• Anonym (Tröttmössan)

Den där jävla datorn

Jag och min sambo har varit tillsammans och bott ihop i ca ett år (vi kände varandra långt innan vi blev tillsammans) och vi flyttade till våran gemensamma lägenhet i början av året. men ända sen vi flyttade. har han suttit framför sin j*vla dator dagarna i enda. Han studerar heltid så att han på dagarna sitter framför datorn och pluggar e ju självklart en sak. Problemet där är dock att han läser en linje som han inte behöver plugga så mycket på för han kan allt och egentligen bara behöver beviset på att han kan. Så han sitter vid datan från 12-19 sen typ 22-04 mellan 19-22 är han alltså med mig. Men det är jag som får laga mat, diska fixa osv. Jag jobbar dessutom heltid och är inte hemma förens 17 på kvällen. Vi har pratat om datorn otroligt mycket då jag känner att den förstör hela våran relation och att han prioriterar wow och cs före mig, och tar jag upp det med honom så blir han först extremt defensiv men sen jätte ångerfull och ber om ursäkt och ska ställa ner datorn etc men händer det? NEJ. Jag kan också sitta och spela (då på helgerna) jag sover till ca 09 på morgonen och han till 12-13 men då sitter jag i MAX 2 timmar har sagt till honom att fortsätter det så här så kommer jag inte orka vara kvar. för jag blir inte sedd. dessutom har han gett mig så otroligt mycket skuldkänslor när jag varit och träffat mina kompisar, för att jag inte är hemma och för att han då saknar mig etc, så jag har knappt ens gått ut. 
    det värsta är ändå att när jag var sjukskriven i 4 månader så var det ändå jag som städade och lagade mat han satt vid datorn. Jag vet inte hur jag ska göra längre. vet inte hur jag ska säga till honom och få han att förstå att jag inte orkar mer. nån snnan i samma sits? Eller som varit? Vad gjorde ni? Hur ändrar man detta? 
    Ber om ursäkt för extremt dåligt skribet men sitter och gråter medans jag skriver detta så det är rätt osammanhängande och illa men behöver kräkas ur mig det.

• Svar på tråden Den där jävla datorn
  • Anonym (L)

Har han varit såhär hela tiden? Spelar han lika mycket på helgerna? Hittar ni på något tillsammans när ni är lediga eller spelar han bara?

Jag känner igen mig i det du skriver. Min pojkvän älskar också att sitta vid datorn och spela. Han är dock inte såhär extrem. Jag tror att många tjejer kan känna igen sig i det här. Problemet är ju inte att de spelar. Problemet är när det går överstyr och de skiter i/glömmer bort det viktiga.

Datorn och spel är ett stort intresse och det är förståeligt men om man börjar försumma sina relationer på grund av spelandet så har det gått för långt. Klart att man ska få ägna tid åt sina intressen men det ska inte vara på bekostnad av förhållandet. Man måste ändå se sin partner och uppskatta denne. Man ska självklart vilja umgås med sin partner och inte bara spela. Att lägga majoriteten av tiden på spel känns inte bra för förhållandet.

Självklart måste han också hjälpa till med hushållssysslor, som att diska och laga mat. Spelandet är absolut ingen ursäkt.

Jag förslår att du sätter dig ned med honom och förklarar ordentligt så att han förstår. Tala lugnt och sansat. Säg att du inte känner dig sedd och uppmärksammad. Säg att du känner dig ledsen och mår dåligt i förhållandet på grund av att han hellre spelar än att umgås med dig. Fråga varför han prioriterar spelandet framför ert förhållande. Sedan frågar du honom hur ni kan lösa det här. Fråga vad han vill med er. Var tydlig med att det måste ske en förändring, för annars lämnar du. Då är det upp till honom hur det blir. Fortsätter han på samma sätt så måste du vara konsekvent och lämna honom.

Du ska också säga till honom att han måste börja hjälpa till i hushållet. Säg att han får laga sin egen mat om han inte börjar hjälpa till.

