• Kajsa123

    Förskola - distansstudier - föräldraledig

    Hej! Någon som har koll - jag är föräldraledig med yngsta barnet och planerar att läsa på distans till hösten.

    Det äldsta barnet får gå fulltid på förskolan iom att jag ska studera 100%. Men om jag tar ut föräldrapenning så får han inte gå fulltid utan endast 15 timmar. Tycker det låter konstigt.

    Jag pratade med kommunen och de verkade inte helt säkra. Någon som varit med om samma eller har koll på hur det funkar?

  • Svar på tråden Förskola - distansstudier - föräldraledig
  • HeidiHR

    Jag har studerat på heltid distans och samtidigt haft min yngsta hemma. Här i kommunen hade jag haft rätt till heltid, det är sysselsättningen som styr (valde dock att låta sonen gå 20h/veckan).

  • Kajsa123
    HeidiHR skrev 2021-08-13 20:06:52 följande:

    Jag har studerat på heltid distans och samtidigt haft min yngsta hemma. Här i kommunen hade jag haft rätt till heltid, det är sysselsättningen som styr (valde dock att låta sonen gå 20h/veckan).


    Tog du ut föräldrapenning samtidigt då?
  • HeidiHR
    Kajsa123 skrev 2021-08-15 22:20:29 följande:

    Tog du ut föräldrapenning samtidigt då?


    Delvis. Har tagit studielån men fyllt upp med fp när jag behövt, tex månader då jag fått halvt csn (mellan kurs under vårterminen och innan sommarkursen började). Pratade med försäkringskassan om detta och de sa att de inte brydde sig om att man kombinerade studielån med fp så länge man faktiskt var hemma med ett barn samtidigt vilket jag ju var.
  • Flizz

    Jag var "föräldraledig" med yngsta och studerade heltid på distans,
    plockade ut både föräldrapenning och CSN var absolut inga problem att ha äldsta heltid på förskolan. Min sysselsättningsgrad var ju 100% så det är ju vad man har rätt till, du skulle ju lika gärna kunna haft barnvakt till din yngsta och då hade ju inte förskolan kunnat säga annat än att äldsta har rätt till förskola full tid.

Svar på tråden Förskola - distansstudier - föräldraledig