• Tiffany

    Sköldkörtel värden, Hjälp

    Jag är gravid med mitt första barn och mår nu väldigt dåligt. Jag är nu i v7 och har flera missfall och MA bakom mig. Jag har nojjat över mitt sköldkörtel värde som ibland hoppar upp o ner o kollade nyligen i veckan via werlabs. Dessa är värdena jag fick

    S-TSH (Dxl) - 3.0 (referens 0,4-4)

    S-T4 fritt (dxl) - 11 (referens 9-19)

    S-T3 fritt (dxl) - 4.4 (referens 2.4-6)

    Jag ser ju att dem alla är inom referens men jag har hört o läst att man som gravid helst ska ligga under 2.5 på s-tsh och är jätterädd för dålig utveckling hos fostret, missfall osv.

    Behöver jag vara orolig? Är det någon här som vet nåt om dessa värden och graviditet i v7.

    Ska ringa läkaren imorgon på min hc o fråga också eller barnmorskan, är bara så orolig :(

  • Svar på tråden Sköldkörtel värden, Hjälp
  • Anonym (Lillis)

    När du är hos barnmorskan första gången så tar hen blodprov på dig för att kolla just järnvärde och sköldkörteln. Så de kommer ha stenkoll åt dig, oroa dig inte :)

  • Tiffany

    tack, jag fick en sen inskrivning, ska först dit i slutet av augusti och sen kommer det ta ytterliggare en tid innan jag får tid för blodprover antar jag, är lite orolig att värderna är akut och måste åtgärdas typ nu men tack :D jag ska ringa bm imorgon också o se vad dem tycker. 

  • Anonym (J)

    Jag har läst mycket om det eftersom jag fick reda på i vecka 11+ nån dag (efter inskrivningen) att jag hade TSH 4,5 (alltså över referensvärdet) och började med 50mg Levaxin.

    Har 2 barn sen innan och har fått ett missfall innan barnen i vecka 9 och ett i vecka 5-6 nu i vintras.

    Efter första missfallet kollade jag faktiskt eftersom några i min släkt har problem med sköldkörteln men då var det helt normalt.

    Med största sannolikhet beror det på graviditeten att jag ligger lite dåligt nu enligt BM och läkare, och jag hade inte svårt att bli gravid så antagligen var värdena ok innan.

    Nu är jag iallafall i vecka 13+5 och allt har sett bra ut hittills , gjorde KUB förra veckan. Alla som jag har frågat (läkare , BM och även en släkting som är gynekolog) säger att det inte är nån fara och att det absolut inte borde ha skadat när det har varit så lätt förhöjt, så ditt värde borde absolut inte vara nån fara :) Har också läst det där med 2,5 nånstans men de jag har frågat har bara sagt att det helst ska ligga under ca 4.

  • Tiffany

    tack så mycket för svar, det lugnade mig =) 


    Äter du fortfarande levaxin nu i graviditeten? 


    Jag blev så orolig när jag läste nånstans att det centrala nervsystemet på fostret kan påverkas negativt om jag har hypotyreos t ex , obehandlad under graviditet.men då kanske det inte är nån fara. ringer BM imorgon o hör vad dem säger om detta. TACK snälla 

  • Anonym (Lillis)
    Tiffany skrev 2021-08-12 00:25:43 följande:

    tack, jag fick en sen inskrivning, ska först dit i slutet av augusti och sen kommer det ta ytterliggare en tid innan jag får tid för blodprover antar jag, är lite orolig att värderna är akut och måste åtgärdas typ nu men tack :D jag ska ringa bm imorgon också o se vad dem tycker. 


    Jag fick ta första gången jag var där i vecka 5!
  • Tiffany

    Ok jag ringde mottagningen och dem hade gränsvärde på 3.7 så nu känns det lugnare. O sen tar dem de tester på mig efter inskrivningen

Svar på tråden Sköldkörtel värden, Hjälp