• MellisWH

    Tidigt ultraljud

    När har ni som är gravida fått göra tidigt ultraljud? Skulle gärna vilja göra de så fort det är möjligt... hur har de funkat för er som gjort det privat? Från vilken vecka kan man göra de om man kontaktar en privat mottagning?

  • Svar på tråden Tidigt ultraljud
  • Anonym (:))

    Vecka 7 där jag gick sist iallafall. Går man för tidigt finns risken att man inte ser ngt o blir ombedd att komma non/nåra veckor senare igen. Drygt o behöva betala privat 2ggr. Håll ut lite :) vilken vecka e du i?

  • Jag är bara jag

    Jag har gjort IVF och då rekommenderar de att man gör det v.8. Då ska nämligen hjärtat synas. Det kan synas v.7 också, men det är ingen garanti.

  • Anonym (:))
    Jag är bara jag skrev 2021-08-09 15:36:27 följande:

    Jag har gjort IVF och då rekommenderar de att man gör det v.8. Då ska nämligen hjärtat synas. Det kan synas v.7 också, men det är ingen garanti.


    Jag gjorde ul v 6+3. O då såg man hjärtslag:) som sagt bara en rekomendation. Alltså ej innan v7. Meningslöst
  • Jag är bara jag
    Anonym (:)) skrev 2021-08-09 16:16:54 följande:
    Jag gjorde ul v 6+3. O då såg man hjärtslag:) som sagt bara en rekomendation. Alltså ej innan v7. Meningslöst
    Som sagt- man kan se redan då. V.8 är det dock garanti såvida fostret lever.
  • Jag är bara jag
    MellisWH skrev 2021-08-09 17:17:03 följande:
    Vecka 5 nu! Och hade gärna velat göra innan typ vecka 10-12:)
    Boka ett privat v.8. 
  • nernu

    Du kan väl göra hur tidigt du vill. Men jag förstår inte varför man vill utsätta sig för oron det innebär att inte se något för att man gör det för tidigt.

  • Limani82

    Jag bokade privat.
    Var i vecka 8 + 3 när jag var där. Bm sa då att om det inte skulle synts tydligt utanpå magen så skulle vi gjort ett vaginalt ul. Alltså ingenting man behöver boka ny tid för. Men det syntes :) Hon skickade videoklipp och bilder direkt till min mobil via länk. 

  • Anonym (Ul)
    MellisWH skrev 2021-08-09 17:17:03 följande:

    Vecka 5 nu! Och hade gärna velat göra innan typ vecka 10-12:)


    Besökte läkare i vecka 4-5 men man såg inte mycket, läkaren bekräftade graviditeten och jag fick ny tid nästa vecka. Man ska inte göra Vul tidigare än vecka 7 och jag fick göra för att kolla upp annat. Är nervös och hoppas att man kan se hjärtat vid nästa besök.
  • mandarincurd

    Jag gjorde privat ultraljud i vecka 12, bekostade det själv! Annars får man vänta till rutinultraljudet här, om man inte är över 35 år och får göra kub förstås.

Svar på tråden Tidigt ultraljud