• Loveal

Orolig efter svar på cellprov

Hej, gjorde mitt första cellprov i juni och fick nu brevsvar att det fanns cellförändringar, och i min journal står: Cellprov som togs 2021-06-08 via GCK, HC1267-2021 visar: Misstänkt höggradig skivepitellesion/ASC-H. HPV non 16/18 (DNA) påvisat. Högrisk humant papillomvirus påvisat. Förstår knappt hälften av vad som står och undrar om någon av er fått något liknande eller vet vad det innebär? Är livrädd och tror det värsta :( och nu ska jag vänta tills 21 september på nästa undersökning? bör jag oroa mig?

• Svar på tråden Orolig efter svar på cellprov
  • Anonym (Syster)

Högrisk är aldrig ett bra ord... Höggradig skivepitellesion innebär kraftiga cellförändringar. Och så här skriver 1177:

Cellförändringar delas in i låggradiga förändringar och höggradiga förändringar. Låggradiga förändringar har lägre risk att utvecklas till cancer men behöver utredas ändå. Höggradiga förändringar i cellprov har större risk att utvecklas till cancer och behöver ofta tas bort med en operation.

För det första, jag beklagar så otroligt mycket ts. Verkligen. Och jag hoppas att du kan omge dig med stöttande människor nu. Och kom ihåg att ju tidigare man upptäcker förändringar desto större chans att man kan åtgärda med gott resultat. Även med ditt provsvar så är det inte nödvändigtvis så att det utvecklas till cancer, men du bör redan nu ställa in dig på operation med andra ord, för att försöka komma åt det här så snabbt och smidigt som möjligt.

• Anonym (Syster)

Tänkte bara tillägga att de också konstaterat att du har HPV, och att det är av en högriskvariant.

• Anonym

jag tycker du ska ringa dom som tog provet och fråga vad som står i din journal och be dom förklara
    Jag hoppas allt går bra för dig
    Även om du skulle behöva behandling så är de jätteduktiga idag på att behandla

Svar på tråden Orolig efter svar på cellprov