• Glammig

    Sambo, barn och dödsfall?

    Hej

    Vad händer om en partner (ej gifta) nyligen adressändrat till en persons lägenhet som tyvärr kommer avlida? De är tillsammans, men personen skrev sig i samma lägenhet nu innan det är ?för sent?.

    Har läst på nätet att det verkar vara så att den efterlevande sambon är den enda som kan begära bodelning och gör man inte det har man rätt till 93 000kr.

    Vad händer med barnen till den som dör?

    Tolkar det som att enda fördelen med adressändring är att lägenheten (hyres) då får övertas automatisk utan tillstånd av hyresvärd.

    Kan det vara något annat också?

    Vet att det skrivits saker och ting i testamentet, men det är inget jag vet förrän personen i fråga tyvärr lämnat oss.

    Har ingen aning om efterlevande sambon gjorde detta enbart för att ha kvar lägenheten, eller om något mer är på gång.

    Är det så att en sambo ärver 50% och resterande till den dödes barn? Sambon är inte vår förälder.

    Får sambons barn något trots den döende inte är förälder eller att de inte bor tillsammans eller umgås? Allas barn är vuxna.

    Känns som en dålig affär för de efterlevande barnen om sambon får mer bara lägenheten.

    Den döende berättade att det som står i testamentet ska respekteras och att inget tjafs skall uppstå. Så då är det väl mer än att bara få bo kvar?. Mer än den infon har jag inte.

    Gäller det att sambon då är den första som får säga vad denne vill behålla i bodelning osv innan barnen får lov att välja vad som skall delas upp?

    Vi har som sagt ingen aning om testamentet förrän personen lämnat oss.

    Hjälp!

  • Svar på tråden Sambo, barn och dödsfall?
  • Anonym (S)

    Personen som flyttat in kommer inte att få någon del av det "gemensamma" bohaget eftersom det mest är sånt den döda inskaffat före. Då ska hen ha kvitto på att de köpt in en ny soffa t ex.

    Det skulle inte hjälpa att begära bodelning, det räcker inte att ha bott ihop en kvart för att ha rätt till två prisbasbelopp. Och varför vill man stjäla 93000:- av de efterlevande barnens arv?! En relevant fråga att ställa.

    Minderåriga barn kommer så klart placeras hos andra släktingar i första hand, annars kommer soc ändå se till att de får ett hem. Du skriver "vad händer med barnen" men att alla är vuxna så jag förstår inte varför du ställer den frågan.

    Sambon ärver tack och lov inte ett skit! Om det inte står nåt i testamentet. Barn har alltid sin arvslott, och den är hälften av vad de hade fått utan testamente. Sambons barn ärver inte heller ett skit, om det inte står nåt i testamentet. Den dödes barn har alltid alltid rätt till sin arvslott iaf.

    Förklara för den döende att det här ställer till en stor oro för de efterlevande barnen och att det är högst relevant att iaf få en fingervisning om vad som står i testamentet. Det kan ställa till mer bråk faktiskt om man inte vet innan vad man har att förvänta sig.

    Sambon har inte rätt till nånting i hemmet som fanns där innan hen flyttade in. BARA det gemensamt införskaffade, och då ska hen som sagt dra fram kvitton som bevisar det. Därför skulle jag inte vara orolig för vad sambon får välja eller inte.

    När föräldern dött är det prio att kontakta någon lagkunnig, det finns gratis rådgivning som man kan hitta om man googlar och det kan räcka, gäller bara att tänka ut vilka frågor som är viktigast att ställa.

    Jag går själv igenom exakt den situation du beskriver, min pappa dog och sambon försöker nu stjäla åt sig så mycket som möjligt av bohag och pengar. Helt sjukt... Vi har känt varandra i 25 år, men det är viktigare för henne att få in några 10 000:- fast hon inte är särskilt fattig, än att hålla relationen levande. Bli inte förvånad över hur idiotiskt sambon och hennes barn beter sig den dagen den aktuella föräldern dör! MEN kom ihåg: arvslott, sambon har bara rätt till hälften av det gemensamt inköpta efter att de flyttat ihop och varken sambo eller hens barn har rätt till något annat om det inte står i testamentet.

