• Churros

    Åka till stockholm eller inte?

    Min kille och jag har planerad en resa till Stockholm i helgen, vi har sett så fram emot det och tänker på det som en sista romantisk resa innan bebis kommer om bara en månad.

    Sen så ser vi att Stockholm har färgads rött på corona-kartan och nu plötslig känner jag en oro.

    Nån här från stockholm, som har en personlig åsikt?

    Vi kommer bo i centrum, men hur svårt är det att undvika trängsel?

    Vi bor i Göteborg, och jag vet vilka områden jag ska undvika här. Jag har varit så frisk under hela graviditeten och det känns så dumt att ta en chans nu när födsel är så nära.

    Jag vet att det är ett i-landsproblem, men tåg och hotell är redan betalad, så jag vill bara veta om man kan känna sig trygg i stan.

  • Svar på tråden Åka till stockholm eller inte?
  • Anonym (Noway)

    Hej!

    Jag bor i utanför centrala Sthlm och väljer att inte åka in till stan just för att trängsel är oundviklig. Visst kan ni åka hit, men glöm att gå i affärer. Ni kan ta promenader i utkanten och gå på Skansen men allt annat är kört. Knökfullt överallt. Går inte att åka buss, spårvagn eller tunnelbana. Du kommer aldrig förlåta dig själv om du insjuknar, eller hur?

  • Churros

    Tack för svar :)

    Det var det jag tänkte. Jag är inte så interesserad av att shoppa, men vi måste ju äta och så. Jag har aldrig varit i Stockholm, så jag har svårt för att se framför mig folkmängden.

    Nej, kommer aldrig förlåta mig själv om mitt barn födds prematurt bara för att vi absolut skulla till ett rött område. Det har liksom varit så i ett år, vi har avbokad och avbokad för att jag har varit orolig.

  • Anonym (!)

    Jag vill inte vara den som är den, men. Är det värt det att ta risken?

    I början av mars 2020 åkte jag till Stockholm. Fullt frisk, inga problem. I tidningarna hade man börjat skriva om Covid-19, men det lät som att alla som kommit hem från utlandet sjuka var omhändertagna på sjukhus. Så vi valde att åka. Först i slutet av april berättade FHM att det i början av mars redan var en allmän smittspridning i Stockholm. Hade jag vetat det hade jag aldrig åk.

    En vecka efter resan fick jag svårt att andas och blev andfådd för minsta lilla ansträngning. En kväll kollapsade båda lungorna och jag kom in med ambulans till akuten. Allvarlig lungemboli med massor av blodproppar i båda lungorna. Inga större symptom på Covid-19 än det. Och idag är jag fortfarande inte helt återställd. Det finns rester av blodpropparna i lungorna, jag kan inte gå mer än några hundra meter.

    Jag vill verkligen inte skrämmas, men tänk efter ordentligt. Trots att jag idag är fullvaccinerad skulle jag aldrig resa till en stad som har så mycket smitta.

  • Anonym (Sthlm)

    Hej! Jag bor centralt i Sthlm och kan intyga att det absolut är mer trängsel nu, främst i kollektivtrafiken och på större platser utomhus (Ex Kungsträdgården, Hötorget, Svampen). I butiker har de ändå bra koll på hur många som får vistas samtidigt, samt personalen påminner om avstånd.

    Det är såklart det går att resa hit på ett ?säkert? sätt, men Du får själv jobba lite extra för det. Känns som många som fått vaccin (om än bara en dos) tror att de är immuna och struntar i avstånd, samt att flera överlag är trötta på pandemin och anser att den får va över nu. Dvs de håller inga avstånd och hostar lite hursom?. När vädret är fint är det såklart värst trängsel.

    Men planerar man vart man ska, använder munskydd i t ex kollektivtrafik och spritar och tvättar sina händer kan man ändå känna sig relativt trygg. Jag gör det iaf, och jag är också gravid. Men som sagt, man får ta sitt egna ansvarar! Det går inte att räkna med att andra tar ansvar.

    Välkommen hit om Du väljer att åka! Kram

  • Fröken W

    Nu bor inte jag i Stockholm men gjorde själv ett besök dit förra veckan.

    Vårt besök var till Skansen. Vi gjorde missen att ta spårvagn från centrum till Djurgården. Det var knökfullt på spårvagnen och kändes därför väldigt otryggt. Ingen personal som sa stopp när det blev för många. På Skansen kändes det ok.

    Så beroende på vad ni tänkt göra i Stockholm så kan det funka men undvik kollektivtrafik.

