Återbetalning av bostadsbidrag
Skulle behöva lite hjälp/råd. Jag vet att jag borde ringa försäkringskassan om dessa frågor, men vill ha lite koll först innan jag gör det.
Jag och mitt ex har tillsammans en skuld till fk på bostadsbidrag. Själva summan är inte så hög, räntorna är desto högre. Att vi har denna skuld är mest hans fel, då han inte ändrade en inkomst fast jag sa till honom. Bidraget kom in på hans konto och han ljög för mig. Detta spelar väl inte så stor roll egentligen.
Jag har ensam betalat av på skulden i ett par år nu. Äntligen fick jag honom att göra en egen avbetalningsplan. Nu till problemet och första frågan:
Han valde att ta på räkning (jag har på avdrag). Jag har nu fått veta att han inte betalat denna räkning.
Frågan är då: om han inte betalar sina räkningar, är det då risk att de går till inkasso och summan läggs på vår gemensamma skuld? Isåfall kommer ju skulden öka varje gång han inte betalar, vilket blir att jag får betala ännu mer i slutändan.
Nästa fråga är lite mer i förbifarten: jag har möjlighet att betala av hela skulden idag dock inte alla räntor. Är det någon som lyckats göra ett avtal med fk att skriva av hela eller en del av räntorna, mot att hela skulden betalas av i en klumpsumma?