    Hoppas det var förståeligt.

  • Anonym (Fia)

    Sambo ärver inte, men det kan finnas livförsäkringar (privat och via jobbet) som betalas ut till sambo som förmånstagare. Detta pengar syns inte i någon bouppteckning.

  • sextiotalist
    Anonym (S) skrev 2021-08-11 07:02:09 följande:

    Personen som flyttat in kommer inte att få någon del av det "gemensamma" bohaget eftersom det mest är sånt den döda inskaffat före. Då ska hen ha kvitto på att de köpt in en ny soffa t ex.

    Det skulle inte hjälpa att begära bodelning, det räcker inte att ha bott ihop en kvart för att ha rätt till två prisbasbelopp. Och varför vill man stjäla 93000:- av de efterlevande barnens arv?! En relevant fråga att ställa.

    Minderåriga barn kommer så klart placeras hos andra släktingar i första hand, annars kommer soc ändå se till att de får ett hem. Du skriver "vad händer med barnen" men att alla är vuxna så jag förstår inte varför du ställer den frågan.

    Sambon ärver tack och lov inte ett skit! Om det inte står nåt i testamentet. Barn har alltid sin arvslott, och den är hälften av vad de hade fått utan testamente. Sambons barn ärver inte heller ett skit, om det inte står nåt i testamentet. Den dödes barn har alltid alltid rätt till sin arvslott iaf.

    Förklara för den döende att det här ställer till en stor oro för de efterlevande barnen och att det är högst relevant att iaf få en fingervisning om vad som står i testamentet. Det kan ställa till mer bråk faktiskt om man inte vet innan vad man har att förvänta sig.

    Sambon har inte rätt till nånting i hemmet som fanns där innan hen flyttade in. BARA det gemensamt införskaffade, och då ska hen som sagt dra fram kvitton som bevisar det. Därför skulle jag inte vara orolig för vad sambon får välja eller inte.

    När föräldern dött är det prio att kontakta någon lagkunnig, det finns gratis rådgivning som man kan hitta om man googlar och det kan räcka, gäller bara att tänka ut vilka frågor som är viktigast att ställa.

    Jag går själv igenom exakt den situation du beskriver, min pappa dog och sambon försöker nu stjäla åt sig så mycket som möjligt av bohag och pengar. Helt sjukt... Vi har känt varandra i 25 år, men det är viktigare för henne att få in några 10 000:- fast hon inte är särskilt fattig, än att hålla relationen levande. Bli inte förvånad över hur idiotiskt sambon och hennes barn beter sig den dagen den aktuella föräldern dör! MEN kom ihåg: arvslott, sambon har bara rätt till hälften av det gemensamt inköpta efter att de flyttat ihop och varken sambo eller hens barn har rätt till något annat om det inte står i testamentet.

    Hoppas det var förståeligt.


    Sambos ärver inte varandra.
    Men måste rätta dig. Arvslotten är det som barnen ärver utan testamente, det som de alltid har rätt till är laglotten, som är halva arvslotten.

    När det gäller din pappas sambo, levde de ihop? Då är det väl självklart att hon ska ha rätt till sin del av hemmet. Det bohag som finns har ju funnits i hennes hem också.
    Nu är jag också sambo, men jag förutsätter att hans barn och vår son inte bara plockar åt sig om min sambo dör innan mig. För det hem som vi har nu har vi byggt upp tillsammans. Sedan finns det självklara saker som ska gå direkt till barnen och pengarna på sambons konto har jag inte rätt till.
  • Anonym (TS)

    Hej

    TS här

    Tack för svar

    Inga barn är minderåriga. Frågade enbart om barn för att se så inte sambons barn får ngt. Får sambon även en del av arvet så går det per automatik till sambon och dennes barn, istället för till sina egna barn.

