• Amandy1990

    Avslag eller mens?

    Hej!

    Jag födde barn 10 juni och ammade i 2 veckor innan vi började med ersättning. Jag blödde i ca 3 veckor och hade sen lite lätt blodblandad flytning i ca 1 vecka. Efter det var det ingenting i 2 veckor men sen kom det lite, lite blodblandade flygningar igen i ca 3 dagar innan det började blöda. Blödde i ca 10 dagar och nu har det gått 2 dagar utan någonting men när jag var på toaletten precis och gjorde nummer 2 kom det ganska mycket mörkrött blod på pappret direkt efter. Vad är detta? Har jag fortfarande avslag? Eller var det mensen som kom efter de där 2 veckorna utan något blod alls? Jag använde tampong under de där 10 dagarna för jag tänkte att det var mensen men nu blir jag orolig att det inte var det? Och varför kom det blod nu idag igen? Känner mig ganska förvirrad.

  • Svar på tråden Avslag eller mens?
  • Fröken W

    Hej!

    Grattis till bebisen!

    Har du varit på efterkontroll hos barnmorskan efter förlossningen?

    Jag skulle vara försiktig med att använda tampong om du inte fått ok från bm gällande detta. Om du har blödigt till och från sedan förlossningen så kan det ju vara så att det inte är helt läkt och därmed finns det ju en förhöjd infektionsrisk varför man ska undvika tampong och penetrerande sex.

    Har du varit hos bm och allt såg bra ut då så skulle jag utgå från att detta är mens men supersvårt att veta.

  • Anonym (Q)

    För mig blödde jag av och till i nästan 9 veckor. Jag kunde gå flera dagar utan att blöda och sedan helt plötsligt började det igen. Det jag tillslut förstod var att när jag ansträngde mig lite extra mycket (tog en lång promenad t.ex.) så började det oftast blöda dagen efter.

    Efter förlossningen så är livmodern lite som ett öppet sår och tillslut blir det som en sårskorpa. Det kan då vid vissa tillfällen (som motion eller andra rörelser) vara så att denna sårskorpa går upp och man börjar blöda igen. Det tar helt enkelt tid för kroppen att läka. Så förklarade min BM det som när jag ringde och var orolig. Hon jämförde det med en sårskorpa på benet, där man håller på och pillar på skorpan tills den går sönder och man börjar blöda igen.

Svar på tråden Avslag eller mens?