• Erikssonhej

    Utgifter

    Hej, vi är en familj med 2 vuxna och en åttaåring en 10 månaders och snart en till liten. Våran ekonomi är som så att jag drar in runda slängar 26 000 efter skatt och sambon drar in ca 12 000 efter skatt en normal månad barnbidrag osv inräknat. Efter våra räkningar är betalad brukar vi ha runt 25 000kr kvar men vi har väldigt sällan mycket kvar när månaden är slut då barnen växer, sliter ut kläder eller helt enkelt tappar bort dom, köper mat och blöjor osv. Är det helt rabiat att göra av med sånna summor eller är vi normala? Vi äter inget särskillt reser inte särskillt mycket och gör vi de så kör vi dit vi äter nästan aldrig ute, har en 20 gammal bil och har allmänt bra koll på vart pengarna tar vägen.

  • Svar på tråden Utgifter
  • Anonym (R)
    Erikssonhej skrev 2021-08-12 16:00:05 följande:

    Hej, vi är en familj med 2 vuxna och en åttaåring en 10 månaders och snart en till liten. Våran ekonomi är som så att jag drar in runda slängar 26 000 efter skatt och sambon drar in ca 12 000 efter skatt en normal månad barnbidrag osv inräknat. Efter våra räkningar är betalad brukar vi ha runt 25 000kr kvar men vi har väldigt sällan mycket kvar när månaden är slut då barnen växer, sliter ut kläder eller helt enkelt tappar bort dom, köper mat och blöjor osv. Är det helt rabiat att göra av med sånna summor eller är vi normala? Vi äter inget särskillt reser inte särskillt mycket och gör vi de så kör vi dit vi äter nästan aldrig ute, har en 20 gammal bil och har allmänt bra koll på vart pengarna tar vägen.


    Ja, att lägga 25 000 på mat och övrigt är mycket, tycker jag. Du skriver att ni har bra koll på vart pengarna går, så du kan ju speca vad de går till så blir det lättare att kommentera. 
  • Anonym (Ärlighet)

    Ni har helt sjuka utgifter, det kan jag säga direkt. Hur mycket spenderar ni på mat inkl blöjor per månad? Hur mycket på kläder? Även om barn slarvar bort kläder, det går sönder osv så ska man inte behöva köpa nytt varje månad och om det verkligen är så behöver ni börja köpa second hand istället, särskilt med tanke på åtgången.

    Vad går de där 25000:- åt till egentligen? Stolpa upp så mycket du kan med siffror.

  • Anonym (Eh)

    Ja, det är ?helt rabiat?. Riktigt sjuka summor ni spenderar.

  • Anonym (Trebarnsmamma)

    Det låter mycket. Åker ni mycket bil? Hur fördelar sig de 25.000?

  • Erikssonhej

    Hej, såhär ser senaste månaden ut då.

    Boende 6500 hyra+el

    Media och streaming 850

    Drivmedel och försäkring 2900 skoter+bil

    Shopping 3600 barnvagn på klarna inräknat

    Bilrep 2950

    Mat 6000

    Övrigt 500 loppis+kortavgift

    Tobak 2000

    Totalt 25300

    De är min del av utgifterna.

  • Spucks
    Erikssonhej skrev 2021-08-12 22:21:48 följande:

    Hej, såhär ser senaste månaden ut då.

    Boende 6500 hyra+el

    Media och streaming 850

    Drivmedel och försäkring 2900 skoter+bil

    Shopping 3600 barnvagn på klarna inräknat

    Bilrep 2950

    Mat 6000

    Övrigt 500 loppis+kortavgift

    Tobak 2000

    Totalt 25300

    De är min del av utgifterna.


    Men barnvagn köper ni väl inte varje månad, inte heller reparera ni bilen varje månad, så det är väl inga vanliga utgifter ni har.
    2000 p
    å tobak är skitmycket!
  • Anonym (R)
    Erikssonhej skrev 2021-08-12 22:21:48 följande:

    Hej, såhär ser senaste månaden ut då.

    Boende 6500 hyra+el

    Media och streaming 850

    Drivmedel och försäkring 2900 skoter+bil

    Shopping 3600 barnvagn på klarna inräknat

    Bilrep 2950

    Mat 6000

    Övrigt 500 loppis+kortavgift

    Tobak 2000

    Totalt 25300

    De är min del av utgifterna.


    Får inte ihop dina siffror. Det du tar upp här är både räkningar samt övrigt. Ni har 13 000 i räkningar enligt dig, sedan lägger ni 25 000 på övrigt. 


    Delar ni lika på utgifterna?

  • Tow2Mater
    Erikssonhej skrev 2021-08-12 22:21:48 följande:

    Hej, såhär ser senaste månaden ut då.

    Boende 6500 hyra+el

    Media och streaming 850

    Drivmedel och försäkring 2900 skoter+bil

    Shopping 3600 barnvagn på klarna inräknat

    Bilrep 2950

    Mat 6000

    Övrigt 500 loppis+kortavgift

    Tobak 2000

    Totalt 25300

    De är min del av utgifterna.


    Så av inkomst 26 000 efter skatt spenderar du 25 300. Vad spenderar sambon?
  • Anonym (Maja)

    Om man ska få en bild av det hela behöver man ju veta alla utgifter. Du skriver att det ärdin del av utgifterna. Innebär det att du betalar hela hyran eller att boendet kostar 13000? Betalar du all mat eller äter ni för 120000 osv.

    Men om ni gör av med alla pengar varje månad på ordinarie saker så skulle jag säga att ni har för höga ordinarie utgifter eftersom det då inte finns utrymme för oförutsedda utgifter. Samtidigt verkar ni ju ha utrymme för sådant som bilreparation mm inom det du räknar som ordinarie utgifter.

    Om man räknar med sånt som man inte har varje månad, som barnvagnsköp coh bilreparationer är det ju normalt att man vissa månader har väldigt höga utgifter. Ibland kan man ha otur så att allt kommer på en gpng, allt gör sönder samtidogt böde bil, kyl lch tänder tex, det är därför det brukar vara bra att ha ett buffertspar.

    Så ni bör nog göra en budget: En budget på sånt som kostar varje månad (inklusive årsavgifter som försäkringar som ni då delar i 12 och kläder som ni också räknar ut en ungefärlig snittkostnad på). Dessutom gör ni en uppskattning på vad ni sku,,e behöva i buffert för at klara bilreparationer och sådant och lägger in ett löpande buffertspar i budgeten. Fram till att ni fåttibop en buffert bär detju också finnaa luft mellan intäkter och utgifter eftersom ni ju fram tills ni har en buffert behövee kunna ta av månadens intäkter för att betala oförutsedda saker.

Svar på tråden Utgifter