• Anonym (Undrar)

    Pappan sa att mamman var psykiskt sjuk, barnen hämtades till jourhem

    En mamma och en pappa är skilda och har två barn, 9 och 11 år. De har gemensam vårdnad. Barnen bor huvudsakligen hos pappan, men är hos mamman varannan helg samt på heltid ett par, tre veckor på loven. Det har inte varit några aktuella problem hos mamman innan detta händer:

    Pappan drabbas av corona. Han tar med barnen till sjukhuset. Där visar det sig att han måste läggas in. Barnen vill ringa mamman och be henne komma och hämta dem, men får inte för pappan. Pappan säger till personalen att mamman är psykiskt sjuk, och att han vill att barnen kommer till ett jourhem i stället medan han är på sjukhus och "inte kan ha koll på dom". Socialjouren kommer dit och hämtar barnen till ett jourhem. Familjen är inte aktuell hos socialen tidigare. Mamman är inte psykiskt sjuk och har aldrig varit. Pappan gör detta för att förnedra mamman. 

    Mamman informeras om det inträffade först nästa dag på eftermiddagen - och då av barnen själva, som ringer och ger henne adressen och telefonnumret till jourhemmet. 

    Har det här gått rätt till? Kan mamman ställa någon till svars, kräva ersättning för kränkning?

  • Svar på tråden Pappan sa att mamman var psykiskt sjuk, barnen hämtades till jourhem
  • Anonym (N)

    Om jag krävde ersättning för varje gång jag blivit kränkt skulle jag varit mång miljonär. 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-08-09 12:47:19 följande:

    En mamma och en pappa är skilda och har två barn, 9 och 11 år. De har gemensam vårdnad. Barnen bor huvudsakligen hos pappan, men är hos mamman varannan helg samt på heltid ett par, tre veckor på loven. Det har inte varit några aktuella problem hos mamman innan detta händer:

    Pappan drabbas av corona. Han tar med barnen till sjukhuset. Där visar det sig att han måste läggas in. Barnen vill ringa mamman och be henne komma och hämta dem, men får inte för pappan. Pappan säger till personalen att mamman är psykiskt sjuk, och att han vill att barnen kommer till ett jourhem i stället medan han är på sjukhus och "inte kan ha koll på dom". Socialjouren kommer dit och hämtar barnen till ett jourhem. Familjen är inte aktuell hos socialen tidigare. Mamman är inte psykiskt sjuk och har aldrig varit. Pappan gör detta för att förnedra mamman. 

    Mamman informeras om det inträffade först nästa dag på eftermiddagen - och då av barnen själva, som ringer och ger henne adressen och telefonnumret till jourhemmet. 

    Har det här gått rätt till? Kan mamman ställa någon till svars, kräva ersättning för kränkning?


    Mamman kan ju kontakta socialen och reda ut detta. Att hon kände sig kränkt av pappan är inget som socialen eller någon myndighet bryr sig om. 
  • Anonym (I)

    Mamman borde kontakta socialen. De borde sedan utreda pappans föräldraförmågor, eftersom HAN uppenbarligen är sjuk om han gör en sådan sak för att förnedra mamman.

  • Anonym (I)

    Att placera barnen på jourhem med rena osanningar som grund, är inte att ha barnens bästa i åtanke. De hade kunnat få komma till sin mamma istället för till okända människor. Jävla stolpskott till pappa. Narcissistvarning.

  • neverpreggo

    Jag tänker att det där lär inte ligga pappan bra till om det skulle bli en vårdnadstvist.

  • Anonym (pppp)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-08-09 12:47:19 följande:

    En mamma och en pappa är skilda och har två barn, 9 och 11 år. De har gemensam vårdnad. Barnen bor huvudsakligen hos pappan, men är hos mamman varannan helg samt på heltid ett par, tre veckor på loven. Det har inte varit några aktuella problem hos mamman innan detta händer:

    Pappan drabbas av corona. Han tar med barnen till sjukhuset. Där visar det sig att han måste läggas in. Barnen vill ringa mamman och be henne komma och hämta dem, men får inte för pappan. Pappan säger till personalen att mamman är psykiskt sjuk, och att han vill att barnen kommer till ett jourhem i stället medan han är på sjukhus och "inte kan ha koll på dom". Socialjouren kommer dit och hämtar barnen till ett jourhem. Familjen är inte aktuell hos socialen tidigare. Mamman är inte psykiskt sjuk och har aldrig varit. Pappan gör detta för att förnedra mamman. 

