• Frufröken1

    Ägglossning efter uteblivet missfall och abort

    Hej,

    Jag har fått ett ma i vecka 7 som upptäcktes vecka 11 då jag också fick genomgå en medicinsk abort för att stöta ut fraviditeten.

    Nu, en vecka senare blöder jag fortfarande rött, alltså färskt, blod. Dock ganska lite. Graviditetstest visar fortfarande positivt.

    Jag är orolig och otålig då jag gärna vill bli gravid igen så snart som möjligt. Så jag undrar, kan man få ägglossning trots att man fortfarande blöder efter uteblivet missfall och medicinsk abort? Kan man få ägglossning trots att gravtest visar positivt?

  • Svar på tråden Ägglossning efter uteblivet missfall och abort
  • Gabriella33
    Frufröken1 skrev 2021-08-13 14:49:48 följande:

    Hej,

    Jag har fått ett ma i vecka 7 som upptäcktes vecka 11 då jag också fick genomgå en medicinsk abort för att stöta ut fraviditeten.

    Nu, en vecka senare blöder jag fortfarande rött, alltså färskt, blod. Dock ganska lite. Graviditetstest visar fortfarande positivt.

    Jag är orolig och otålig då jag gärna vill bli gravid igen så snart som möjligt. Så jag undrar, kan man få ägglossning trots att man fortfarande blöder efter uteblivet missfall och medicinsk abort? Kan man få ägglossning trots att gravtest visar positivt?


    Var med om samma sak. Ägglossningen kommer ej igång om du fortfarande visar positivt på gravtest. Finns antagligen rester kvar. En vecka eftet medicinsk abort är väldigt lite. Ge det tid. Det kommer komma igång:) men det måste visa negativt först.
  • Jag är bara jag

    Mycket vanligt med utebliven äl efter så pass sent m.f. Exakt samma veckor som mitt första. Jag blödde 2,5 vecka och mensen kom 4 veckor efter det- ingen äl alltså. Cykeln därpå kom äl som vanligt.

  • Frufröken1
    Jag är bara jag skrev 2021-08-13 15:36:37 följande:

    Mycket vanligt med utebliven äl efter så pass sent m.f. Exakt samma veckor som mitt första. Jag blödde 2,5 vecka och mensen kom 4 veckor efter det- ingen äl alltså. Cykeln därpå kom äl som vanligt.


    Jaså? Det visste jag inte. Gynekologen sa att ägglossningen brukar komma igång 2-3 veckor efter aborten. Men då kanske inte det stämmer?

    Blödde du rött i 2,5 veckor? Eller brukar det bara komma brunt på slutet?
  • Frufröken1
    Gabriella33 skrev 2021-08-13 15:08:23 följande:

    Var med om samma sak. Ägglossningen kommer ej igång om du fortfarande visar positivt på gravtest. Finns antagligen rester kvar. En vecka eftet medicinsk abort är väldigt lite. Ge det tid. Det kommer komma igång:) men det måste visa negativt först.


    Menar du att det låter som att graviditetsrester finns kvar så att skrapning måste göras eller att det fortfarande kan kommanut efter den medicinska aborten?
  • Jag är bara jag
    Frufröken1 skrev 2021-08-13 21:04:37 följande:
    Jaså? Det visste jag inte. Gynekologen sa att ägglossningen brukar komma igång 2-3 veckor efter aborten. Men då kanske inte det stämmer?

    Blödde du rött i 2,5 veckor? Eller brukar det bara komma brunt på slutet?
    Nej, vid m.f/MA efter v.10 blöder man ju ofta minst 2 veckor för det första (mitt "rekord" är 7! veckor efter MA v.14) och äl är ofta utebliven så det stämmer inte. Jag blödde bara brunt på slutet, minns inte exakt hur länge.
  • Frufröken1
    Jag är bara jag skrev 2021-08-13 21:14:00 följande:

    Nej, vid m.f/MA efter v.10 blöder man ju ofta minst 2 veckor för det första (mitt "rekord" är 7! veckor efter MA v.14) och äl är ofta utebliven så det stämmer inte. Jag blödde bara brunt på slutet, minns inte exakt hur länge.


    Gäller det trots att embryot dog i vecka 7? Då fick jag verkligen inte rätt info hos gynekologen. Fy vad jobbigt det låter att blöda så länge som du gjort. Hoppas det går lite fortare för mig såg så mycket fram emot den där bebisen!
  • Wave Mother

    Beklagar att det hände dig <3

    Jag genomgick detsamma i mitten av juli och väntar nu på att allt ska gå tillbaka till det vanliga. (MA avstannat i vecka 7+3 upptäcktes i vecka 10/11.)


