• Anonym (Plånboken)

Återbetalning av bostadsbidrag

Skulle behöva lite hjälp/råd. Jag vet att jag borde ringa försäkringskassan om dessa frågor, men vill ha lite koll först innan jag gör det.

Jag och mitt ex har tillsammans en skuld till fk på bostadsbidrag. Själva summan är inte så hög, räntorna är desto högre. Att vi har denna skuld är mest hans fel, då han inte ändrade en inkomst fast jag sa till honom. Bidraget kom in på hans konto och han ljög för mig. Detta spelar väl inte så stor roll egentligen.

Jag har ensam betalat av på skulden i ett par år nu. Äntligen fick jag honom att göra en egen avbetalningsplan. Nu till problemet och första frågan:

Han valde att ta på räkning (jag har på avdrag). Jag har nu fått veta att han inte betalat denna räkning.

Frågan är då: om han inte betalar sina räkningar, är det då risk att de går till inkasso och summan läggs på vår gemensamma skuld? Isåfall kommer ju skulden öka varje gång han inte betalar, vilket blir att jag får betala ännu mer i slutändan.

Nästa fråga är lite mer i förbifarten: jag har möjlighet att betala av hela skulden idag dock inte alla räntor. Är det någon som lyckats göra ett avtal med fk att skriva av hela eller en del av räntorna, mot att hela skulden betalas av i en klumpsumma?

• Svar på tråden Återbetalning av bostadsbidrag
  • Anonym (S)

Klart ni riskerar att skulden går till inkasso, men då hamnar även du i den där fällan. Så vilka fler kostnader som läggs på så blir ni solidariskt skyldiga att betala, inte bara han. Och ja, ju mer han skiter i att betala desto mer får du betala.

Om du kan betala av skulden på en gång så gör det!! Eller kom överens med Fk om fortsatt avbetalningsplan på flera tillfällen, inkl ränta, ev avgifter och allt. De kommer inte skriva av varken hela eller delar av räntan, oavsett när du betalar. Ni har en skuld. Den måste betalas. Räntan är priset för att inte betala i tid. Det ska också betalas.

• Anonym (Plånboken)
    Anonym (S) skrev 2021-08-12 12:41:32 följande:

Klart ni riskerar att skulden går till inkasso, men då hamnar även du i den där fällan. Så vilka fler kostnader som läggs på så blir ni solidariskt skyldiga att betala, inte bara han. Och ja, ju mer han skiter i att betala desto mer får du betala.

Om du kan betala av skulden på en gång så gör det!! Eller kom överens med Fk om fortsatt avbetalningsplan på flera tillfällen, inkl ränta, ev avgifter och allt. De kommer inte skriva av varken hela eller delar av räntan, oavsett när du betalar. Ni har en skuld. Den måste betalas. Räntan är priset för att inte betala i tid. Det ska också betalas.

Jag vet att om han skiter i att betala så får jag betala.

Problemet är att jag har en avbetalningsplan som jag följer till punkt och pricka.

Nu när han äntligen börjat betala valde han räkning och struntade i den. Så de avgifter som läggs på honom kommer ju tillbaka till mig då så det blir ännu mer? Trots att jag sköter min del.

Vet att räntorna är priset vi, eller snarare jag, får betala.

Tycker dock systemet är så tråkigt, att de inte kan dela upp det 50/50. Jag sköter mig ju. Han gör det inte.
  • Anonym (S)
    Anonym (Plånboken) skrev 2021-08-12 12:50:25 följande:
    Jag vet att om han skiter i att betala så får jag betala.

Problemet är att jag har en avbetalningsplan som jag följer till punkt och pricka.

Nu när han äntligen börjat betala valde han räkning och struntade i den. Så de avgifter som läggs på honom kommer ju tillbaka till mig då så det blir ännu mer? Trots att jag sköter min del.

Vet att räntorna är priset vi, eller snarare jag, får betala.