    Japp, det lär säkert inte bli kul efteråt och därför vill jag prata med min förälder utan att hen blir sur och arg. Vet inte om jag ska säga att jag hade tankar kring det han sagt, och att jag skulle kolla om de gift sig i smyg eller liknande. Hmmm eller att jag bara googlade förälderns adress och såg att någon just skrivit sig där.

    De har varit särbos i alla år, men den ena har sovit och varit i lägenheten (och haft en egen lägenhet den varit skriven i, i alla år med sina vuxna barn) men det är min förälder som stått på kontraktet och varit den enda som på pappret bott och haft adress på lägenheten.

    För några dagar sedan skrev den ?nyblivna sambon? sig i min förälders lägenhet.

    Det är ok om anledningen är för att få fortsätta bo där och istället lämna sin lägenhet.

    Men om det finns andra anledningar är det inte så kul.

    Måste ta upp detta med min förälder innan det är för sent. Även om hen nog blir sur och arg över att jag googlat och sett den andra just skrivit sig på adressen.

    Eftersom min förälder sa att det finns ett testamente som hen vill vi ska respektera o hen gjort rättvist tycker hen, så handlar det gissningsvis om mer än bara att överta bostaden. Det var mer som en heads up. Annars hade hen inte behövt nämna något specifikt utan allt tillfaller hens barn.

    Därför är jag orolig att alla prylar i lägenheten som är min förälders, ska ingå i bostaden och tillfalla sambon först. Att sambon får välja osv och bestämma över de efterlevande barnen och de närmaste släktingar till den döende. (Mor/Farföräldrar, syskon)

    Är mån om att det helst stannar inom familjen.

  • Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-11 10:53:26 följande:

    Hej

    * skrev fel i texten på ett ställe så han ska vara hen.

    TS här

    Tack för svar

    Inga barn är minderåriga. Frågade enbart om barn för att se så inte sambons barn får ngt. Får sambon även en del av arvet så går det per automatik till sambon och dennes barn, istället för till sina egna barn.

    Japp, det lär säkert inte bli kul efteråt och därför vill jag prata med min förälder utan att hen blir sur och arg. Vet inte om jag ska säga att jag hade tankar kring det han sagt, och att jag skulle kolla om de gift sig i smyg eller liknande. Hmmm eller att jag bara googlade förälderns adress och såg att någon just skrivit sig där.

    De har varit särbos i alla år, men den ena har sovit och varit i lägenheten (och haft en egen lägenhet den varit skriven i, i alla år med sina vuxna barn) men det är min förälder som stått på kontraktet och varit den enda som på pappret bott och haft adress på lägenheten.

    För några dagar sedan skrev den ?nyblivna sambon? sig i min förälders lägenhet.

    Det är ok om anledningen är för att få fortsätta bo där och istället lämna sin lägenhet.

    Men om det finns andra anledningar är det inte så kul.

    Måste ta upp detta med min förälder innan det är för sent. Även om hen nog blir sur och arg över att jag googlat och sett den andra just skrivit sig på adressen.

    Eftersom min förälder sa att det finns ett testamente som hen vill vi ska respektera o hen gjort rättvist tycker hen, så handlar det gissningsvis om mer än bara att överta bostaden. Det var mer som en heads up. Annars hade hen inte behövt nämna något specifikt utan allt tillfaller hens barn.

    Därför är jag orolig att alla prylar i lägenheten som är min förälders, ska ingå i bostaden och tillfalla sambon först. Att sambon får välja osv och bestämma över de efterlevande barnen och de närmaste släktingar till den döende. (Mor/Farföräldrar, syskon)

    Är mån om att det helst stannar inom familjen.


  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2021-08-11 10:53:26 följande:

    Hej

    TS här

    Tack för svar

    Inga barn är minderåriga. Frågade enbart om barn för att se så inte sambons barn får ngt. Får sambon även en del av arvet så går det per automatik till sambon och dennes barn, istället för till sina egna barn.

    Japp, det lär säkert inte bli kul efteråt och därför vill jag prata med min förälder utan att hen blir sur och arg. Vet inte om jag ska säga att jag hade tankar kring det han sagt, och att jag skulle kolla om de gift sig i smyg eller liknande. Hmmm eller att jag bara googlade förälderns adress och såg att någon just skrivit sig där.

