• Fri 13 Aug 2021 12:10
    3413 visningar
    4 svar
    -2
    4
    3413

    Bör man oroa sig för mässling vid resa med spädbarn?

    Hej, vi funderar på att åka till Kanarieöarna i januari med vår dotter som då kommer vara 6 månader beroende på läget med covid-19. Jag tycker det känns lite läskigt att åka med en sån liten bebis och när vi frågade på BVC påpekade även sköterskan att hon inte kommer vara vaccinerad mot mässling som kan sprida sig väldigt lätt på flygplatser etc. Vi funderar därför på att ställa in resan men hade behövt komma iväg lite och vill gärna åka med en annan familj som ska dit. 

    Ni som rest med 6 månader hur har ni tänkt angående just mässling? Är det någon vars barn faktiskt blivit smittad av det? Hur har flygresan gått? 

  • Svar på tråden Bör man oroa sig för mässling vid resa med spädbarn?
  • Anonym (Hmm)
    Fri 13 Aug 2021 12:14
    #1
    +1

    Vi har en pandemi, ni har ett ovaccinerat småbarn, bvc har redan varnat er. Är det så förbaskat viktigt med en semester så att ni tar de riskerna..?

    Självklart bör ni oroa er för mässlingen, och andra sjukdomar!

  • Anonym (Vi väntad­e med att resa)
    Fri 13 Aug 2021 12:35
    #2

    Vi väntade med att resa tills barnen fått sina vacciner. Jag har för mig att vi fick vaccinera minstingen lite tidigare eftersom vi ville åka till min mans hemland på semestern (då det andra barnet var i skolåldern kunde vi ej åka på hösten). Tyvärr är det vanligare i Europa med Mässlingsutbrott idag än för 10-20 år sedan p g a att färre vaccinerar sig.

  • Fri 13 Aug 2021 12:42
    #3

    Man har ju hört om alla som åker med sina spädbarn som definitivt är under 1 år men aldrig hört om någon oro för mässling men vi avstår absolut och åker sen i sommar istället. 

  • Anonym (Vi)
    Fri 13 Aug 2021 13:20
    #4

    Vi fick tidigarelägga mässlingsvaccinet inför italienresa med vårt barn (före pandemin dock). Osäker på när man som tidigast kan ta det vaccinet men det är nog inte före ett halvår åtminstone?

Svar på tråden Bör man oroa sig för mässling vid resa med spädbarn?