• Anonym (Mamma)

Hur jobbigt är det att vara 204 cm lång som kille?

Gjordes en uträkning i nåt program där man egentligen matar in mammans och pappans längd och sen även skelettålder om jag minns rätt och min son skulle då landa på 204 cm i slutlängd. Vi vet inte skelettåldern på riktigt så vi drog till med att hans skelettålder är vad den borde vara.

Nån här som känner någon med liknande längd och hört hur dom upplever tillvaron?

• Svar på tråden Hur jobbigt är det att vara 204 cm lång som kille?
  • Anonym (Snyggt om man är muskulös)

Det är väldigt snyggt om en man är så lång och samtidigt muskulös. Väldigt snyggt. Inte lång och smal. Tex. Hafthor Bjornsen (Mountain i game of thrones) eller Martyn Ford (b-filmskådis) är väldigt snygga och i den längden. Bildgoogla dem så får du se riktiga hetingar!!

• Anonym (206)

Jag känner två personer som är 206. Den ena verkar kanske ha lite ont i ryggen, han brukar stå lutad mot väggen när han pratar med en. Det blir väl jobbigt att titta ner hela tiden. Den andra är en atletisk man, fd basketspelare. Han verkar må lika bra i ryggen och övriga kroppen som alla andra - om inte bättre. 

Det kanske är viktigt att upprätthålla fysisk träning om man är väldigt lång så att man inte får ryggbesvär. Annars handlar det väl mest om att få plats i säten, bilar, stolar mm. Till andras stora munterhet. 

• Anonym (Ni?)

Hur långa är ni föräldrar då?

• Anonym (M)

För det första finns det ju ett spann där barnet kan hamna baserat på föräldralängd, det finns ingen exakt uträkning. För det andra måste ju minst en av er föräldrar vara exceptionellt långa för att ni ska ha fått detta resultat?

• Anonym (X)

Vad är det för program, och hur långa är ni?

Jag har en vän som är 201 cm. Visst är han lång, men inte så det ser konstigt ut, och han är sportig, vilket jag tror hjälper mot fysiska besvär. (Han är i 50-årsåldern nu.)

• Anonym (Mamma)
    Drottningen1970 skrev 2021-08-11 16:56:10 följande:

Ni är alltså båda föräldrar närmare 2 meter?

Annars har du nog räknat fel.

Jag är 181, maken 191. Programmet var ett som en läkarbekant har tillgång till.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (206) skrev 2021-08-11 16:23:08 följande:

Jag känner två personer som är 206. Den ena verkar kanske ha lite ont i ryggen, han brukar stå lutad mot väggen när han pratar med en. Det blir väl jobbigt att titta ner hela tiden. Den andra är en atletisk man, fd basketspelare. Han verkar må lika bra i ryggen och övriga kroppen som alla andra - om inte bättre. 

Det kanske är viktigt att upprätthålla fysisk träning om man är väldigt lång så att man inte får ryggbesvär. Annars handlar det väl mest om att få plats i säten, bilar, stolar mm. Till andras stora munterhet. 

Sitter extralängden i benen hos dina bekanta? För min son har normal överkropp, något kortare än jag själv där, men extremt långa ben (kör 38 tum i längd i byxor). Tänker mig att sånt också kan spela in i ev problem.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-08-11 18:43:55 följande:

Det låter ändå märkligt. Jag har för mig att vården har en modell där ett barns längd normalt kan avvika max +/- 0,5 SD från föräldrarnas placering på normalfördelningskurvan. Man ritar liksom upp ett spann mellan -0,5 SD för den kortaste föräldern och +0,5 SD för den längsta där barnen förväntas hamna. En avvikelse från detta föranleder utredning. Det skulle innebära att han typ skulle kunna avvika några cm uppåt från 191. 181 är visserligen långt för en kvinna men motsvarar ju inte i närheten av 2 meter hos en man. Väl? Hur längden förhåller sig på normalfördelningskurvan för kvinnor vet jag inte riktigt men det låter rimligt att det är ungefär som när en man är 191? Eller kanske 195 till och med? I vilket fall låter det inte som att han skulle kunna landa SÅ högt. Hur ligger han på kurvan som det är nu?
  • caveat emptor

Min man är två meter lång och har 49 i skostorlek. Det är många, många hinder i vardagen som man själv inte tänker på. Han får spisfläkten och skåpen över diskbänken i ansiktet när han lagar mat. Han sover med fötterna utanför sängen. Det är svårt och dyrt att hitta bra skor i den storleken (finns inte i vanliga affärer), han slår i huvudet mest hela tiden, han får inte plats i bilar (framför allt inte som förare), han måste boka plats på flyget med extra benutrymme... Listan kan göras oändligt mycket längre. Just det, oerhört mycket växtvärk som barn, han var 160 cm strax innan han fyllde åtta.