    Mamman informeras om det inträffade först nästa dag på eftermiddagen - och då av barnen själva, som ringer och ger henne adressen och telefonnumret till jourhemmet. 

    Har det här gått rätt till? Kan mamman ställa någon till svars, kräva ersättning för kränkning?


    Om det är en uppenbar lögn så ska givetvis mamman polisanmäla pappan samt sjukvårdspersonalen och informera soc om att detta gått fel till. 

    Däremot låter det inte som om det är hela sanningen här. Givetvis gör man inte så enbart på pappans ord? Om nu socialtjouren kontaktas enbart på pappans ord måste socialljouren ta reda på fakta innan de går vidare. Det finns mängder med regler för hur de olika instanserna får agera, och steg ett är att ta reda på fakta. De måste vara väldigt vana vid att folk säger lite vad som helst ibland, för att de inte vill att exet ska ha barnen. 
    Att pappan sade något som i så fall är ren och skär lögn är förstås väldigt illa och det tycker jag mamman ska ta itu med.  Sedan är det då om sjukvårdspersonalen eller socialjouren gjort fel som måste utredas. Vanligt i såna här lägen är väl att barnen får åka till en släkting, tex farmor och farfar? 

    Jag känner dock en person med psykisk ohälsa som är i samma sits som mamman i den här historien (dvs har inte barnen så mycket). Hon skulle kunna hävda att hon aldrig varit sjuk och det inte finns några besvär, och pappan till barnen skulle i ett sjukdomsläge som i historien, kunnat be vårdpersonalen om att ordna jourhem till barnen för att det vore bättre för barnen (eftersom det visst finns sjukdom och besvärligheter). Jag bara menar att det finns lägen där sånt här kan ske, och det är därför jag skriver att de olika instanserna knappast skulle göra så här bara för att en förälder påstår att den andre är sjuk utan att det kan finnas mer information bakom som inte står här. 
  • Anonym (mmm)
    Anonym (pppp) skrev 2021-08-09 13:18:45 följande:
    Om det är en uppenbar lögn så ska givetvis mamman polisanmäla pappan samt sjukvårdspersonalen och informera soc om att detta gått fel till. 

    Däremot låter det inte som om det är hela sanningen här. Givetvis gör man inte så enbart på pappans ord? Om nu socialtjouren kontaktas enbart på pappans ord måste socialljouren ta reda på fakta innan de går vidare. Det finns mängder med regler för hur de olika instanserna får agera, och steg ett är att ta reda på fakta. De måste vara väldigt vana vid att folk säger lite vad som helst ibland, för att de inte vill att exet ska ha barnen. 
    Att pappan sade något som i så fall är ren och skär lögn är förstås väldigt illa och det tycker jag mamman ska ta itu med.  Sedan är det då om sjukvårdspersonalen eller socialjouren gjort fel som måste utredas. Vanligt i såna här lägen är väl att barnen får åka till en släkting, tex farmor och farfar? 

    Jag känner dock en person med psykisk ohälsa som är i samma sits som mamman i den här historien (dvs har inte barnen så mycket). Hon skulle kunna hävda att hon aldrig varit sjuk och det inte finns några besvär, och pappan till barnen skulle i ett sjukdomsläge som i historien, kunnat be vårdpersonalen om att ordna jourhem till barnen för att det vore bättre för barnen (eftersom det visst finns sjukdom och besvärligheter). Jag bara menar att det finns lägen där sånt här kan ske, och det är därför jag skriver att de olika instanserna knappast skulle göra så här bara för att en förälder påstår att den andre är sjuk utan att det kan finnas mer information bakom som inte står här. 
    Ja så tänker jag också. Här får vi ju historien serverat från ett håll vilket är mammans där hon inte har några psykiska problem.

