• tonton86

    Intoleranstest, seriösa. Tips tack!

    Hej!

    Som rubriken lyder.

    Finns det ngn som kan tipsa om bra ngt bra intoleranstest man kan köpa på nätet?

    Det kostar ju en slant (runt 1-2000 kr) och skulle gärna vilja köpa ngt som verkligen visar ngt riktigt resultat.

    Hårstrån eller blodprov spelar ingen roll.

    Tack på förhand!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-08-09 21:34
    Intoleranstest där flera hundra ämnen och material testas. Dvs inte bara ett enda test.

  • Svar på tråden Intoleranstest, seriösa. Tips tack!
  • tonton86
    Anonym (Ghost) skrev 2021-08-09 20:24:52 följande:

    Intolerans mot vad....?


    Det finns alltså intoleranstest där man skickar in blodprov eller hårstrån, så testas de mot x antal ämnen och material. Färdiga listor alltså. Kan vara flera hundra olika ämnen och material som testas. Googla på nätet är ett tips! Många test ska fungera. Frågan är bara vilka. :)
    I resultaten kan man se vad man ska sluta äta och så för att må så bra som möjligt! 
  • Anonym (Ghost)
    tonton86 skrev 2021-08-09 21:32:37 följande:
    Det finns alltså intoleranstest där man skickar in blodprov eller hårstrån, så testas de mot x antal ämnen och material. Färdiga listor alltså. Kan vara flera hundra olika ämnen och material som testas. Googla på nätet är ett tips! Många test ska fungera. Frågan är bara vilka. :)
    I resultaten kan man se vad man ska sluta äta och så för att må så bra som möjligt! 
    Låter intressant iaf :) Jag får följa tråden och se om nån vet vilka som är bra.
  • Anonym (A)

    Jag har hört att när det gäller livsmedelsintolerans så kan man se detta genom att pulsen går upp mer än 16 slag per minut efter måltid med livsmedlet man är intolerant emot.

  • tonton86
    Anonym (A) skrev 2021-08-09 22:35:21 följande:

    Jag har hört att när det gäller livsmedelsintolerans så kan man se detta genom att pulsen går upp mer än 16 slag per minut efter måltid med livsmedlet man är intolerant emot.


    Oj! Vad intressant! Låter rimligt då kroppen får kämpa mer än väl mot ämnen den inte gillar/tål. Ska testa detta på livsmedel då som jag är misstänksam mot. Tack för tipset!

    Någon annan som har ngt tips på intoleranstest?
  • Anonym (Sara)

    Vill man få ett tillförlitligt resultat vad gäller åtminstone glutenintolerans går man till vårdcentralen.

  • tonton86

    Alltså nej. :D

    Dessa är inga test som bevisar intoleranser som gluten eller så. Testet KAN iofs visa det också, men är främst till för att påvisa om man kan vara känslig mot ämnen som man inte hade ngn aning om att man mådde dåligt av.

    Annars om man misstänker ngn allergi eller stor intolerans som gluten, laktos osv, ska man ju gå till VC och testa. Men de test jag frågar efter gör tester på många olika preparat.

Svar på tråden Intoleranstest, seriösa. Tips tack!