• Hanna97

    Gravid under studietiden, börja jobba igen för att höja föräldrapenningen?

    Hej! Jag och min sambo funderar på att börja försöka skaffa barn. Just nu studerar jag, studerat 1 år och har 4 år kvar men vi känner inte att vi vill vänta tills jag studerat klart. Jag har en tillsvidareanställning som jag är tjänstledig för studier från. Min fråga är hur det funkar med föräldrarpeningen? Hur ska jag maxa den? Jag har inget emot att ta en paus och jobba igen men hur långt bak tillbaka i tiden baseras föräldrarpennkngen på? Jag har hört att det är 6 månader innan födsel, vilket betyder att ifall jag går tillbaka till jobbet 6 månader innan så får jag full ersättning som baseras på min grundlön? Men när jag läser själv så förstår jag det som att den baseras på 1 år tillbaka i tiden? Är det någon som har koll och vill hjälpa en förvirrar själ i detta hav av kryphål hahaha.

  • Svar på tråden Gravid under studietiden, börja jobba igen för att höja föräldrapenningen?
  • S23

    Om du studerar och inte haft glapp mellan ditt arbete och studierna så är din sgi skyddad. Skulle du bli gravid idag så behöver du alltså inte arbeta för att få föräldrapenning som baseras på din lön från ditt arbete. Den kommer baseras på din lön du hade innan studierna

Svar på tråden Gravid under studietiden, börja jobba igen för att höja föräldrapenningen?