• Anonym (Alkoholfri)

Olämpligt med alkoholfria alternativ till barn?

Låter ni era barn dricka alkoholfria drycker, av typen alkoholfri champagne, eller alkoholfri cider etc.? Jag fick till mig att det var olämpligt att barn i förskoleåldern dricker det. Det handlar alltså om helst alkoholfria produkter och personen som tyckte att det var olämpligt låter utan problem sina barn dricka både läsk, saft och juice.

Vi låter våra barn dricka det i de fall vi själva dricker eller bjuder alkoholfria alternativ. Liksom annan dryck som inte är vatten eller mjölk, får de ett glas innan de får vatten istället.

Är det olämpligt tycker ni?

• Svar på tråden Olämpligt med alkoholfria alternativ till barn?
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Alkoholfri) skrev 2021-08-11 12:56:40 följande:

Låter ni era barn dricka alkoholfria drycker, av typen alkoholfri champagne, eller alkoholfri cider etc.? Jag fick till mig att det var olämpligt att barn i förskoleåldern dricker det. Det handlar alltså om helst alkoholfria produkter och personen som tyckte att det var olämpligt låter utan problem sina barn dricka både läsk, saft och juice.

Vi låter våra barn dricka det i de fall vi själva dricker eller bjuder alkoholfria alternativ. Liksom annan dryck som inte är vatten eller mjölk, får de ett glas innan de får vatten istället.

Nej, det tycker jag inte.
    Däremot tror jag aldrig att vi hade den typen av bjudningar när våra barn var i den ålder och som de var med på. 
    Dessutom var inte alkoholfritt så vanligt då (på 90-talet) som det är idag, så de som inte ville dricka alkohol oftast drack typ lättöl eller vanlig cider. 

Men jag tycker inte det är olämpligt ur berusningssynpunkt.
  • Mrs Moneybags

Jag tycker inte att det låter olämpligt? Det är ju alkoholfritt och innehåller säkert mindre socker än läsk. 

Det är väl någon som tänker att barn inte ska vänja sig vid smaken av vin, som om själva smaken var giftig. 

• Tow2Mater

Jag anser det olämpligt, eftersom det normaliserar den dryck den alkoholhaltiga kopian representerar för barnet. Men alkoholfri cider är mer acceptabelt än alkoholfri öl, kanske för att det ändå oftast tar ett antal öl för att börja gilla den. Det är därför onödigt att introducera tidigt för barn.

• Robert 558

När de var små tyckte de om att beställa in alkoholfria paraplydrinkar om vi var ute och åt. Hade de haft någon talang för att utveckla alkoholberoende så hade det varken gjort till eller ifrån. De tyckte det var skitkul för övrigt. 

• Tow2Mater
    Mrs Moneybags skrev 2021-08-11 13:03:45 följande:

Jag tycker inte att det låter olämpligt? Det är ju alkoholfritt och innehåller säkert mindre socker än läsk. 

Det är väl någon som tänker att barn inte ska vänja sig vid smaken av vin, som om själva smaken var giftig. 

Ar man van vid smaken och har lärt sig tycka om den, kommer det gå snabbt och lätt att gå över till alkoholhaltig variant som tonåring. Lika bra att göra det så lätt som möjligt?
  • Anonym (Kalla)
    Tow2Mater skrev 2021-08-11 13:09:45 följande:

Jag anser det olämpligt, eftersom det normaliserar den dryck den alkoholhaltiga kopian representerar för barnet. Men alkoholfri cider är mer acceptabelt än alkoholfri öl, kanske för att det ändå oftast tar ett antal öl för att börja gilla den. Det är därför onödigt att introducera tidigt för barn.

Ja, anser man att alkohol är onormalt då dricker väl inte heller de vuxna det, så då blir det en icke-fråga kan jag tycka. 
  • Mrs Moneybags
    Tow2Mater skrev 2021-08-11 13:12:59 följande:
    Ar man van vid smaken och har lärt sig tycka om den, kommer det gå snabbt och lätt att gå över till alkoholhaltig variant som tonåring. Lika bra att göra det så lätt som möjligt?
    Alkoholkonsumtionen bland våra ungdomar går ner (till fördel för gräs) men jag ser inget fel att dricka alkoholhaltiga drycker när man är över 18. 