    De har varit särbos i alla år, men den ena har sovit och varit i lägenheten (och haft en egen lägenhet den varit skriven i, i alla år med sina vuxna barn) men det är min förälder som stått på kontraktet och varit den enda som på pappret bott och haft adress på lägenheten.

    För några dagar sedan skrev den ?nyblivna sambon? sig i min förälders lägenhet.

    Det är ok om anledningen är för att få fortsätta bo där och istället lämna sin lägenhet.

    Men om det finns andra anledningar är det inte så kul.

    Måste ta upp detta med min förälder innan det är för sent. Även om hen nog blir sur och arg över att jag googlat och sett den andra just skrivit sig på adressen.

    Eftersom min förälder sa att det finns ett testamente som hen vill vi ska respektera o hen gjort rättvist tycker hen, så handlar det gissningsvis om mer än bara att överta bostaden. Det var mer som en heads up. Annars hade hen inte behövt nämna något specifikt utan allt tillfaller hens barn.

    Därför är jag orolig att alla prylar i lägenheten som är min förälders, ska ingå i bostaden och tillfalla sambon först. Att sambon får välja osv och bestämma över de efterlevande barnen och de närmaste släktingar till den döende. (Mor/Farföräldrar, syskon)

    Är mån om att det helst stannar inom familjen.


    Tja, eftersom de har varit skrivna på olika adresser så ser jag inte att de kan räknas som sambos. Självklart får hon inte ta något från dödsboet (det får ingen ta, inte ens arvingarna) innan bodelning.
    Testamentet hade kunnat klandras om han testamenterar allt till henne och hennes barn, då hade ni kunnat kräva ut er laglott
  • Anonym (K2)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-11 10:53:26 följande:

    Hej

    TS här

    Tack för svar

    Inga barn är minderåriga. Frågade enbart om barn för att se så inte sambons barn får ngt. Får sambon även en del av arvet så går det per automatik till sambon och dennes barn, istället för till sina egna barn.

    Japp, det lär säkert inte bli kul efteråt och därför vill jag prata med min förälder utan att hen blir sur och arg. Vet inte om jag ska säga att jag hade tankar kring det han sagt, och att jag skulle kolla om de gift sig i smyg eller liknande. Hmmm eller att jag bara googlade förälderns adress och såg att någon just skrivit sig där.

    De har varit särbos i alla år, men den ena har sovit och varit i lägenheten (och haft en egen lägenhet den varit skriven i, i alla år med sina vuxna barn) men det är min förälder som stått på kontraktet och varit den enda som på pappret bott och haft adress på lägenheten.

    För några dagar sedan skrev den ?nyblivna sambon? sig i min förälders lägenhet.

    Det är ok om anledningen är för att få fortsätta bo där och istället lämna sin lägenhet.

    Men om det finns andra anledningar är det inte så kul.

    Måste ta upp detta med min förälder innan det är för sent. Även om hen nog blir sur och arg över att jag googlat och sett den andra just skrivit sig på adressen.

    Eftersom min förälder sa att det finns ett testamente som hen vill vi ska respektera o hen gjort rättvist tycker hen, så handlar det gissningsvis om mer än bara att överta bostaden. Det var mer som en heads up. Annars hade hen inte behövt nämna något specifikt utan allt tillfaller hens barn.

    Därför är jag orolig att alla prylar i lägenheten som är min förälders, ska ingå i bostaden och tillfalla sambon först. Att sambon får välja osv och bestämma över de efterlevande barnen och de närmaste släktingar till den döende. (Mor/Farföräldrar, syskon)

    Är mån om att det helst stannar inom familjen.


    Jag fattar det som att om det finns ett testamente så gäller det, men ni har alltid rätt till er laglott, dvs 50% av vad din förälder efterlämnar. 
  • Anonym (S)
    sextiotalist skrev 2021-08-11 10:23:26 följande:
    Sambos ärver inte varandra.
    Men måste rätta dig. Arvslotten är det som barnen ärver utan testamente, det som de alltid har rätt till är laglotten, som är halva arvslotten.

