• Sessan00

    Kanin kissar i soffan

    Hej. Min kanin tycker tydligen det är väldigt trevligt att kissa i soffan samt på mina kläder. Kan detta bero på att hon känner doften av mig och vill också vara en del av familjen/doften? Hon kissar bara där jag sitter i soffan (har en plats jag alltid sitter på). Hon kissar annars på sin toa som hon har i sin bur, ställde precis en utanför hennes bur så hon förstår att hon ska kissa där. Hon är ganska ung, kan det vara någon trotsålder? Kom gärna med tips och ideer. Jag kan inte ställa något för soffan och har en 1a (lägenhet) så kan inte direkt ha henne i ett rum så hon inte kommer åt soffan.

  • Svar på tråden Kanin kissar i soffan
  • Ellie

    Vår kanin kissade gärna i sängar, och på mjuka filtar. Det försvann helt när hon kastrerades vid 6 månaders ålder.
    De har en tendens att kissa där de kissat förut, och nu har hon märkt ut soffan som bra ställe. Svårt att tvätta en soffa för att få bort all lukt, men det finns ju vissa sprayer som kanske kan fungera?
    Jag tänker att du kanske kan lägga en gammal handduk, filt eller liknande i soffan som hon kissar på, och sedan lägga den i en låda nedanför soffan så kan hon ha den som toalett istället. Den kan ju tvättas.

    Ett sista alternativ är väl att spärra av soffan med tex kompostgaller, men inte så praktiskt :)

Svar på tråden Kanin kissar i soffan