammal. Jag har börjat kika på ytterplagg till hösten nu men eftersom det finns så otroligt mkt att välja på så blir jag bara osäker. Vad ska man klä en sån liten i?

    Om vi börjar med hösten (dvs ingen åkpåse). Vad ska bebis ha i vagnen? Vi kommer inte använda sele utomhus osv så bebis kommer endast ligga i liggdelen. Vad rekommenderar ni?

    Till vintern har jag en åkpåse, vad är lämpligast att ha som ytterplagg? Vill gärna ha bomullskläder som första lager.

  • Svar på tråden Hur ska jag klä bebis denna hösten/vintern?
  • Lilant

    Vi körde långärmadbody,leggings,strumpor som bas sen antingen 1: fleece overall med luva 2:väntar och mössa eller 3: en lätt vaderad jacka detta va på hösten 2020 med ett barn fött i juni :) nu ska jag ha barn igen i september och planerar att köra fleece overall,mössa då barnet är mindre och inte håller värme lika bra. Allt beror ju på hur ditt barn ser ut och håller värmen. Vår första dotter va extremt varm av sig och stor som en 4 månaders när hon va 2 månader så det spelar ju också in :) nu är hon 1 år och 2 månader och vi kör långärmat,leggings,strumpor men ska gå över till bacis u mjukisbyxor (bästa byxorna) när det blir kallare jacka lär få vänta till iallefall slutet av september :)

  • askyfullofstars
    Lilant skrev 2021-08-07 06:08:51 följande:

    Vi körde långärmadbody,leggings,strumpor som bas sen antingen 1: fleece overall med luva 2:väntar och mössa eller 3: en lätt vaderad jacka detta va på hösten 2020 med ett barn fött i juni :) nu ska jag ha barn igen i september och planerar att köra fleece overall,mössa då barnet är mindre och inte håller värme lika bra. Allt beror ju på hur ditt barn ser ut och håller värmen. Vår första dotter va extremt varm av sig och stor som en 4 månaders när hon va 2 månader så det spelar ju också in :) nu är hon 1 år och 2 månader och vi kör långärmat,leggings,strumpor men ska gå över till bacis u mjukisbyxor (bästa byxorna) när det blir kallare jacka lär få vänta till iallefall slutet av september :)


    Vad använder du dig av för fleeceoverall? Det finns ju vindfleece och vanliga fleeceoveraller, vilken har du?
  • FiaFröken

    Mitt barn föddes i augusti, bor i Skåne, och det var en ganska mild höst. Hon hade vanliga kläder (typ body och byxor) samt en lite tjockare kofta på hösten samt filt. Sen "locket" till liggdelen. Mössa såklart. Funkade bra.
    Till vintern hade hon en fleeceoverall ((ej vindfleece) över vanliga kläderna, filt och så mössa samt det tjocka locket till liggdelen. Funkade hur bra som helst, hon var varm och nöjd. Sen beror det ju lite på hur ditt barn kommer att vara, kommer bebisen vilja ligga i vagnen hela tiden eller behöva  tas upp ofta. Kan ju behöva variera klädseln därefter. Ligger bebisen bara i vagnen utomhus så behövs det ofta inte supermycket kläder om det inte är vansinnigt kallt ute, det blir lite som en termos i liggdelen, om man inte har den öppen.

  • Lilant
    askyfullofstars skrev 2021-08-07 11:31:54 följande:

    Vad använder du dig av för fleeceoverall? Det finns ju vindfleece och vanliga fleeceoveraller, vilken har du?


    Har jättemånga olika sorter. Men speciellt en i från hm som ser ut som en ren och är gjord av fleece andvända mycket:) förstår att det är jättesvårt att välja så mitt tips är att köpa begagnat så man kan hitta det man gillar mest och senare köpa flera. Newbies jumpsuit overaller är också något jag andvänder mycket nu på hösten :)
Svar på tråden Hur ska jag klä bebis denna hösten/vintern?