• Kvarna

Bemanningsföretag

Jag har bra, mindre bra och dåliga erfarenheter av olika bemanningsföretag.

I grunden kan man se bemanningsföretag som något bra. För många kan det vara en fot in på arbetsmarknaden, är du skötsam vill bemanningsföretaget ha dig kvar och tar ett uppdrag slut är dom rätt måna om att hitta något nytt. Ofta kan det vara ganska bra betalt då man brukar få en genomsnittslön av vad folk tjänar på det stället.

Har snart 20 års erfarenhet av olika bemanningsföretag och jag har bytt ganska ofta då olika bemanningsföretag vinner olika upphandlingar eller helt enkelt får slut på uppdrag och då måste du byta.

Men tycker att det blivit sämre och sämre, i början var alla bemanningsföretag väldigt måna om att sköta allt efter regelboken då dom hade ögonen på sig men det känns att man släppt all tillsyn. 

Men ett bemanningsföretag som jag jobbade för 2020 körde med 2 kollektivavtal där dom körsbärsplockade vilket som var mest fördelaktigt i just den situationen. För att slippa betala ut ersättning för typ midsommar så blev vi satta som tjänstlediga. Avtalet vi hade hade en ekonomisk modell som räknade ut vad ersättningen skulle bli men när jag påpekade det för arbetsgivaren kastade han fram ett annat avtal.

Timlönen var lägre än vad den skulle vara. Vi på bemmaning tjänade ganska mycket sämre än ordinarie personal när det i avtalet stod att vi skulle få en genomsnittlig lön på avdelningen. 

Facket vände oss såklart ryggen och trodde det skulle bli svårt, det var också en stor arbetsgivare och dessutom var det inte tillräckligt många som var med i just det facket så dom ville inte företräda andras medlemmar.

Jag lämnade efter mindre än ett halvår, har inte svårt att få jobb, har ett bra rykte i branschen men var tvungen att vänta ut paniken bland företagen under Corona.

Tänker mest på ungdomarna som blev kvar, sådana som inte vågar säga ifrån och är rädda för att tappa sin inkomst.

Har du/ni några bra eller dåliga erfarenheter av bemanningsföretag? 

• Svar på tråden Bemanningsföretag
  • Mini700

Jag har och tycker alltid att jag har blivit mycket, mycket illa behandlad.

Inte sällan jobbar där unga tjejer som inte är helt torra bakom öronen, enligt mig.

Jobbade för något företag som heter SW och de skickade ut mig på rena skituppdrag och ringde sedan och övervakade mig som hökar.

Ett annat bem-företag nekade rätten att gå ner i deltid pga föräldraledighet, osv osv..

Min erfarenhet är att konsulter är moderna tidens slaveri; där du kan åka på rena skitjobb och bli mycket dåligt behandlad av såväl bem-företaget som kund? Kan jag rekommendera något bem-företag? Ja, isåfall skulle jag rekommendera Proffice/Randstad. De är seriösa, är mitt intryck.

• Kvarna
    Mini700 skrev 2021-08-10 10:46:10 följande:

Jag har och tycker alltid att jag har blivit mycket, mycket illa behandlad.

Inte sällan jobbar där unga tjejer som inte är helt torra bakom öronen, enligt mig.

Jobbade för något företag som heter SW och de skickade ut mig på rena skituppdrag och ringde sedan och övervakade mig som hökar.

Ett annat bem-företag nekade rätten att gå ner i deltid pga föräldraledighet, osv osv..

Min erfarenhet är att konsulter är moderna tidens slaveri; där du kan åka på rena skitjobb och bli mycket dåligt behandlad av såväl bem-företaget som kund? Kan jag rekommendera något bem-företag? Ja, isåfall skulle jag rekommendera Proffice/Randstad. De är seriösa, är mitt intryck.

Som sagt så har jag inte alltid blivit illa behandlad men det har hänt och känslan är att det är betydligt vanligare än hos en vanlig arbetsgivare.

Så är det absolut att en del av jobben hos bem-företagen är sådana jobb som ingen egentligen vill göra.

Har flera exempel på där det varit för tungt men för dyrt att bygga om så det blev billigare att ta in personer som orkar 2-3 månader och sen in med nästa. Det må vara omoraliskt men inte olagligt.

Har också varit med om personer som blivit hotade med att få kicken för att dom inte ställde upp och jobbade övertid, försök med fusk av lön, inte rätt ersättning vid ledighet.

Unga karriärister är ett problem, Pelle/Fia får titeln bemmaningschef och ska visa siffror, göra 2 år och sen gå vidare. För han/hon är det lite skitsamma om han/hon under denna tid trasar i sönder organisationen.

Har också bra erfarenheter där företaget jag jobbade på var väldigt måna om all personal och såg till att alla roterade lika mycket, att även folk på bemanning fick vara med och dela på företagets bonus, skedde det aktiviteter utanför jobbet som julbord så var alla med. Jobbade man övertid så bjöd företaget samtliga på frukost. Dialogen mellan uppdragsgivare, bemanning och personal funkade klockrent.

Problemet med att rekommendera och avrekommendera är ju det att många bem-företag finns i olika delar av landet och att det är så personstyrt. Så det kan vara bra på ett ställe och katastrofalt på ett annat. Små bemmaningsföretag är antingen jättebra eller katastrofalt usla.

Det jag kan tycka är synd att alla parter hade tjänat i längden på att sköta allt snyggt, att medvetet fuska med några kr hit och dit, komptid hit och dit, ledighet hit och dit är bara så onödigt.
Svar på tråden Bemanningsföretag