Han kanske tror att det bara är tomma ord så var tydlig med att du menar allvar nu. Händer ingenting så bryr han sig uppenbarligen inte och då är det lika bra att det tar slut.

• Tow2Mater

Vem lagade hans mat, diskade hans disk, och fixade allt i hans bostad då han bodde själv?

• Anonym (aaa)

Jag har lite svårt att förstå att du då har städat och fixat allt. Det är ändå ingen som tvingat dig till det?
    Om jag hade en parten som inte såg mig och inte gjorde nåt hemma: jag hade inte lagat mat till båda eller tagit hand om hans tvätt just för att han skulle fatta. Det är en sak att sitta här och beklaga sig men när man sagt till flera ggr och inget sker, så räcker det inte utan man måste ändra i sitt eget beteende för att framtvinga en ändring i beteendet hos den andre. 

• Anonym (C)

Det hörs ju på dig att du har gjort vad du kan. Du har kommit till den punkt då du börjar ge upp. Han verkar väldigt omogen och ansvarslös. Du har försökt prata med honom och han lovar bättring, men inget händer. Han hjälper inte till med hushållsarbetet. Han skuldbelägger dig när du träffar kompisar, trots att han skiter i dig när du är hemma. Jag hade allvarligt övervägt att lämna om jag var i din situation.

• Anonym (Tröttmössan)
    Anonym (L) skrev 2021-08-10 01:03:42 följande:

Har han varit såhär hela tiden? Spelar han lika mycket på helgerna? Hittar ni på något tillsammans när ni är lediga eller spelar han bara?

Jag känner igen mig i det du skriver. Min pojkvän älskar också att sitta vid datorn och spela. Han är dock inte såhär extrem. Jag tror att många tjejer kan känna igen sig i det här. Problemet är ju inte att de spelar. Problemet är när det går överstyr och de skiter i/glömmer bort det viktiga.

Datorn och spel är ett stort intresse och det är förståeligt men om man börjar försumma sina relationer på grund av spelandet så har det gått för långt. Klart att man ska få ägna tid åt sina intressen men det ska inte vara på bekostnad av förhållandet. Man måste ändå se sin partner och uppskatta denne. Man ska självklart vilja umgås med sin partner och inte bara spela. Att lägga majoriteten av tiden på spel känns inte bra för förhållandet.

Självklart måste han också hjälpa till med hushållssysslor, som att diska och laga mat. Spelandet är absolut ingen ursäkt.

Jag förslår att du sätter dig ned med honom och förklarar ordentligt så att han förstår. Tala lugnt och sansat. Säg att du inte känner dig sedd och uppmärksammad. Säg att du känner dig ledsen och mår dåligt i förhållandet på grund av att han hellre spelar än att umgås med dig. Fråga varför han prioriterar spelandet framför ert förhållande. Sedan frågar du honom hur ni kan lösa det här. Fråga vad han vill med er. Var tydlig med att det måste ske en förändring, för annars lämnar du. Då är det upp till honom hur det blir. Fortsätter han på samma sätt så måste du vara konsekvent och lämna honom.

Du ska också säga till honom att han måste börja hjälpa till i hushållet. Säg att han får laga sin egen mat om han inte börjar hjälpa till.

Han kanske tror att det bara är tomma ord så var tydlig med att du menar allvar nu. Händer ingenting så bryr han sig uppenbarligen inte och då är det lika bra att det tar slut.

Alltså ska vi göra något på helgerna så måste jag tjata om att det ska hända något det är alltid jag som tar initiativ på att vi ska hitta på något. I början när vi väl blev tillsammans satt han knappt vid datorn då gjorde vi saker och vi hade sex en jävla massa sex. nu har vi sex en gång i veckan kanske? Blir så otroligt ledsen. eftersom vi kände varandra innan så visste jag ju att han satt vid datorn och spelade men jag trodde inte det var såhär grovt om jag ska vara ärlig. 

grejen är att vi har suttit ner och pratat om det tidigare men då beskyller han min diagnos (är bipolär) och säger typ efter en stund oj vad du var konstig du måste vara i ett uppscning. 