Vi har två söner som vid sex års ålder och åtta månader redan är mycket längre än genomsnittet. Framför allt bebisen är mycket större än de flesta andra bebisar i hans ålder. Min förhoppning är att min ringa längd på 162 cm kommer spela in men det verkar inte så.

Att vara två meter eller längre är ingen dans på rosor.

• Anonym (Beror på)

Att vara längre än 2 meter innebär ofta att man "sticker" ut från en standard säng på 2 meter, att folk noterar att man är lång, samt att man har problem att hitta kläder och möbler som passar.

Samtidigt är ju långa killar något många gillar.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2021-08-11 21:30:07 följande:

Det låter ändå märkligt. Jag har för mig att vården har en modell där ett barns längd normalt kan avvika max +/- 0,5 SD från föräldrarnas placering på normalfördelningskurvan. Man ritar liksom upp ett spann mellan -0,5 SD för den kortaste föräldern och +0,5 SD för den längsta där barnen förväntas hamna. En avvikelse från detta föranleder utredning. Det skulle innebära att han typ skulle kunna avvika några cm uppåt från 191. 181 är visserligen långt för en kvinna men motsvarar ju inte i närheten av 2 meter hos en man. Väl? Hur längden förhåller sig på normalfördelningskurvan för kvinnor vet jag inte riktigt men det låter rimligt att det är ungefär som när en man är 191? Eller kanske 195 till och med? I vilket fall låter det inte som att han skulle kunna landa SÅ högt. Hur ligger han på kurvan som det är nu?

Han är väl 3/4 kurvor över normalkurvan med sina 193 cm och 14 år.
  • Drottningen1970
    Anonym (Mamma) skrev 2021-08-11 18:43:55 följande:

Jag får barnets längd till 191 cm
  • Anonym (HormonElla)

Hade två män på nästan 2 m på förra jobbet, båda i 40-årsåldern. Den ena hade problem med sina leder allmänt och den andra hade gikt/"portvinstå" i skov, det är tydligen rätt vanligt för de som är väldigt långa. 

En tjej i min klass på gymnasiet fick bromshormon för annars hade hon blivit 1.94 och det ville hon inte. Så hon stannade på 1.86 tror jag att det var. Stackarn gick alltid med dålig hållning för att hon försökte göra sig mindre- det hjälpte inte. 

Jag tycker det är stiligt med långa kvinnor som verkligen ser ut som de äger världen.

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-08-11 22:13:27 följande:

Han är väl 3/4 kurvor över normalkurvan med sina 193 cm och 14 år.

Oj! Jag tar tillbaka min lekmannabedömning, det låter sannolikt att han passerar två meter. Jag har ingen erfarenhet av så långa personer men hoppas andra kommer med kloka reflektioner!
  • Anonym (??)
    Drottningen1970 skrev 2021-08-11 22:22:18 följande:
    Jag får barnets längd till 191 cm
    Konstigt, han är ju redan 1,93...
  • Drottningen1970
    Anonym (??) skrev 2021-08-11 22:32:45 följande:

Konstigt, han är ju redan 1,93...

Enligt den modell jag beräknat med. Men det finns ju alltid individuella skillnader såklart. Uppenbarligen blir din son längre.
  • Ebo88
    Anonym (Mamma) skrev 2021-08-11 15:51:54 följande:

Gjordes en uträkning i nåt program där man egentligen matar in mammans och pappans längd och sen även skelettålder om jag minns rätt och min son skulle då landa på 204 cm i slutlängd. Vi vet inte skelettåldern på riktigt så vi drog till med att hans skelettålder är vad den borde vara.

Nån här som känner någon med liknande längd och hört hur dom upplever tillvaron?

Min lillebror är 202cm och har aldrig haft problem med det. Eller ja, han har väl lite svårt att hitta kläder som sitter som en smäck, han kan inte gå till vilken affär som helst. Men bland annat Dressman, Brothers etc. Skor brukar han beställa från Zalando då dom har stora storlekar. Kläder kan också slinka ner då dom har stort utbud på storlekar.

Sen är det väl lite trångt för han i vissa bilar, han får ducka vid låga hus men överlag så inga fysiska problem eller så. Han är nöjd som han är. Snygg och ståtlig :)

Jag är 1.83cm och har heller aldrig haft nå problem. Bortsett från byxlängder? sen har jag skolios men det har inget med min längd att göra.
  • Anonym (Pelle)

Han kommer att få det lätt med tjejerna i alla fall. På plus sidan.

Vilken borde överväga eventuella nackdelar.

Svar på tråden Hur jobbigt är det att vara 204 cm lång som kille?