• Liii19

    2 frågor - hjälp en förstagångsmamma!

    Fråga 1. Min bebis har nu vid 3 månader blivit bitvis väldigt tjurig kring amningen, dvs hon skriker redan när jag lägger henne till rätta innan amning, och vägrar ibland ta bröstet trots att hon är hungrig. Detta har bara hänt vid några tillfällen nattetid och det har alltid gått att amma tillslut efter en liten stund, men har aldrig upplevt detta innan. Förr räckte det med att visa bröstet och hon åt direkt hon fick chansen samt att det även fungerande som en tröst mot en skriande bebis, o inte att bebis började skrika när vi skulle till att amma.

    2. Hur gammal var din bebis när du kunde låta bebis ligga själv sovandes ute i vagnen? Givetvis under uppsikt och med babyvakt. Nu när hon sover så springer jag och kollar till bebis stup i kvarten och är rädd att hon drar filt över dig eller likande. Har dock aldrig haft henne just ute i vagnen ?själv?, men det ser ju så rofyllt ut.


    Amning bebis sova
  • Svar på tråden 2 frågor - hjälp en förstagångsmamma!
  • Jag är bara jag

    Fråga 1: det är en fas nästan alla ammande mammor stött på. Brukar gå över. Man får ha tålamod och "lirka" lite.

    Fråga 2: den äldsta var inte gammal alls- vi pratar månader. hade inte babyvakt utan kollade läget ofta. Den äldre, tja, han hatade vagnen till halvåret, sov, ja kanske flera månader senare?

  • Fröken W

    Låter ju märkligt att det är just på natten som hon blir frustrerad vid amning. Kan det vara så att hon är extra hungrig på natten? Upplevde ofta att om bebis var för hungrig så strulade det alltid med amningen innan de förstod att det hjälpte att äta.

    Angående sovning i vagn...första barnet var kanske runt 3 månader. Hade ingen babyvakt utan gick och kollade då och då, mer sällan ju äldre hon blev. Andra barnet var något yngre men hon kom aldrig riktigt till ro i vagnen så hon sov bara 30-45 min åt gången där.

  • Fröken W

    Tillägg: sover ditt barn i vagnen så låt henne sova där. Bylsa in på för mycket kläder bara

  • Litorina

    Fråga 1. Har inget smart att säga. Men det låter inte oroväckande.

    Fråga 2. Barn 1, aldrig. Hon ville inte ligga i vagnen eller sängen öht. Illvrålade. Vi försökte alla tips och trix. Inget funkade. Barn 2, minns inte riktigt, men inom de första två, tre månaderna.

  • elsi
    Liii19 skrev 2021-08-10 17:09:27 följande:

    Fråga 1. Min bebis har nu vid 3 månader blivit bitvis väldigt tjurig kring amningen, dvs hon skriker redan när jag lägger henne till rätta innan amning, och vägrar ibland ta bröstet trots att hon är hungrig. Detta har bara hänt vid några tillfällen nattetid och det har alltid gått att amma tillslut efter en liten stund, men har aldrig upplevt detta innan. Förr räckte det med att visa bröstet och hon åt direkt hon fick chansen samt att det även fungerande som en tröst mot en skriande bebis, o inte att bebis började skrika när vi skulle till att amma.

    2. Hur gammal var din bebis när du kunde låta bebis ligga själv sovandes ute i vagnen? Givetvis under uppsikt och med babyvakt. Nu när hon sover så springer jag och kollar till bebis stup i kvarten och är rädd att hon drar filt över dig eller likande. Har dock aldrig haft henne just ute i vagnen ?själv?, men det ser ju så rofyllt ut.


    Fråga 1: mycket vanligt och troligen en fas som kommer att gå över. Kommer att komma många såna faser under uppväxten. Ju mer de upptäcker världen omkring dem desto mer kan de också störa sig på den i perioder. Vid nån ålder har mina bebisar blivit väldigt irriterade om jag tex pratade när de skulle äta, medan de i andra perioder inte kunde brytt sig mindre. 

    Fråga 2: Bebisen kan nog ligga ute redan nu utan problem. Problemet är väl snarare att du har svårt att slappna av och låta bli att kolla varje minut. Där för du väl öva lite, låt det gå några minuter till, så lite till och lite till, tills du känner dig lugn nog att låta henne vara en stund. 
Svar på tråden 2 frågor - hjälp en förstagångsmamma!