blir galen på detta. 
    problemet är att det inte bara är att lämna, min lägenhet är uthyrd och har tre månaders uppsägningstid 

• Ess
    Anonym (Tröttmössan) skrev 2021-08-10 08:46:49 följande:

Alltså ska vi göra något på helgerna så måste jag tjata om att det ska hända något det är alltid jag som tar initiativ på att vi ska hitta på något. I början när vi väl blev tillsammans satt han knappt vid datorn då gjorde vi saker och vi hade sex en jävla massa sex. nu har vi sex en gång i veckan kanske? Blir så otroligt ledsen. eftersom vi kände varandra innan så visste jag ju att han satt vid datorn och spelade men jag trodde inte det var såhär grovt om jag ska vara ärlig. 

grejen är att vi har suttit ner och pratat om det tidigare men då beskyller han min diagnos (är bipolär) och säger typ efter en stund oj vad du var konstig du måste vara i ett uppscning. 

blir galen på detta. 

problemet är att det inte bara är att lämna, min lägenhet är uthyrd och har tre månaders uppsägningstid 

Säg upp den som hyr din lägenhet, sen skiter du i din fd sambo de tre månaderna, sköter ditt eget bara och umgås med dina vänner. Gnäller han så ber du honom hålla käften och sköta sitt.
  • Anonym (C)
    Anonym (Tröttmössan) skrev 2021-08-10 08:46:49 följande:

blir galen på detta. 

Då säger du upp din hyresgäst och så flyttar du hem igen efter tre månader. Din sambo har ingen rätt att sparka ut dig på fläcken, även om det är hans lägenhet. Även du har rätt till uppsägningstid.
  • Anonym (Tröttmössan)

Till er som säger att jag ska lämna, och med lägenheten och diverse. jag har lika stor rätt att behålla denna lägenhet eftersom den inskaffades i syfte av att bo ihop i Har redan kollat med en jurist. pricken över i:et är jag jag mitt i allt tror att jag e gravid också

• Anonym (789)

Jag har levt med sådana män, och det blir inte bättre. Det är som ett beroende. Många tjejer sitter istället med mobilen eller kollar serier, vilket egentligen är lika illa. Men sitter man framför tvn går det åtminstone sitta där ihop. En person framför en dator går knappt kommunicera med, särskilt vid spel som inte går att pausa.

Jag skulle aldrig välja en kille som spelar CS igen, det där spelet är anledningen till ett av mina kraschade förhållanden.

Min nuvarande spelar också mycket dator, men han stänger av direkt om jag vill umgås.

Mitt råd är att lämna.

• Anonym (C)
    Anonym (Tröttmössan) skrev 2021-08-10 09:26:59 följande:

Till er som säger att jag ska lämna, och med lägenheten och diverse. jag har lika stor rätt att behålla denna lägenhet eftersom den inskaffades i syfte av att bo ihop i Har redan kollat med en jurist. pricken över i:et är jag jag mitt i allt tror att jag e gravid också

Då förstår jag inte varför du säger att du inte kan lämna pga din lägenhet.
  • Anonym (I)

Mitt ex blev sådan när vi flyttade ihop. Satt vid datorn JÄMT. Han kom hem vid 5, sa hej, gick och duschade och satte sig sen vid datorn till 22, gick och la sig och somnade. Vi åt inte tillsammans, planerade ingenting tillsammans. Sex högst en gång i veckan. Helt värdelöst och ingen idé att ens bo ihop, så jag flyttade ut. Ångrar det inte. Han kan sitta där och mögla vid sin älskade älskade dator.

• Anonym (Hopp)
    Anonym (I) skrev 2021-08-10 11:30:07 följande:

Mitt ex blev sådan när vi flyttade ihop. Satt vid datorn JÄMT. Han kom hem vid 5, sa hej, gick och duschade och satte sig sen vid datorn till 22, gick och la sig och somnade. Vi åt inte tillsammans, planerade ingenting tillsammans. Sex högst en gång i veckan. Helt värdelöst och ingen idé att ens bo ihop, så jag flyttade ut. Ångrar det inte. Han kan sitta där och mögla vid sin älskade älskade dator.

