• Anonym (Undrar)

Hur färgar jag håret till rödlila? Tips!

Idag har jag ljusblont/platina hårfärg men jag drömmer om att i framtiden färga till rödlila/deep purple färg. Kan jag färga detta direkt eller ska jag slänga i en färg före? Vill att det ska bli en intensiv färg som inte är för ljus.

• Svar på tråden Hur färgar jag håret till rödlila? Tips!
  • Anonym (nöjd 45 åring.)

Du ringer en hårsalong och frågar om de kan hjälpa dig.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (nöjd 45 åring.) skrev 2021-08-13 20:45:47 följande:

Du ringer en hårsalong och frågar om de kan hjälpa dig.

Tack men jag vill gärna göra det själv. Jag gillar att lära mig och fixa med håret. Har färgat mycket innan och vet en del om färger, hur man ska undvika vissa misstag och liknande. Dock är just denna övergången ny för mig, från ljusblond till rödlila. Men jag vill alltså lära mig.
  • Anonym (Fd. Frisör)

Skulle som föregående rekommendera dig att låta en frisör färga det (åtminstone första gången), men då det inte verkar som att du vill det så snälla, låt åtminstone en frisör hjälpa dig att införskaffa färgerna/ge dig tips och råd och färga sedan själv!

Nu är det längesedan jag utbildade mig och det kan ju säkert ha hänt en hel del på färgfronten men tänker spontant;

Vad är det för färg du tänker färga med? En "ren" röd/lila (har för mig att de kallades mixton)? Eller en röd/lila färgbox från hyllan på typ ICA?

Kanske behöver du nyansera håret innan för att det inte ska bli några oönskade färgskiftningar?

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Fd. Frisör) skrev 2021-08-13 22:06:35 följande:

Skulle som föregående rekommendera dig att låta en frisör färga det (åtminstone första gången), men då det inte verkar som att du vill det så snälla, låt åtminstone en frisör hjälpa dig att införskaffa färgerna/ge dig tips och råd och färga sedan själv!

Nu är det längesedan jag utbildade mig och det kan ju säkert ha hänt en hel del på färgfronten men tänker spontant;

Vad är det för färg du tänker färga med? En "ren" röd/lila (har för mig att de kallades mixton)? Eller en röd/lila färgbox från hyllan på typ ICA?

Kanske behöver du nyansera håret innan för att det inte ska bli några oönskade färgskiftningar?

Tack för svaret. Jag ska kolla med en kollega som har arbetat som frisör och höra vad hon kan rekommendera. Det som jag tänker färga med är det som jag har tillgång till. Jag vet inte var jag köper bättre kvalité än de hos Lyko exempelvis. Ja, jag funderar på att eventuellt lägga i en ljusbrun alternativt någon kopparfärg innan för att få mer djupet av färgen.
  • Anonym (L)

Nu var det länge sedan jag färgade håret själv men jag gillade färgerna från Manic Panic. Du kan blanda dem för att få den nyansen du vill ha. Dock så vet jag inte om det hade varit bättre att t.ex. först färga det rött och sen lila ovanpå eller direkt den färgen du vill ha. Men kolla med din kompis.

• Anonym (experimenterarn')

Jag har experimenterat mycket med hårfärger hemma i mina dagar och haft regnbågens alla kulörer. 

Om du är platinablond nu så antar jag att ditt hår är ganska behandlat redan. Röd färg är den färg som snabbast tvättas ur och fäster väldigt dåligt på blekt/slitet hår. Om man färgar lila så kommer det röda tvättas ur fortare och det blå kommer sitta kvar. Jag gick från platinablond till djuplila en gång och efter någon vecka så var håret Plupp-blått för allt det röda hade försvunnit. 
    Om det inte är så mycket blåa pigment i färgen du väljer så kommer håret bara se sjukt ljusröd-blaskigt ut efter ett tag. Alltså typ såhär:

external-preview.redd.it/Lg219XKBTCYeSKvWAlGW9b4GMD6dBND4YgAQh_1D0z8.jpg&s=bf5731187a996f189878c2cfb566dd571d90ceaf

Jag hade definitivt gått till en frisör för en konsultation. Nu när jag är vuxen och inte 17 år och hårfärgs-YOLO. 

Svar på tråden Hur färgar jag håret till rödlila? Tips!