• Wed 11 Aug 2021 16:23
    1126 visningar
    3 svar
    3
    1126

    Separera under graviditet

    Hej forumet! Hoppas finna fler som är eller har varit i min situation.

    Jag är tidigt gravid med femte barnet. Vecka 7. Har sedan tidigare tre på jorden och ett i himlen. De på jorden är 10, 8 och 3 år gamla. Barnens pappa och jag ligger i separation och femman har blivit till mitt i separationen. Känner att det här min sista chans till barn (fyller dessutom 35 i år ) och därför kommer jag att behålla trots den allt annat än idealiska situationen. Blivande ex-maken är inte jättenöjd med mitt val om man säger så.

    Jag kommer att bo kvar i huset och har fått ok från banken att ta över lånen. Det är en surrealistisk situation alltsammans. Jag är så lycklig över det kommande barnet och sörjer samtidigt min kärnfamilj. Finns det fler här inne som separerat under en graviditet?

  • Svar på tråden Separera under graviditet
  • Anonym (K)
    Wed 11 Aug 2021 17:50
    #1

    Äh vad spelar det för roll att du behåller, ni har väl ändå gemensamma barn sedan tidigare.

    Skönt att det ordnar sig med huset för dig!

  • Anonym (zypo)
    Thu 12 Aug 2021 20:31
    #2

    Pausa separationen, gå i parterapi. Förstör inte dina barns uppväxt lättvindigt, utan överlägg noggrant. 

  • Thu 12 Aug 2021 21:40
    #3

    Är kanske inte i exakt samma situation men nästan. Har barn med mitt ex och vi är separerade sedan 1 år tillbaka men har hela tiden haft någon form av kontakt under tiden och samarbetet har fungerat väldigt bra. Därför blev vi nog förvirrade och försökte som par igen sedan årsskiftet fram till i maj. Det hela kulminerade i en väldigt oväntad och oplanerad graviditet?jag valde att behålla (initialt) mot hans vilja på grund av flera anledningar. Fick hjälp att sortera mina tankar och känslor via en fantastiskt sida som hette typ oplaneratgravid.

    Vi valde hursomhelst att avsluta relationen där och då. Jag är alltså gravid och separerad men känner att jag har alla förutsättningar att ta hand om det här barnet och pappan har också accepterat läget och kommer vara lika delaktig i det här barnet som i vårt befintliga (dvs 50/50). Det har varit kämpigt såklart men mår bra i mitt beslut och tror att vi kommer kunna fortsätta vara bra föräldrar till båda våra barn genom gott samarbete.

    Hur går dina tankar och känslor? Det låter som att du ordnat det ganska bra för dig med huset osv. och med din erfarenhet från flera barn sedan tidigare kommer det säkert gå galant! Kämpa på!

Svar på tråden Separera under graviditet