Bra där. Låter helt hopplöst.
  • Anonym (Tröttmössan)
    Anonym (I) skrev 2021-08-10 11:30:07 följande:

Hur gick du tillväga? älskar ju honom mer än allt. Och vill verkligen skaffa familj och allt med honom. MEN dethär jävla dataspelande döda mig. de känns helt omoget. Han kunde inte ens behålla ett jobb. han fick ångest när han jobbade Och han visste inte varför och han satte sig vid datorn och ?gled iväg ?. asså har varit med personer med alkoholmissbruk och det var fan enklare än detta, hur fan lyckas man välja dessa personer??????????
  • Anonym (L)
    Anonym (Tröttmössan) skrev 2021-08-10 09:26:59 följande:

Vad vill du att vi ska säga?

Om du vill behålla denna lägenhet och han också vill det så måste ni komma fram till en lösning. Om ni skaffade den i syfte att bo där tillsammans så är det personen som behöver lägenheten bäst som får den vid separation. Kan ni inte avgöra vem det är och komma överens så måste ni ta hjälp av en bodelningsförättare.

Annars säger du upp hyresgästen som hyr din lägenhet och flyttar in där efter tre månader.

Att ta reda på om du är gravid är ju ganska enkelt. Låter ju inte som att du har tagit ett test så du kanske ska börja med att göra det?

Prata med din sambo en gång till och visa att du menar allvar. Säg att du inte orkar ha det såhär och att du vill göra slut om det inte sker någon förändring. Vad ska du annars göra? Gå runt och hoppas på att han ska förändras? Du måste visa att det inte bara är tomma ord. Prata med honom. Händer ingenting så lämnar du. Vill du ändå fortsätta vara med honom så var det då, men då får du skylla dig själv att du är olycklig. Antingen kräver du förändring och lämnar om ingen förändring sker, eller så accepterar du hans datorspelande och fortsätter leva i det här förhållandet som du uppenbarligen inte mår bra i. Det är upp till dig.
  • Anonym (I)
    Anonym (Tröttmössan) skrev 2021-08-10 13:25:26 följande:

Hur gick du tillväga? älskar ju honom mer än allt. Och vill verkligen skaffa familj och allt med honom. MEN dethär jävla dataspelande döda mig. de känns helt omoget. Han kunde inte ens behålla ett jobb. han fick ångest när han jobbade Och han visste inte varför och han satte sig vid datorn och ?gled iväg ?. asså har varit med personer med alkoholmissbruk och det var fan enklare än detta, hur fan lyckas man välja dessa personer??????????

Han hade andra störda beteenden förutom detta, så jag fick egentligen inte ut någonting alls, bara negativt, av att vara tillsammans med honom. Älskade honom, ja, men han förvandlades så mycket tid till det sämre när vi flyttade ihop. Det var en annan person än den jag blev tillsammans med, inte en person som jag tyckte om. Så jag flyttade tillbaka till min gamla lgh och dumpade honom.

Om det "bara" är detta problemet så prata med honom ordentligt, säg att det inte är någon idé att ni bor tillsammans om han ska sitta ihop med sin dator hela tiden. Han och hans dator bor tillsammans och du bor någon annanstans. Kolla om det funkar först. Annars får han stå sitt kast.
  • Anonym (C)
    Anonym (Tröttmössan) skrev 2021-08-10 13:25:26 följande:

Det låter inte som om det är lägenheten som gör att du inte kan lämna. Det verkar snarare handla om att du älskar honom och vill skaffa barn med honom. Du misstänker ju redan att du är gravid. Själv hade jag ju aldrig skaffat barn med en sådan ansvarslös person. Du kommer att få ta hand om både ungen och hushållet medan han sitter vid datorn och spelar.
  • Anonym (VM-äventyret)

Det är ju så klart att du inte vill att det är så. Men du kan ju vara så mycket för dig och du kan ju vara så här hemma. Jag är ledig idag så det är ju vara så mycket att göra.

Svar på tråden Den där jävla datorn