• Sat 7 Aug 2021 11:01
    650 visningar
    4 svar
    4
    650

    Bebis sömn

    Nu orkar jag snart inte mer! Jag älskar min 6månaders son helt obeskrivligt mycket men sömnbristen äter upp mig.

    Han somnar för natten vid 19-20 oftast. Därefter är det uppvak MINST varannan timme och har alltid vart så. Han somnar bara om när han får flaskan, men han verkar absolut inte vara hungrig då han bara snuttar lite och sen somnar igen.

    Jag har försökt hålla ut och buffa rumpan stryka över ansiktet osv för att få han att somna om men han blir bara ledsen. De senaste veckorna har han trots flaska ändå haft svårt att somna om och ligger mest och vrider och vänder hela nätterna.

    Han sover bredvid mig i sängen så han har närhet hela tiden.

    På dagarna är han oftast glad och verkar inte ha ont nånstans (något trött med all förståelse pga dåliga sömnen på nätterna).

    Hur har ni gjort för att sluta med snuttande på nätterna? Hur har bebis reagerat och hur lång tid har det tagit? Jag är otroligt svag för hans gråt...

  • Svar på tråden Bebis sömn
  • Sat 7 Aug 2021 16:53
    #1

    Testat napp istället? Jag har själv en som fortfarande inte ens vid 3 sover hela nätter. Vid halvåret var det uppvak nästan varje timme. Ibland dög nappen, ofta fick jag gå upp och amma. Det blev sakta bättre och han slutade amma nattetid vid drygt 1. Innan halvåret sov jag själv 2-3 timmar per dygn. Jag funkade inte som människa så att umgås, läsa en bok, hänga med i en film eller nåt sånt var otänkbart. Det blev långsamt bättre. Vid 10 månader kunde han sova i spjälsäng precis bredvid min säng. Man får ta en dag i taget och tänka på att vid 15 sover de till 15 på dagen istället.  

  • Sat 7 Aug 2021 22:34
    #2
    Jag är bara jag skrev 2021-08-07 16:53:21 följande:

    Testat napp istället? Jag har själv en som fortfarande inte ens vid 3 sover hela nätter. Vid halvåret var det uppvak nästan varje timme. Ibland dög nappen, ofta fick jag gå upp och amma. Det blev sakta bättre och han slutade amma nattetid vid drygt 1. Innan halvåret sov jag själv 2-3 timmar per dygn. Jag funkade inte som människa så att umgås, läsa en bok, hänga med i en film eller nåt sånt var otänkbart. Det blev långsamt bättre. Vid 10 månader kunde han sova i spjälsäng precis bredvid min säng. Man får ta en dag i taget och tänka på att vid 15 sover de till 15 på dagen istället.  


    Han blir totalt äcklad av napp... Exakt allt går in i i den där lilla munnen förutom napp. Då spottar han och gör en äcklad grimas ???? ja ofta tänker jag att det bara är att gilla läget. Sen kommer en sån där natt där det är uppvak varenda kvart (vad det känns som iallafall) och tänker att nu orkar jag inte mer... fast det gör man ju!
  • Sat 7 Aug 2021 22:47
    #3

    Utan napp hade vi fått noll nattsömn öht. Man "ska" ju sluta vid 3, men jösses, det går inte! Man orkar som du sa- för man måste och man vet att det är en kort period. Snart kan du börja med gröt och det kan hjälpa det med. Lite mer mat i lilla magen. 

  • Tue 10 Aug 2021 13:25
    #4

    Hej! Har du testat också nappen från Bibs?

    Min dotter brukade spotta ut direkt alla andra nappar tills hon blev 8 månader och jag ville göra lättare för sömnen på dagis. Provade på skoj med Bibs nappen och hon tog den direkt. Sen dess hon har nappen vid varje sovstund även på natten.

    En till sak, jag brukade somna henne i famnen i början och sen, på natten när hon vaknade hon förväntade sig att jag ska bära henne igen. Inte alltid, men jättejobbigt. Men nu tar jag henne i sängen med mig och låter henne rulla, suga nappen, hålla min hand tills hon somnar. De första gångerna hon gråt, men nu är det bara trevligt innan läggdags.

    Det är inte lätt med sömnbristet och inte alla råd funkar för alla barn. Lycka till bara!

Svar på tråden Bebis sömn