    Jag blödde cirka fem dagar av behandlingen med cytotec, väldigt mycket i början, och sedan mest mörkt/bruna flytningar de sista dagarna. (Sen var det lite sporadiska spottings ett par dagar till också). Jag var på efterkontroll (VUL) efter två veckor, och de bedömde då att det var klart, men jag testade ändå svagt positivt i en vecka efter det (på test från testlagret som jag tror är relativt känsliga). Så sammanlagt ca tre veckor tog det för hcg att gå ner helt. Jag testade negativt på det mer okänsliga testet jag fick med hem från vården lite tidigare dock.


    Jag har inte kunnat använda äl-stickor nu efter aborten, eftersom de blir positiva av hcg, så jag är väldigt osäker på om jag haft äl eller om jag ska få det snart. Ska testa med stickor igen nu när hcg verkar vara nere på normal nivå för att försöka få lite koll.


    Läkaren jag pratade med menade i alla fall liknande din att det var normalt att få äl efter ca 10-25 dagar, och att man kan vänta sig mens ca 4-6 veckor efter behandlingen.

    Hoppas det går bra för dig och att ägglossningen kommer igång igen <3 Förstår verkligen känslan av att vilja försöka igen, och att åtminstone ha förhoppningen att det kan bli något. Det är en deppig situation att vara i. Säkert olika för alla, men för mig har det börjat kännas lite bättre igen i alla fall. Håller tummarna för oss!

  • Jag är bara jag
    Frufröken1 skrev 2021-08-13 21:23:46 följande:
    Gäller det trots att embryot dog i vecka 7? Då fick jag verkligen inte rätt info hos gynekologen. Fy vad jobbigt det låter att blöda så länge som du gjort. Hoppas det går lite fortare för mig såg så mycket fram emot den där bebisen!
    Ja, mitt foster dog v.7 och var inte ens synligt v.11 när allt kom ut. Det är liksom att man gått så pass länge som spelar in. Slemhinnan har byggts upp och kroppen inget fattat. 7 veckor är extremt ovanligt. Jag fick piller som stoppade blödningen till slut. Mitt 3:e m.f blödde jag 4 veckor, men då var det tvillingar.
  • Wave Mother
    Wave Mother skrev 2021-08-13 21:25:30 följande:

     


    Jag blödde cirka fem dagar av behandlingen med cytotec, väldigt mycket i början, och sedan mest mörkt/bruna flytningar de sista dagarna. (Sen var det lite sporadiska spottings ett par dagar till också). Jag var på efterkontroll (VUL) efter två veckor, och de bedömde då att det var klart, men jag testade ändå svagt positivt i en vecka efter det (på test från testlagret som jag tror är relativt känsliga). Så sammanlagt ca tre veckor tog det för hcg att gå ner helt. Jag testade negativt på det mer okänsliga testet jag fick med hem från vården lite tidigare dock.


    Ursäkta förresten, räknade lite fel. Det tog nog nästan fyra veckor (25 dagar) till det att jag testade negativt på det testet från testlagret (25mIU/25ml). 
  • Ebo88
    Frufröken1 skrev 2021-08-13 21:04:37 följande:

    Jaså? Det visste jag inte. Gynekologen sa att ägglossningen brukar komma igång 2-3 veckor efter aborten. Men då kanske inte det stämmer?

    Blödde du rött i 2,5 veckor? Eller brukar det bara komma brunt på slutet?


    Jag fick ett ma i v.6 som kom ut av sig själv i v.9. Två veckor efter fick jag äl och ca 2 veckor efter det så kom mensen. Jag ville vänta en mens så att allt skulle komma ut, ifall det fanns någon liten rest.

    Ägglossningen efter det så tajmade vi in ett plus och Stella är 20månader idag :)
  • Gabriella33
    Frufröken1 skrev 2021-08-13 21:07:18 följande:

    Menar du att det låter som att graviditetsrester finns kvar så att skrapning måste göras eller att det fortfarande kan kommanut efter den medicinska aborten?


    Behöver inte vara men kan vara så. Så var det för mig iallafall, fick till slut göra en skrapning. Så antingen är det för tidigt för dig eller så finns möjligtvis rester kvar därav pos resultat :)
Svar på tråden Ägglossning efter uteblivet missfall och abort