    När det gäller din pappas sambo, levde de ihop? Då är det väl självklart att hon ska ha rätt till sin del av hemmet. Det bohag som finns har ju funnits i hennes hem också.
    Nu är jag också sambo, men jag förutsätter att hans barn och vår son inte bara plockar åt sig om min sambo dör innan mig. För det hem som vi har nu har vi byggt upp tillsammans. Sedan finns det självklara saker som ska gå direkt till barnen och pengarna på sambons konto har jag inte rätt till.
    Arvslott, laglott, jag fattar att det är olika saker men poängen är att man inte kan göra sina barn arvslösa.

    Ja de levde ihop, annars kallas det inte sambo? Hon har rätt till SIN del ja, inte hela bohaget, och om hon vill behålla allt så ska hon så klart ersätta det värdet i rena pengar annars. Dessutom betalar hon sina hushållsräkningar med HANS pengar. Har du något råd om hur man ska få tillbaka de pengarna utan polisanmälan så berätta gärna. Vi har fortfarande inte haft arvsskifte så kontot är tyvärr inte avslutat. Det gemensamma huslånet som hon dyrt och heligt lovade att hon skulle ta på sig dras också fortfarande från HANS konto.
  • Anonym (S)
    sextiotalist skrev 2021-08-11 10:23:26 följande:
    Sambos ärver inte varandra.
    Och jo, med ett testamente så kan en sambo ärva en del också.
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-11 10:53:26 följande:

    Japp, det lär säkert inte bli kul efteråt och därför vill jag prata med min förälder utan att hen blir sur och arg. Vet inte om jag ska säga att jag hade tankar kring det han sagt, och att jag skulle kolla om de gift sig i smyg eller liknande. Hmmm eller att jag bara googlade förälderns adress och såg att någon just skrivit sig där.

    De har varit särbos i alla år, men den ena har sovit och varit i lägenheten (och haft en egen lägenhet den varit skriven i, i alla år med sina vuxna barn) men det är min förälder som stått på kontraktet och varit den enda som på pappret bott och haft adress på lägenheten.

    För några dagar sedan skrev den ?nyblivna sambon? sig i min förälders lägenhet.

    Eftersom min förälder sa att det finns ett testamente som hen vill vi ska respektera o hen gjort rättvist tycker hen, så handlar det gissningsvis om mer än bara att överta bostaden. Det var mer som en heads up. Annars hade hen inte behövt nämna något specifikt utan allt tillfaller hens barn.

    Därför är jag orolig att alla prylar i lägenheten som är min förälders, ska ingå i bostaden och tillfalla sambon först. Att sambon får välja osv och bestämma över de efterlevande barnen och de närmaste släktingar till den döende. (Mor/Farföräldrar, syskon)


    Du kan ringa Skv och kontrollera deras status, gift eller ogift. Du får vara anonym, din pappa kommer aldrig veta att du frågat. Det är offentliga uppgifter.

    Om sambon inte bor hos din pappa kan du tipsa Skv om att hen är folkbokförd på fel adress, det får man faktiskt inte enligt deras regler. Man ska vara folkbokförd där man har sin "dygnsvila" eller vad de brukar kalla det.

    Det som aldrig kan ingå i gemensamt bohag är personliga ägodelar och personligen skulle jag rekommendera dig att gå hem till din pappa snarast och i smyg fotografera hur det ser ut där NU, så är det lätt att bevisa vad som inköpts sedan de flyttade ihop eller inte. Förutom som jag sa, sambon måste kunna bevisa med kvitton att det är köpt efter att de flyttat ihop, t ex om din pappa köpte en ny soffa förra månaden så ska inte den ingå.

    Om man inte är överens om vem som ska få vad av det gemensamma måste man antagligen blanda in advokat eller liknande.

    Känns väldigt skumt att de blir sambo så här ur tomma intet, utan att ens berätta.
Svar på tråden Sambo, barn och dödsfall?