Där tycker vi kanske olika. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Kalla) skrev 2021-08-11 13:14:06 följande:
    Ja, anser man att alkohol är onormalt då dricker väl inte heller de vuxna det, så då blir det en icke-fråga kan jag tycka. 
    Onormalt for barn/tonåringar fattar du väl, det har en åldersgräns.
  • Anonym (Kalla)
    Tow2Mater skrev 2021-08-11 13:24:24 följande:
    Onormalt for barn/tonåringar fattar du väl, det har en åldersgräns.
    Fast nu pratar vi ju inte om alkohol...Så vitt jag vet ingen finns gräns för alkoholfritt. Det är bara du som jämför med alkohol, alla andra verkar förstå att det är två olika saker. 
  • Anonym (Alkoholfri)

Just alkoholfri öl har de inte druckit, eftersom vi själva inte dricker det. De andra dryckerna smakar inte som de alkoholhaltiga varianterna, men smakar heller inte lika sött som läsk och saft. Det uppskattar våra barn.
    Robert 558 skrev 2021-08-11 13:10:13 följande:

När de var små tyckte de om att beställa in alkoholfria paraplydrinkar om vi var ute och åt. Hade de haft någon talang för att utveckla alkoholberoende så hade det varken gjort till eller ifrån. De tyckte det var skitkul för övrigt. 

Vi blandar också drinkar i finglas till barnen. Väldigt uppskattat!

• Tow2Mater
    Anonym (Kalla) skrev 2021-08-11 13:28:35 följande:
    Fast nu pratar vi ju inte om alkohol...Så vitt jag vet ingen finns gräns för alkoholfritt. Det är bara du som jämför med alkohol, alla andra verkar förstå att det är två olika saker. 
    Men klart det är jag som jämför, jag svarar på TS fråga "Är det olämpligt tycker ni?" Jag kan bara svara för vad JAG anser, så jag tolkar ordet "ni" i TS som att jag får svara för mig, så får du och andra svara för er.
  • Anonym (nä)

Nä, jag tycker att barnen ska lära sig att dricka alkohol på en gång. Fram med snapsen bara!

Eller, på riktigt, mina barn får dricka nästan vad de vill och alla möjliga olika drycker, juice, saft, vatten, läsk, med mera med mera. 
  • Anonym (nä)

Vad är problemet med det då? De flesta barn kommer ju att som vuxna dricka alkohol och då förhoppningsvis kunna ha en normal relation till alkohol. Vad är för tidigt då tycker du? 
    Tow2Mater skrev 2021-08-11 13:12:59 följande:
    De flesta gillar nog inte smaken av vin eller öl ändå när de är små/unga barn. Om barn får alkoholfria alternativ så är det väl oftast cider, nån lyxigare variant av champagne eller en färgglad drink som ska likna de vuxnas. Kan inte se att sådan dryck, som smakar mest som saft eller läsk men känns lyxigare eller festligare, skulle öka barnets benägenhet att börja dricka alkohol i tonåren.

Tror knappast att det är smaken som driver tonåringar att dricka heller, snarare fyllan och de positiva känslor och det ökade självförtroende som berusning för med sig. 
  • Anonym (Ja)

Jag anser att man kan ge barn drycker som innehåller 0,0 % men det är inte alltid så med "alkoholfria" alternativ. Sedan känns det faktiskt olämpligt att ge barn sånt som associeras med alkohol.
  • Anonym (Juliet)

Om det handlar om barn i förskoleålder tycker jag absolut att det känns olämpligt. En 15-åring kan väl absolut få ett glas alkoholfri champagne/prosecco på nåt finare tillfälle, men en 4-5-åring? Vad är poängen med det? För min del låter det bara konstigt och som om man verkligen vill drilla in i barnet från en sån väldigt ung ålder att alkohol är normen.

• Anonym (Såkandetbli)

Jag köpte alkoholfri glögg till (en Luciafest hemma)min då 16 årige son som tyckte det var vedervärdigt. Idag över 30 men dricker inte glögg än idag.

• Anonym (83a)
    Anonym (Kalla) skrev 2021-08-11 13:03:09 följande:
    Nej, det tycker jag inte.
    Däremot tror jag aldrig att vi hade den typen av bjudningar när våra barn var i den ålder och som de var med på. 
    Dessutom var inte alkoholfritt så vanligt då (på 90-talet) som det är idag, så de som inte ville dricka alkohol oftast drack typ lättöl eller vanlig cider. 

Men jag tycker inte det är olämpligt ur berusningssynpunkt.
    Jag minns tydligt att det serverades både Pommac och Champis under 80 och 90-talet.
    Även Kiviks päroncider på glasflaska fick man väl om det skulle se lite finare ut men inte vara alkohol.
Svar på tråden Olämpligt med alkoholfria alternativ till barn?