• Anonym (Nybör­jaren)
    Wed 11 Aug 2021 06:40
    744 visningar
    13 svar
    13
    744

    Hur borsta med eltandborste?

    Jag investerade en eltandborste. Men känns som att tandköttet är lite känsligt! Har trycksensor

    Tänker på hur man ska borsta? Om det är dåligt om man vinklar för mycket på tandköttet? Borstar en tand i taget i alla fall!

  • Svar på tråden Hur borsta med eltandborste?
  • Wed 11 Aug 2021 14:54
    #1

    Tandköttet reagerar i början, kör på en minut nere och en minut uppe, vinkla mot tandköttet. Du kan även "massera" tandköttet med att köra med ett lätt tryck med tandborsten där.

  • Anonym (Nybör­jaren) Trådstartaren
    Wed 11 Aug 2021 14:56
    #2

    Tack för svar. Så om man kör på tandköttet för mycket med mjukaste borsten och nivån så skadas inte tandköttet?

  • Anonym (N)
    Wed 11 Aug 2021 14:56
    #3

    Gör på samma sätt som med vanlig borste. Fast du nu inte behöver göra rörelserna själv. Dra den bara sakta och försiktigt längst tänderna

  • Wed 11 Aug 2021 15:22
    #4

    Min tandhygienist säger alltid att borsten även SKA borsta på tandköttet. Antagligen har du inflammation i tandköttet för att du inte bordtat tillräckligt noggrant och inte använt tandtråd ända in till tandköttet dagligen. Besök gärna en tandhygienist för att få tips och råd kring hur du sköter dina tänder o tandkött på bästa sätt, har gjort stor skillnad för mig.


    2007 & 2013
  • Anonym (Nybör­jaren) Trådstartaren
    Wed 11 Aug 2021 15:29
    #5
    greeneyes skrev 2021-08-11 15:22:48 följande:

    Min tandhygienist säger alltid att borsten även SKA borsta på tandköttet. Antagligen har du inflammation i tandköttet för att du inte bordtat tillräckligt noggrant och inte använt tandtråd ända in till tandköttet dagligen. Besök gärna en tandhygienist för att få tips och råd kring hur du sköter dina tänder o tandkött på bästa sätt, har gjort stor skillnad för mig.


    Har ingen inflammation. Var nyligen hos tandläkaren men glömde att fråga angående eltandborste. Har alltud tandsten under framtänderna där nere varje år!
  • Anonym (Nybör­jaren) Trådstartaren
    Wed 11 Aug 2021 18:15
    #6
    greeneyes skrev 2021-08-11 15:22:48 följande:

    Min tandhygienist säger alltid att borsten även SKA borsta på tandköttet. Antagligen har du inflammation i tandköttet för att du inte bordtat tillräckligt noggrant och inte använt tandtråd ända in till tandköttet dagligen. Besök gärna en tandhygienist för att få tips och råd kring hur du sköter dina tänder o tandkött på bästa sätt, har gjort stor skillnad för mig.


    Kör du med eltandborste?
  • Anonym (Oral b)
    Wed 11 Aug 2021 18:37
    #7

    Ha rätt refill på , kör en sensitive om du inte gör det

    Tar ett tag att vänja sig , även tandköttet

  • Anonym (Inte gnugga­)
    Wed 11 Aug 2021 18:44
    #8

    Du lägger tandborsten mot tand/tandkött och är kvar på samma ställer 4 sekunder, flyttar den några mm och är kvar där 4 sekunder osv tills alla tänder är borstade. Du ska alltså inte "gnugga" med elektrisk tandborste utan vara still med ett lätt tryck.

  • Anonym (H)
    Wed 11 Aug 2021 18:51
    #9

    Borsta så att tandköttskanten kommer med. Håll still m lätt tryck och låt borsten göra jobbet. Varje yta ska ha sina sekunder. Tänk 2x2x2 - borsta med 2 cm tandkräm i 2 minuter, 2 ggr om dagen. Mellanrumsrengöring är minst lika viktig som tandborstning (tandtråd och/eller tandsticka)

  • Anonym (Nybör­jaren) Trådstartaren
    Wed 11 Aug 2021 20:35
    #10

    Okej, då förstår jag. Och om jag vinklar för mycket så skadas inte tandköttet om den står stilla på samma tand

  • Anonym (A1)
    Wed 11 Aug 2021 21:27
    #11
    Anonym (Nybörjaren) skrev 2021-08-11 20:35:32 följande:

    Okej, då förstår jag. Och om jag vinklar för mycket så skadas inte tandköttet om den står stilla på samma tand


    Läste någonstans att man kan fasa in elborsten så att man inte använder den varje gång i början, just för att det kan bli lite hårdare tryck på tandköttet. 
  • Thu 12 Aug 2021 15:17
    #12
    Anonym (Nybörjaren) skrev 2021-08-11 18:15:18 följande:

    Kör du med eltandborste?


    Japp!
    2007 & 2013
  • Anonym (Nybör­jaren) Trådstartaren
    Thu 12 Aug 2021 16:18
    #13

    Okej, för man måste ju ha borsten på tandköttet. Annars missas kanten av tandköttet som är superviktig!

    Då kan jag borsta lite på samtidigt som tanden

Svar på tråden Hur borsta med eltandborste?