• BAAM

    Män som tjänar mer än kvinnor

    Hej
    jag skulle vilja få kunskap om var någonstans samhället där män tjänar mer än kvinnor? 

    Detta är ju något som man har läst i media ett antal gånger, men aldrig har förstått var?

  • Svar på tråden Män som tjänar mer än kvinnor
  • Anonym (June)

    Det är väl så att yrken som generellt ses som mansdominerade yrken, typ industrin, har högre löner än kvinnodominerade yrken som vård etc.

  • BAAM
    Anonym (June) skrev 2021-08-11 13:43:35 följande:

    Det är väl så att yrken som generellt ses som mansdominerade yrken, typ industrin, har högre löner än kvinnodominerade yrken som vård etc.


    jaha men då förstår jag, men var har det med män att göra? man bestämmer väl själv som kvinna var man vill jobba? 
  • sextiotalist
    BAAM skrev 2021-08-11 13:29:22 följande:

    Hej
    jag skulle vilja få kunskap om var någonstans samhället där män tjänar mer än kvinnor? 

    Detta är ju något som man har läst i media ett antal gånger, men aldrig har förstått var?


    Jag är med i Sveriges Ingenjörer och där finns det statistik som påvisar att kvinnor generellt går in med lägre ingångslöner och generellt har en lägre löneutveckling, oavsett om kvinnan har varit föräldraledig eller ej.
    De tar in statistik varje år och har följt upp detta under många år
  • Anonym (Maja)

    Enklast tror jag är om du googlar på rtt specifikt yrke och "lön män kvinnor". Då bör du kunna få upp statistik för specifika yrken.

  • BAAM
    sextiotalist skrev 2021-08-11 13:56:10 följande:
    Jag är med i Sveriges Ingenjörer och där finns det statistik som påvisar att kvinnor generellt går in med lägre ingångslöner och generellt har en lägre löneutveckling, oavsett om kvinnan har varit föräldraledig eller ej.
    De tar in statistik varje år och har följt upp detta under många år
    ok, det där är fan inte ok
  • BAAM

    har inte facket misslyckats då? det är väl ändå dom som diskutera löner? är det inte facket fel?

  • sextiotalist
    BAAM skrev 2021-08-11 14:10:12 följande:

    har inte facket misslyckats då? det är väl ändå dom som diskutera löner? är det inte facket fel?


    Inom de branscher som Sveriges Ingenjörer har sina medlemmar är det individuell lönesesättning som gäller. Facket lägger sig ytterst sällan i löner på individnivå, men kan absolut lyfta frågan, både övergripande och lokal nivå, vilket även görs.
  • BAAM
    sextiotalist skrev 2021-08-11 14:15:55 följande:
    Inom de branscher som Sveriges Ingenjörer har sina medlemmar är det individuell lönesesättning som gäller. Facket lägger sig ytterst sällan i löner på individnivå, men kan absolut lyfta frågan, både övergripande och lokal nivå, vilket även görs.
    så du säger till mig att de löner som sätts på individnivå. det är också dom som skiljer sig mellan män och kvinnor?
  • sextiotalist
    BAAM skrev 2021-08-11 14:33:46 följande:
    så du säger till mig att de löner som sätts på individnivå. det är också dom som skiljer sig mellan män och kvinnor?
    Alla löner inom dessa branscher är på individnivå (inom tjänstemannasektorn) med några få undantag
  • BAAM
    sextiotalist skrev 2021-08-11 14:35:54 följande:
    Alla löner inom dessa branscher är på individnivå (inom tjänstemannasektorn) med några få undantag
    är det inte ansvarig chef som ska få kritik då? eller är det så att kvinnor är sämre på att företräda dig själv på individnivå?
Svar på tråden Män som tjänar mer än kvinnor