• Lehana

    7månader bebis - sluta med amning tips

    mitt första barn och jag är helt lost.
    pratat med bvc men känner att jag inte kommer någon vart.

    Jag har helammat min son som är 7månader idag. jag planerar att sluta amma någonstans omrking 8-9mån då han fått tänder och jag tuppar av varje gång.
    har försökt med amningsnapp men funkar inte han tar bort den haha.. 

    nu senaste dagarna har vi minskat amningen till 4ggr/dag 
    ca kl 06, 10, 15 och sista vid 19.00  

    Utöver äter han frukost gröt , lunch mat + halv fruktklämmis , middag mat och gröt innan läggdags

    han sover från 20.00-07.00 inga uppvak 

    tänker att jag ska försöka sluta amma under dagen och behålla morgon/kvälls amningen denna månad.. och sen sluta helt i hans takt 

    då undrar jag, när jag tar bort amningen helt under dagen borde jag då ersätta de med tillskottsnäring?? och vi säger att han inte tar emot flaska vad kan man göra då? 

    bvc har sagt att jag inte behöver ersätta amingen eftersom han äter mat och dricker vatten till det.
    Hans mage fungerar och har kissiga blöjor

    ska jag bara sluta amma och inte ersätta det med något? vill inte ge välling då jag ger gröt och han tycker om det 

    någon erfaren förälder?? :( 

  • Svar på tråden 7månader bebis - sluta med amning tips
  • Anonym (Mamma)

    Jättefint att han äter så bra! Om han inte uppskattar flaskan så strunta i ersättning, känner flera med barn som gått direkt på mat från amningen. Mår han bara fint och växer så.

    Försök dra ut på tiden mellan amningarna successivt och pröva sen att ta bort dagamningen

  • Fröken W

    Jag skulle ge något mellis istället för de två amningarna som du vill fasa ut. Lite banan, smörgås, yoghurt, gröt eller annat han gillar men som inte är för matigt.

    Kommer gå fint :)

  • Anonym (LS)

    Min erfarenhet är att om man inte ammar på natten så minskar mjölkproduktionen. För min del har mjölk sinat efter mindre än en vecka när nattamning är borta.

    Fast första barnet snuttade lite mer på natten och då försvann mjölken långsammare.

  • Maymom

    Håller med om att du kan lägga in nån mellis. Macka med leverpastej, kokt ägg eller liknande. Sen kommer du märka om han behöver mer gröt till frukost tex..

  • Anonym (M)

    Amning eller ersättning ska helst vara del av barnets kost till det är minst ett år. Med det sagt är det ju inte alla barn som accepterar att gå från amning till ersättning tex, min dotter gjorde inte så jag fortsatte amma en del och gör fortfarande. Hon är nu 15 månader. När hon var ungefär 7-8 månader så var jag supertrött på att amma och skulle dessutom börja jobba lite så vi tänkte gå över på ersättning på dagen och att jag skulle fortsätta amma på natten. Hon tog ersättning i typ en vecka sen vägrade hon :) så det fick fyllas ut med mat när jag inte var hemma. Sen gick min amningsaversion över och det kändes inte så jobbigt längre så då fortsatte vi bara de timmar/dagar jag är hemma.

    Man får kanske testa lite olika flaskor. Eller tex pipmugg eller drick ersättning ur glas. Så får man byta ut ett mål i taget och vänta några dagar/en vecka innan man byter ut nästa så brösten och bebis hinner med att vänja sig.

  • Lehana

    tack för alla svar! 

    Jag ska försöka ge mellis istället för att erbjuda bröst idag, så får vi se om han undviker bröstet sen 

    funkar inte det så börjar jag med tillskottsnäring i veckan. 

    som en skrev här, så står det på rikshandboken att man ska ge tillskottsnäring tills barnnet fyllt 1 år och sen erbjuda vanlig mjölk. Men det står också att man kan erbjuda yoghurt som liknelse

    nu känner jag mig inte orolig längre tusen tack allihopa Hjärta

Svar på tråden 7månader bebis - sluta med amning tips