    Men hur skulle det se ut om vi fick den presenterad från andra sidan? Då kanske det är en familj där pappan har barnen mesta tiden för att mamman saknar familjeförmåga och att han blir jätteorolig för att de ska bli helt utelämnade till mamman vid en sjukhusinläggning som i värsta fall kanske slutar med att som många andra med covid faktiskt dör eller hamnar i respirator under en längre tid och inte kan hänga med i hur barnen har det. 

    Vi kan som sagt inte veta vad som ligger bakom pappans beteende och bör nog inte vara alltför snabba att ropa narcissist och polisanmälan (även om det såklart också är en möjlig förklaring). 
  • Anonym (Ena sidan av myntet)

    Det finns ju å andra sidan faktiskt många med psykisk ohälsa som ändå fungerar som föräldrar om de inte utsätts för för mycket stress och kanske inte heller har huvudansvaret. Det är inte säkert att barnen ens uppfattar sin förälder som sjuk.

    Så länge allt rullar på som planerat så funkar det. Men att kliva in och ta huvudansvaret kanske blir för mycket.

    Från informationen i TS så vet vi inte särskilt mycket. Kanske har mamman behandlad psykisk ohälsa, klarar barnen fint en helg men mäktar inte med heltid i tre veckor. Typ.

  • Glinda från Oz

    Jag håller med pappan i det här fallet. Det är otroligt ovanligt med ett sådant upplägg de har och när det är pappan som har huvudansvaret är det oftast något fel på mamman. Tyvärr hänger gamla könsroller kvar. Även om mamman känner sig förnedrad så måste han bett om ett jourhem av en orsak det är heller inget som socialen ordnar utan orsak.

  • Glinda från Oz

    Herregud barn våldtas och misshandlas utan att de placeras någonstans, de till och med mördas. Nu säger jag inte att mamman skulle göra något sådant bara att det ska mycket till innan socialen fattar ett sådant beslut det sker inte på slentrian.

  • Anonym (A)
    Anonym (N) skrev 2021-08-09 12:50:35 följande:
    Om jag krävde ersättning för varje gång jag blivit kränkt skulle jag varit mång miljonär. 
    Samma här
  • Anonym (Noway)

    Så pappan har Covid och tillåts ta med sig sina barn in på sjukhuset? Nej, så går det inte till.

    De hade aldrig släppts in. Barnen har med 95% säkerhet också Covid och ändå lyckas socialen skaka fram ett jourhem åt dem så snabbt? Istället för att ringa och kolla med mamman?

    Nej, det här låter inte trovärdigt.

  • Anonym (anmäl)

    Självklart ska mamman polisanmäla beteendet. (bla förtal) Det här är ju inte något litet tjaffs utan rätt allvarligt.

    Är det någon som verkar psykisk sjuk så är det han. En polisanmälan och ett samtal med en jurist och sen med familjerätten.

  • Anonym (Soc.)

    Nej man får inte jourhemsplacera barn utan vårdnadshavares tillåtelse. Då måste man först göra ett lvu.

    Låter jättekonstigt om man inte först kontaktat modern för att själva göra en bedömning.

  • Anonym (pppp)

    En så där tråd där TS bara skriver starten och sen försvinner 

  • Anonym (Ena sidan av myntet)
    Anonym (pppp) skrev 2021-09-15 06:48:45 följande:

    En så där tråd där TS bara skriver starten och sen försvinner 


    Ja, det är lite tråkigt.
  • Anonym (Lina)

    Troglitvis är det en pågående konflikt och hat mellan föräldrarna som gjorde att pappan agerade så.Alla har ju inte respekt och vett i sin hjärna.

  • Anonym (J)

    Mamman ska såklart polisanmäla pappan samt IVO anmäla soc.

Svar på tråden Pappan sa att mamman var psykiskt sjuk, barnen hämtades till jourhem