• Anonym (Cleo)

Ångest över dyra skor!

Har nyss beställt ett par skor som kostade 2.300 kr! Dr Martens, som jag alltid har velat ha, men inte haft råd med.

Under det senaste året så har jag fått det betydligt bättre ekonomiskt än jag någonsin haft i livet. Har levt som ensamstående mamma, van att vända på varenda slant, och har alltid sett till att barnen fått det de behövt innan jag köpt något till mig själv.
    Nu har alla barnen flyttat hemifrån, och jag flyttat till ett mindre och billigare boende. Samt att jag har slutbetalat några lån och avbetalningar.

Så har blivit en stor skillnad på vad jag har för pengar att röra mig med!

Kan unna mig saker och behöver inte alltid välja det billigaste som jag varit van vid. Sparar även en ganska ordentlig peng varje månad.

Men kan inte hjälpa att jag får lite ont i magen när jag köper något som egentligen är "onödigt dyrt". Har aldrig tänkt tanken att köpa ett par så dyra skor förut. Behöver dem inte ens egentligen!

Vet att det är mina pengar och jag gör vad jag vill med dem, men ändå!

• Svar på tråden Ångest över dyra skor!
  • Dexter dot com

Jag har haft mina DM i 20 år så slår du ut kostnaden så är dom nästan gratis. Släpp det och njut av dina nya skor !! Att handla om man inte har pengar är ju korkat men att unna sig något man verkligen vill ha och har pengar tycker jag man bör göra nån gång då och då.

• Citronsaft

Grattis till dina nya skor. Ditt nya liv. Sluta ha ångest. Du är värd dom. Slit dom med hälsan i behåll.

• Silverjenny

Jag är också sådär snål mot mig själv och får lätt ångest om jag köper något som är dyrt, ens om det är något nödvändigt som en vinterkappa, om jag inte väljer billigast möjliga.

Men jag försöker tänka att det är bättre att satsa lite extra på plagg och prylar som du kommer vilja ha många år istället. Om du har dina Dr Martens fem år så blir de ju inte så dyrare än att köpa flera par billigare skor som du bara använder 1-2 år. Glädjen att bära något du verkligen gillar och känner dig snygg i är också värt mycket. Räkna ut vad det kostar per dag, det blir bara ett par kronor! Helt klart värt det!

• Anonym (Kvinna 39)

Självklart ska du unna dig nåt nu när du äntligen kan! Se det som en start på ditt nya liv :)

• Zouxman

Har du råd är det inget att ha ångest över! Bättre att köpa kvalitet på skor och kunna ha de många år, än att köpa billiga och nya varje år, dessutom klimatsmart också.

• Silverjenny

Dr Martens är dessutom otroligt prisvärda fast de är dyra i inköp. Jag hade mina Dr Martens i säkert tio år, sköter du dem blir de bara snyggare och skönare att bära. Du kan använda dem året om och de funkar till både söt klänning, jeans, armébyxor, kostymbyxor...

• Anonym (Juli)

När jag fick mitt första ordentliga jobb köpte jag en jacka för 1500 kr. Det var för över femton år sedan, så det var dyrt. Men jag har använt den varje vinter sedan dess.

Du har köpt ett par bra skor som du verkligen vill ha. Ni kommer säkert att trivas ihop. Njut, var glad och gå en promenad!

• Anonym (Cleo)

Tack för era fina svar! Glad

Kommer säkert trivas med skorna! Har inte vant mig vid att kunna köpa saker bara.
    2.300 hade räckt till mat i en månad för mig och barnen när de var små liksom.

Är både härligt och förvirrande att kunna köpa dyra saker till sig själv!

• sairda

Grattis till dina nya skor, verkligen. Jag älskar mina dr martens. Köpte nya åt mig själv i julklapp men dom står ännu i lådan oanvända. Ska börja använda dem när det blir lite kallare. Var så blött och lerigt på våren så ville inte använda dem då, dom va så fina och nya ???? du ska inte ha ångest. Jag är ensamstående med en 5 åring och har haft det svårt ibland. Nu har jag ett rätt så stadigt jobb och jag kände också lite ångest när jag köpte dem men bestämde mig för att inte känna så, jag är värd lite fina saker jag vill ha, det är du också ?

• Anonym (Juli)
    Anonym (Cleo) skrev 2021-08-13 09:45:20 följande:

Tack för era fina svar! 

Kommer säkert trivas med skorna! Har inte vant mig vid att kunna köpa saker bara.

2.300 hade räckt till mat i en månad för mig och barnen när de var små liksom.

Är både härligt och förvirrande att kunna köpa dyra saker till sig själv!

Å jag vet hur det är! En fördel med att man är snål av bara farten när man är van vid det är att man kan spara mycket, till pension tex.