  • Anonym (M)

    Bor i Stockholms innerstad, upplever ingen trängsel alls förutom idag när jag försökte mig på Skansen med barnen, vad mycket folk! Rekommenderar cykel som färdmedel och restauranger har ju bordsservering och avstånd mellan borden. Borde räcka att undvika ställen med en typisk ?krogaura?.

  • Anonym (Ser)

    Nej, jag hade inte gjort det. Födde barn för ett år sedan. Jag och sambon isolerade oss en månad innan förlossningen - vi ville inte riskera att han skulle bli sjuk och missa förlossningen.

  • Anonym (hade inte åkt...)

    Jobbar i city, bor i kranskommun. Har inte möjlighet att jobba hemma pga bristande utrymme för två som jobbar hemma (sambon jobbar också hemifrån, båda har mycket digitala möten). Började jobba förra måndagen efter semestern. Då var det väldigt lugnt på bussen men väldigt mycket folk på stan. Att äta lunch ute var inte att tänka på, alla restauranger var fulla. Mycket folk på Drottninggatan, kön ringlade sig lång för att tex komma in på Zara. 

    När jag åkte in till jobbet igår var det en markant skillnad från förra veckan på bussen. Betydligt fler på bussen. Testade inte ens att kolla om det gick att äta ute utan handlade lunchen på Hemköp istället och åt på kontoret. Folk har börjat jobbet igen, du har fortfarande folk som har semester (Stockholmare plus turister) plus sommarlovslediga ungdomar. 

  • Churros

    Tack alla för era svar :) uppskattar det verkligen! Jag vill inte gå runt och vara orolig på det som skulle bli en trevlig liten semester, men tänker samtidig att det måste ju finnas gravida i stockholm centrum som kan ta sig ut? Jag får klura lite vidare. Det här är mitt första barn och även om jag själv aldrig blir sjuk, vet jag inte hur kroppen handterar ett nytt virus.

  • Anonym (M)
    Churros skrev 2021-08-10 09:06:28 följande:

    Tack alla för era svar :) uppskattar det verkligen! Jag vill inte gå runt och vara orolig på det som skulle bli en trevlig liten semester, men tänker samtidig att det måste ju finnas gravida i stockholm centrum som kan ta sig ut? Jag får klura lite vidare. Det här är mitt första barn och även om jag själv aldrig blir sjuk, vet jag inte hur kroppen handterar ett nytt virus.


    Jag vet inte vad du menar med Stockholms centrum? Jag bor på Södermalm och känner inte alls igen bilden som målas upp av många här. Det är lugnt och stilla! Och exempelvis Östermalm är ju alltid lugnt i stora delar. Det går utmärkt att promenera och gå i småbutiker i stadsdelarna, ta en picknick och äta på någon kvarterskrog framåt kvällen. Ingen vill väl frivilligt hänga på Drottninggatan i vilket fall? :D
  • Anonym (hade inte åkt...)
    Churros skrev 2021-08-10 09:06:28 följande:

    Tack alla för era svar :) uppskattar det verkligen! Jag vill inte gå runt och vara orolig på det som skulle bli en trevlig liten semester, men tänker samtidig att det måste ju finnas gravida i stockholm centrum som kan ta sig ut? Jag får klura lite vidare. Det här är mitt första barn och även om jag själv aldrig blir sjuk, vet jag inte hur kroppen handterar ett nytt virus.


    Det är en sak att man bor här och måste leva, en annan att man åker iväg för nöjes skull. 

    Det är som när du börjar på en ny arbetsplats (eller sen när ditt barn börjar förskolan). Innan kanske du varit sjuk väldigt sällan, sen börjar du umgås med helt nya människor vars baciller du inte är van vid och plötsligt är du sjuk väldigt ofta.

    De som bor i Stockholm är vana vid "Stockholmsbacillerna" (bortsett från covid). Du som utomstående är det inte och därmed kanske lite extra känslig.

    Varför är det så viktigt för dig att åka just nu? 
  • Anonym (?)

    Bor i stockholm och rör mig då o då på restaurang m.m. Har intr upplevt ngt utav ovan beskrivet. Visst är det folk men tycker det funkar o va försiktig om man själv ansvarar för det. Kan inte styra andra människor ifall de vill trängas i köer, ställ dig bara inte där haha! Ne men skämt åsido, åk till stockholm o njut. Utrserveringar är öppna ifall man vill äta/fika. De hålla avstånd kring borden osv. Tbana/buss är visserligen folk men det finns andra mer isolerade färdmedel om man är orolig:) lycka till!

Svar på tråden Åka till stockholm eller inte?