• Sun 8 Aug 2021 20:52
    610 visningar
    2 svar
    2
    610

    Försörjningsstöd och bostadsbidrag

    Hej! Detta är en fråga åt min bästa kompis. Skriv gärna respektfullt om ni väljer att svara.

    Till saken:

    Min kompis har bott hos sin mamma med sina 3 barn gratis. Fast ändå inte riktigt eftersom hon bidragit med mat till sina barn och sin mamma. Barnen har hon på heltid. Hon sköter hemmet och gör allting.

    Hennes mamma passar inte hennes barn eller städar inte alls hemma. Utan allt sköter min kompis.

    Min vän har läst en utbildning och är äntligen klar. Hon är arbetslös men söker jobb dagligen. Hon funderar att söka socialbidrag tills hon fått något jobb och problemet är att hon tagit bostadsbidrag utan att egentligen betalat en hyra.

    Socialtjänsten kollar ju alla dina konton innan dom beslutar ifall man har rätt till socialbidrag.

    Hon är rädd att dom ser att hon fått bostadsbidrag på 2000 kronor och ser att hon inte betalat någon hyra alls till en bostad.

    Tror ni det är något dom reagerar på och meddelar försäkringskassan om?

  • Svar på tråden Försörjningsstöd och bostadsbidrag
  • Sun 8 Aug 2021 21:02
    #1

    Hur har hon fått bostadsbidrag utan nåt hyreskontrakt?

  • Sun 8 Aug 2021 21:10
    #2

    Om det är hyra till sin mor hon skulle ha betalt så kan ju denna ha betalts kontant och syns alltså inte nödvändigtvis på kontoutdraget. Jag har aldrig hört talas om att socialtjänsten meddelar FK om att det inte syns nån hyra på kontoutdraget. Om hon däremot planerar att ansöka om försörjningsstöd för att kunna betala hyra till sin mamma framöver måste hon dock kunna visa att hon faktiskt betalt hyra även tidigare samt att det måste finnas ett inneboendekontrakt mellan henne och modern.

    Sekretessmässigt får socialtjänsten inte på egen hand lämna ut uppgifter från dom till försäkringskassan på eget bevåg. Däremot finns det vissa omständigheter som är sekretessbrytande då information efter begäran får lämnas mellan olika myndigheter. Socialtjänsten får exempelvis hämta information FRÅN försäkringskassan om inkomster.

Svar på tråden Försörjningsstöd och bostadsbidrag