Tycker dock systemet är så tråkigt, att de inte kan dela upp det 50/50. Jag sköter mig ju. Han gör det inte.
    Ja skulden måste ändå betalas, då faller det på dig till slut. Visst är det tråkigt, och tyvärr är det nu han som satt er i den här situationen, för du kanske inte visste att han var sån här innan. Men nu vet du. Är det här den man du tänker ha en framtid med...? Ev skaffa barn? Och vad händer den dagen Kf knackar på dörren för andra räkningar han skiter i att betala? Ta och fundera på om det här verkligen är din drömrelation.
  • happy sunshine

Skuld från FK är statlig och går till Kronofogden direkt (kan ta lite tid) men aldrig via inkassobolag.

• Anonym (Ex)
    Anonym (S) skrev 2021-08-12 13:01:19 följande:

Ja skulden måste ändå betalas, då faller det på dig till slut. Visst är det tråkigt, och tyvärr är det nu han som satt er i den här situationen, för du kanske inte visste att han var sån här innan. Men nu vet du. Är det här den man du tänker ha en framtid med...? Ev skaffa barn? Och vad händer den dagen Kf knackar på dörren för andra räkningar han skiter i att betala? Ta och fundera på om det här verkligen är din drömrelation.

Hon skriver i och för sig ex i trådstarten vilket står för expojkvän/exflickvän, alltså föredetta. Så det är nog redan slut. Kanske det som är problemet och därför han inte betalar. Han vet att hans ex fixar det om han skiter i det!

TS, sjukt att det är så. Rådfråga försäkringskassan. Kan det inte gå att dela på skulden? Låter fruktansvärt orättvist att allt faller på dig när du sköter dig!
  • Anonym (S)
    Anonym (Ex) skrev 2021-08-12 13:06:26 följande:
    Hon skriver i och för sig ex i trådstarten vilket står för expojkvän/exflickvän, alltså föredetta. Så det är nog redan slut. Kanske det som är problemet och därför han inte betalar. Han vet att hans ex fixar det om han skiter i det!

TS, sjukt att det är så. Rådfråga försäkringskassan. Kan det inte gå att dela på skulden? Låter fruktansvärt orättvist att allt faller på dig när du sköter dig!
    Men tack för påpekandet, hade missat att det var ett ex! Fast jag tror inte det kommer göra skillnad för ts del att bli skuldfri =/ Men klart ts ska fråga!
  • Anonym (Ex)
    Anonym (S) skrev 2021-08-12 13:12:34 följande:

Men tack för påpekandet, hade missat att det var ett ex! Fast jag tror inte det kommer göra skillnad för ts del att bli skuldfri =/ Men klart ts ska fråga!

Jag kände det var svårt att skriva utan att låta dryg för jag själv lärde mig ganska sent vad ex betydde haha men skönt att du tog det som det var menat! :) Tror tyvärr inte heller det men blir så arg över hur oansvariga vissa människor är, särskilt mot andra de hållit av. Och hur orättvist systemet kan vara :(
  • Anonym (Plånboken)
    Anonym (S) skrev 2021-08-12 13:01:19 följande:

Skrev att det är mitt EX?
  • Anonym (Plånboken)

Han hade ljugit om att han fixat avbetalning. Såklart.

Men betalade in allt nu. Får väl hoppas han betalar till mig men inte särskilt troligt.

• Anonym (Plånboken)
    Anonym (S) skrev 2021-08-12 13:12:34 följande:

Sorry om jag lät dryg mot dig. Inte meningen.
  • Anonym (S)
    Anonym (Plånboken) skrev 2021-08-12 13:39:47 följande:
    Sorry om jag lät dryg mot dig. Inte meningen.
    Det var jag som läste slarvigt i början där, missade det lilla ordet att det var ett ex bara.
  • Friger
    Anonym (Plånboken) skrev 2021-08-12 13:38:13 följande:

Han hade ljugit om att han fixat avbetalning. Såklart.

Men betalade in allt nu. Får väl hoppas han betalar till mig men inte särskilt troligt.

Sådant beteende är lågt, även bland bedragare. Men förmodligen kommer det att straffa honom på andra sätt.

Tror du gjorde rätt. Pengarna ska in och är ni solidariskt betalningsansvariga så är ni... Då är det bättre att bara släppa det hela och hoppas på gudomlig rättvisa.

Med eller utan gud brukar sådana som han ändå sätta sig själva i klistret förr eller senare.
Svar på tråden Återbetalning av bostadsbidrag