• humlan00

    Vad gäller covid?

    Hej!

    Är tidigt gravid och undrar lite vad som gäller längre fram pga covid, eftersom man inte får vaccinera sig förre v13 så är jag ej vaccinerad.

    Får man jobba efter v20 om man jobbar i tex. Butik där man exponeras för massor med människor varje dag? Kan man få gravidpenning fram till bf?

    Hittar inte riktigt klar info om detta.

  • Svar på tråden Vad gäller covid?
  • partytsljus75

    Det är ju din arbetsgivare som bedömer efter att ni gjort riskbedömning på dig. Vaccinerar du dig så räknas du som "en vanlig anställd" 2 veckor efter andra sprutan oavsett graviditet. (finns att läsa på fhm, av osv) Själv jobbar jag hemifrån ett tag i väntan på andra sprutan eftersom jag passerat vecka 20. Men kommer sen kunna vara mer på plats. Jag tycker det är skönt att jag har möjlighet att jobba heltid fram till bf trots covid eftersom det ju påverkar föräldrapenningen om man blir avstängd.

    Jag har också mycket kundkontakt i mitt jobb både barn och vuxna. (även om jag inte jobbar i affär)

  • humlan00

    Hur påverkar det din föräldrapenning menar du? den räknas ju på tiden du jobbade innan du blev gravid:)

  • Ebo88

    Jag tror det är olika från arbetsplats till arbetsplats.

    Innan vaccinationerna så var tre av mina vänner gravida. 2 av dem blev avstängda där runt v.20-22. De två vännerna jobbar i större butiker.

    Min tredje kompis blev inte avstängd. Hon jobbade i en något mindre butik och hennes chef kunde placera henne i kassa hela arbetsplats (eller på lager för att inventera/flytta lättare saker osv)

    Då hennes chef anpassa miljön på ett säkert sätt så fanns det ingen anledning till att sötnos av henne. Hon stod som sagt i kassan bakom en plexiglasskiva, hade munskydd och visir samt handskar.

    Hon var väl lite irriterad först, för hon ville bli avstängd men det blev inte så. Men allt gick ju bra och hon blev inte smittad eller så och graviditeten gick jättebra.

    Däremot så fick en av mina vänner som blev avstängd covid för go var ute och fikade, shoppade och hade sig så när hon var i v.28 så fick hon covid men allt gick jättebra. Hennes bebis är idag 2 månader och är frisk och kry.

    Men kolla med din chef vad som gäller och hur man kan anpassa miljön osv.

    Sen vet jag inte vad som anses om man blir vaccinerad

  • partytsljus75
    humlan00 skrev 2021-08-07 14:06:55 följande:

    Hur påverkar det din föräldrapenning menar du? den räknas ju på tiden du jobbade innan du blev gravid:)


    Jag vet bara att en jag känner får sin föräldrapenning baserad på sjuklönen hon fick under avstängningen från covid från vecka 20. Är det inte sista 6 månader fp baseras på?
  • S23
    partytsljus75 skrev 2021-08-07 16:19:31 följande:

    Jag vet bara att en jag känner får sin föräldrapenning baserad på sjuklönen hon fick under avstängningen från covid från vecka 20. Är det inte sista 6 månader fp baseras på?


    Det låter väldigt märkligt?

    Var denna person anställd på timme och hade inte arbetat 6 månader innan hon gick hem på hravpenning?

    För sgi skall inte grundas på ersättningen man har vid gravpenning
  • sofiaaaaaa

    Jag har fått godkänd graviditetspenning från v20 eftersom jag jobbar på café och kan inte bli omplacerad el jobba hemifrån. Kommer inte vaccinera mig (kommer vänta till bf för det inte finns tillräckligt med långtidsstudier), hade jag tänkt det så hade jag kunnat jobba som vanligt när jag fått fullt skydd! Pengarna baserades på min förra graviditet då jag inte ändrat så mycket på lönen sen sist (snarare gått ner i timmar men gått upp lite i lön, alltså plus minus noll).

  • JosHed

    Ingen vet hur det kommer se ut längre fram med rekommendationerna, så det får du nog följa vartefter veckorna går! Att du inte är vaccinerad innan v.13 är ju lugnt då riskerna med att få Corona som gravid räknas från v.22+0 (därför man just nu rekommenderas mer riskfri miljö från 20+0 pga 2 veckors inkubationstid). Så vill du vaccinera dig så hinner du innan v.20! Jag har gjort det och ska ta nästa dos v.20+ någonting :)

  • humlan00

    Sofia, jag vill inte heller vaccinera mig nu när jag är gravid.

    Vet du om man kan bli nekat gravidpenning om man själv väljer att inte vaccinera sig?

    Tänker att det kommet garanterat bli en 4våg covid nu i höst så restriktionerna kommer nog bli hårdare än nu framöver i höst/vinter.

  • S23
    humlan00 skrev 2021-08-08 22:15:51 följande:

    Sofia, jag vill inte heller vaccinera mig nu när jag är gravid.

    Vet du om man kan bli nekat gravidpenning om man själv väljer att inte vaccinera sig?

    Tänker att det kommet garanterat bli en 4våg covid nu i höst så restriktionerna kommer nog bli hårdare än nu framöver i höst/vinter.


    Nej du kan inte nekas pga att du väljer att inte vaccinera dig.
  • sofiaaaaaa
    humlan00 skrev 2021-08-08 22:15:51 följande:

    Sofia, jag vill inte heller vaccinera mig nu när jag är gravid.

    Vet du om man kan bli nekat gravidpenning om man själv väljer att inte vaccinera sig?

    Tänker att det kommet garanterat bli en 4våg covid nu i höst så restriktionerna kommer nog bli hårdare än nu framöver i höst/vinter.


    Nejdå, men jag var också rädd för det. Så kan de inte göra eftersom det inte är obligatoriskt att ta vaccin i Sverige.
Svar på tråden Vad gäller covid?