Men ett par schyssta pjux kan man gott unna sig!
  • Anonym (Klart)

Klart du ska ha ett par Dr Martens. <3 Som andra säger så håller dom ju i evigheter. 

Har också länge velat ha ett par. Visst tar dom ett tag att gå in? Innan dom blir mjuka och bekväma?

• Anonym (Lika här)

Sån är jag också. Både på gott och ont. 
    Sparar också ordentligt då jag inte "vågar" vänja mig vid min höga lön utan lever på typ A-kasse nivå men sen unnar mig lyx från mitt lyxkonto ibland, detta är då ett mer medvetet val av konsumtion som jag vet jag kan vara utan. 
    Har man fått vända på örena så är det svårt att bara rätt av börja konsumera. 
    Ibland får jag så dåligt samvete så jag swichar en slant till mina vuxna barn om jag lyxar till det. 
    Vill bara du ska veta att du inte är ensam, jag jobbar dock på att kunna unna mig saker utan att få dåligt samvete. 

• Anonym (Cleo)
    Anonym (Lika här) skrev 2021-08-13 10:20:05 följande:

Sån är jag också. Både på gott och ont. 
    Sparar också ordentligt då jag inte "vågar" vänja mig vid min höga lön utan lever på typ A-kasse nivå men sen unnar mig lyx från mitt lyxkonto ibland, detta är då ett mer medvetet val av konsumtion som jag vet jag kan vara utan. 
    Har man fått vända på örena så är det svårt att bara rätt av börja konsumera. 
    Ibland får jag så dåligt samvete så jag swichar en slant till mina vuxna barn om jag lyxar till det. 
    Vill bara du ska veta att du inte är ensam, jag jobbar dock på att kunna unna mig saker utan att få dåligt samvete. 

Haha! Jag swishar också pengar till barnen när jag tycker att jag kan! Min äldsta har dock högre lön än vad jag har själv nu!
  • Anonym (H)

Dr Martens är ett otroligt bra köp, ekonomiskt då de håller länge

• Anonym (Grattis!)

Kan bara instämma i vad många andra i tråden redan sagt.

Jag har i många år varit ensamstående mamma på mer eller mindre heltid och levt runt existensminium. När jag plötsligt hade en helt normal heltidslön från ett helt normalt tjänstemannajobb i kombination med att jag flyttat ihop med en ny partner kände jag mig omåttligt rik trots att jag bara hade en helt normal ekonomisk situation med en medel- och medianlön strax UNDER kvinnor i min ålder i Sverige.

Det tar liksom tid att vänja sig vid att man inte är fattig längre..Du borde absolut inte ha ångest utan tvärtom unna dig att känna glädje och lycka. Se det som att du har gjort en investering. Skorna kommer att hålla i många, många  år och skulle du mot förmodan tröttna på dem eller växa ur dem på grund av att dina fötter förändrs på något sätt kommer du garanterat att få åtminstone halva inköpspriset för dem. Det blir betydligt BILLIGARE i längden än att köpa ett nytt skopar för 400-500 kronor varje höst/ vinter.

Inte ens ur klimat - och miljösynpunkt har du någon som helst anlednig att ha dåligt samvete oavsett om någon surfitta skulle tycka annorlunda . Dina nya skor har som sagt  en lång, lång livslängd och du är värd att ha skor som både är bra för föttterna , tidlösa och snygga.

Grattis till inköpet!

• Anonym (Också ensam)

Men åh vad jag känner igen mig TS!

Jag är också ensamstående och fick vända på slantarna när sonen var yngre. Jag lade alla pengar på kläder och saker till honom och köpte second hand till mig själv.

Nu har jag också betydligt bättre ekonomi men det har tagit tid för mig att kunna köpa nya kläder. Jag minns när jag köpte min första dyra vinterkappa och insåg hur det är att inte frysa konstant. Samma sak med dyrare bekväma skor, vilken känsla. Sonen, som snart blir myndig, tjatar till och med på mig om att jag måste köpa saker till mig själv och ändå får jag också dåligt samvete.

Det är verkligen svårt att ställa om men du är så värd det, kom ihåg det! Om det inte drabbar någon annan och du har ordning på ekonomin så kan du köpa precis vad du vill helt utan dåligt samvete. Nu har du köpt skorna du ville ha så bara njut när du tar dem på dig.

Mitt nästa steg är att åka på en resa ensam, kanske en weekend i någon europeisk stad när pandemin är över. Jag kämpar mycket med det för jag är så inställd på att resor ska handla om sonen men han är stor nu och vill umgås med sina vänner.

Det är svårt men samtidigt spännande med den här nya friheten. Det är vår tid nu.

Svar på tråden Ångest över dyra skor!