• Juliamanda

    5 månaders vägrar sova dagtid

    Vi har en 5,5 månaders tjej som HATAR att sova på dagtid. Hon är lättsövd första omgången vid 9-10. Sen resten av dagen vill hon absolut inte sova, skriker i famn/vagn/spjälsäng. Magont är de inte utan bara total vägran att sova. Hon kan vara vaken 5-6 timmar och ändå vara nöjd(??) så länge vi inte försöker söva hon.

    Så hopplösa frågan är: HUR får man till sömnrutiner dagtid med en bebis som absolut inte vill sova? Då jag hört att mer sömn under dagtid resulterar i bättre sömn på natten

  • Svar på tråden 5 månaders vägrar sova dagtid
  • Mortiscia80

    Sluta tvinga henne så klart. Ni kan inte provocera fram ett sömnschema som inte passar henne, ni vuxna får anpassa er istället.

    Hur sover hon på hela dygnet, alltså inkl natten?

  • Jag är bara jag

    Man kan inte tvinga fram rutiner med små bebisar. Vår yngsta sov 20 minuter åt gången- totalt hött a bött! Det var bara finna sig i.

  • Juliamanda

    Hon somnar för natten allt mellan 21-23, även där efter viss övertalning ???? Vaknar 2-3 gånger för mat och gör morgon vid 7-8.

  • Mortiscia80
    Juliamanda skrev 2021-08-13 16:57:00 följande:

    Hon somnar för natten allt mellan 21-23, även där efter viss övertalning ???? Vaknar 2-3 gånger för mat och gör morgon vid 7-8.


    Alltså har hon ett bra sovschema nattetid egentligen, förutom att det kan skilja sig väldigt mycket när hon somnar. Och hon sover en gång om dagen, hur länge sover hon då? En timme?

    Om hon får styra sin egen dagsömn kanske hon sover mer då. Skapa en lugn miljö, utan att aktivt söva henne. När hon slappnar av kan det hända att hon somnar på egen hand.
  • Jag är bara jag

    7-8?! Jösses vilken sovmorron! Nä, förlåt ts, men jag råkar ha en som tycker 6.15 är sovmorron. Skrattande  Prova ha henne vaken längre på f.m då och se om det blir lättare med e.m-vilan. Annars är det bara finna sig. Glad

  • Ebo88
    Jag är bara jag skrev 2021-08-13 17:05:51 följande:

    7-8?! Jösses vilken sovmorron! Nä, förlåt ts, men jag råkar ha en som tycker 6.15 är sovmorron. 

    //

      Prova ha henne vaken längre på f.m då och se om det blir lättare med e.m-vilan. Annars är det bara finna sig. 


    Här har vi en som vill vakna 05 så 06.15 är rena rama lyxen för oss hahaha.
  • Jag är bara jag
    Ebo88 skrev 2021-08-14 12:30:40 följande:
    Här har vi en som vill vakna 05 så 06.15 är rena rama lyxen för oss hahaha.
    Ja, 6.15 är sällan här med. Tills inte alls länge sen var just 5.15-5.30 det vanligaste.
Svar på tråden 5 månaders vägrar sova dagtid